Foto's gevraagd toilet keuring welsh sectie C

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Foto's gevraagd toilet keuring welsh sectie C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 10:58

Ben ik weer.

Onlangs een welsh C (klein cobtype) merrie aangeschaft en deze ingeschreven voor de keuring in Hellendoorn 30 juni a.s

Nou heb ik deze merrie samen met een oudere paardenboer gekocht, waar ik nu dus regelmatig discussies me heb over het toilet voor de keuring.
Deze paardenboer heeft zelf altijd paarden gehad, ook toiletteercursussen gegeven en is jury geweest, maar dit was bij het KWPN, tuigpaarden. Van ponykeuringen heeft hij geen kaas gegeten en ik kan hem ook al niet zo goed het verschil tussen de sectie's uitleggen.

Maar het discussiepunt is nu dus o.a de staart, ik heb begrepen dat deze in een punt iets onder het spronggewricht dient te hangen. De boer is het hier geheel niet mee eens, 'want' zo zegt hij 'vroeger was het een schande als de veulens de staart van de merrie hadden kortgevreten, een lange volle staart recht afgeknipt was het doel, je kon wel janken als je met een korte staart in de ring verscheen'

En, zegt hij 'kijk eens naar die foto's in het 'welsh magazine, ik zie geen enkele korte staart, je bent hartstikke gek en we doen het niet hoor'
Ik kan hem niet aan het verstand krijgen dat er in dat blaadje nagenoeg geen C- of Dpony's staan en dat die andere secties wél lange staarten hebben ( a,b nwr etc)

Graag zou ik dus foto's zien van correct getoiletteerde welsh C pony's op een Nederlandse keuring. Want als ik over keuringen in Engeland begin krijg ik het antwoord dat de andere rassen in het buitenland ook anders gekeurd worden dus dat maakt voor ons niks uit :+ Ja t is een eigenwijze hoor! :j

Ik kan via google wel wat vinden, maar als mensen hier foto's hebben van hun C in keuringsteneu, zou ik heel dankbaar zijn. Of een uitgebreide omschrijving van het toilet is ook zeer welkom.

Alvast heel erg bedankt

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:04

Staart lang laten hoor, zal de pony nodig hebben in de zomer tegen de vliegen.
Gewoon netjes de punten bijwerken en zeker lang laten.
Ik weet nog hoe kwaad ze hier op stal waren toen de staart van de K pony zo kort werd geknipt.
Beter een te lange dan een te korte staart, je kan er immers op de dag van de keuring er altijd nog iets van afknippen (als je de andere pony's hebt gezien) maar er nooit meer wat aanplakken.

rienne

Re: Foto's gevraagd toilet keuring welsh sectie C

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:41

Je moet ook niet knippen maar snijden!
Het is de bedoeling dat het er zo natuurlijk mogelijk uit ziet!
Voor goede foto's kun je hier aan patrick76 (en nog veel meer bokkers) eens wat vragen die heeft ervaring genoeg in dat soort dingen en kan je dus precies vertellen hoe en wat

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 15:55

Zei ik knippen dan ? :=

-Edit- nee niet gezegd, maar dat wist ik sowieso wel, het moet in een punt gesneden worden, en alles dient er idd zo natuurlijk mogelijk uit te zien, maar het gaat me meer om de hoogte. Die is bij de A en B's bv gewoon net boven de kogel.

Ben er door googlen al achter dat het bij C en D idd net onder of ter hoogte van het spronggewricht is, maar als ik een verzameling foto's en beschrijving heb van toilet zoals deze voor de sectie C in Nederland is gewenst, kan ik dit uitprinten en aan mijn stalboer laten zien. Als ik zeg dat ik het 'ergens' gelezen of gezien heb, wil hij het toch niet van me aannemen en blijft hij me voor gek verklaren :D Zwart op wit moet hij het zien ;-)

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:36

Het ligt er ook een beetje aan in wat voor type de C staat denk ik. Op basis daarvan kan je de staart wat langer of korter snijden, voller houden of uitdunnen...

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:15

nee mijn reactie was een reactie op degeen die boven mij gereageerd had.

Maar ik wil je veel plezier en succes wensen in Hellendoorn

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 18:28

Oh ja nu snap ik het ook, beetje verkeerd gelezen sorry.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:07

misschien kunnen de mensen uit het welsh cob topicin de huiskamer je ook wel verder helpen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 22:42

Oeh, welsh cob topic in HK ? Zie je wel, ben al te lang bokt-non-actief :D Ga daar eens kijken, dankjewel!

Alhoewel we inmiddels geloof ik maar een beetje de gulden middenweg hebben gekozen, de boer wil op de kogel, ik wil onder het spronggewricht, we gaan dr iets tussen in zitten dan zijn we beiden een beetje tevreden, en dan maar hopen dat de jury dat ook is

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:42

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 12:13

patrick, dankjewel, had inmiddels jullie site al gevonden en daar idd wat C-pony's in keuringsteneu gevonden.
Was de merrie Washingpool Hafwen dat 'kleintje dat ondanks haar maat alles won' wat je in mijn vorige topic n.a.v onze valk van 1.27 zei ? Zonde dat ze is overleden!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:42

Yes, dat is de merrie die ik bedoelde. Een raspony, (lees een Welsh pony van de sectie A,B,C en D) behoor je de staart nooit recht af te knippen als je hem/haar op de juiste wijze wilt toiletteren.Toillet van een rijpaard is geheel anders dus geloof niet alles wat de mensen vertellen die alleen ervaring hebben in dat wereldje.
Zoals Laura hierboven al zegt, een korte staart kan heel bepalend zijn voor een pony. Als je hem halveert kan de pony veel meer C of Cob uitstraling krijgen. de achterhand oogt in ene heel anders. Merries zie je in het moederland meer met een lange staart op de keuring dan hengsten.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 13:04

Jeetje wat zonde zeg, mooie merrie.

Ik weet dat het idd anders is bij de rijpaarden, maar dat krijg ik die man dus moeilijk aan zn verstand.
Komt er soms op neer dat hij de enige met verstand van paarden is, en wij ( stalgenote die zijn paarden rijdt en ik ) zijn maar een stel eigenwijze snotneuzen die net komen kijken in paardenland. Ook wanneer er discussies ontstaan over voeding, training, harnachement, weidegang, stallin etc. Dit wel op een leuke en goedbedoelde manier hoor, goed, hij is dan ook al bijna 80 en heeft ook echt wel in de grote wereld der paarden gezeten, maar hij vergeet soms dat ik óok al bijna 20 jaar in de paarden/pony's zit, jaren heb mee gelopen met de kleine welshjes, opleiding paardenhouderij gedaan heb ( niet dat dat ervaring en kennis garandeert maar toch ) en meerdere eigen paarden en pony's heb gehad. En dat de dingen nog wel eens veranderen in de loop der jaren. (hij is echt nog van het type; als een zadel niet past leg je er een jute zakje met zaagsel onder, deden wij vroeger ook) :D

Ach geeft niks, ik denk dat we dus de gulden middeweg kiezen, en wie weet doe ik stiekem nog een beetje extra als dat echt verbeterend is t.o.v de achterhand bij onze merrie