gezocht; foto's van de billen van een fries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

gezocht; foto's van de billen van een fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 23:23

Ja..rare naam voor een topic. maar ik ben hier serieus naar op zoek.

wie heeft er foto's van zijn/haar friese paard zijn/haar billen, en dan bedoel ik dus boven op de kont. niet de achterkant :+

Ik heb in augustus een merrie binnengekregen, toen zag het er zo uit:
Afbeelding
als je hier goed kijkt, of inzoomt op de kont, zie je die uitstekende punten op de kont. vreselijk! Daar doel ik dus op met dit topic.

in november is haal veulen er afgehaald, voor haar eigen welzijn was dit noodzakelijk, kort hier na kwam ze bij.
foto december:
Afbeelding

Het duurde even, maar ribben werden eindelijk minder zichtbaar, de heupen staken weer minder uit, bij de schoft begon het weer op te vullen, en in januari/februari was ze eigenlijk weer goed op gewicht!

febr:
Afbeelding

Maar, die punten op de kont vind ik nog steeds niet acceptabel. Of is dit haar bouw. Ik vind dat alles rond mag zijn, dus ook de billen.
dit is de meest recente foto, van gister of vandaag (april)
Afbeelding

hoe ziet het er bij jullie friese paarden uit? Iemand zei eens tegen me dat het een friese bouw was. Ik geloof daar niet zo in, ik heb namelijk nog een fries, en zij heeft dit absoluut niet. En een halve fries, deze heeft het ook niet.
Sommigen zeggen dat het spieren zijn. Wie heeft er ook zulke foto's van hun fries, waar je dit goed op kunt zien?

friesiszwart

Re: gezocht; foto's van de billen van een fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:32

De ene fries is nu eenmaal wat ronder dan de ander. Je zou een foto van haar (zijaanzicht) moeten plaatsen om te kunnen beoordelen of zij te mager is.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 09:36

dat vraag ik niet friesiszwart, want ze is verder niet meer te mager. het gaat mij er om of er meerdere friezen dit specifiek hebben op de kont.
je kan de ribben niet eens meer voelen!
sommigen zeggen dat het spieren zijn die nog komen, ik zie zelf wel verbetering vanaf dag 1 (foto 1) uiteraard, maar het lijkt hier te blijven hangen :)
dit zijn recente foto's (23 maart): [ITP] mijn knappe Britt in de zon in de bak

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:29

Bij mijn fries steeks dit ook iets uit. Maar te dun is ze zeker niet. Geen ribben of iets dergelijks in zicht of makkelijk voel baar.

Heb niet echt de foto die je zoekt denk ik maar.....
Afbeelding
Afbeelding

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 11:31

en kun je verder wat vertellen over hoe oud de fries is, wat je met haar doet?
op die laatste foto is ze echt mooi zeg, en die manen!

ik kan bij britt heel hard duwen, en dan voel ik misschien net de ribben := dus ze is echt niet meer mager, gelukkig!!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:35

Niet helemaal maar wel gedeeltelijke billen

Afbeelding

Afbeelding

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 11:42

mossel die zijn dus ook niet helemaal rond he vanaf de ruggengraad zegmaar, of wel? want het kan natuurlijk daar wel in deuken, maar bij Britt gaat het dan niet rond, maar na die puntige botjes nét weer naar beneden.

Mijn andere fries de billen trouwens:
Afbeelding
dus dat voorbeeld heb ik, daarom is het lastig voor me om die van Britt te zien als 'normaal' ;)
dus deukje / gleuf op de ruggengraad, en dan ronde afmaak vd billen naar beneden :P
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 15-04-12 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:48

Emma word volgende maand 3.

En doe dus verder kwa werk nog niets met dr.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 11:51

Britt waar het hier om gaat wordt dit jaar 4. Maar heeft een zware periode achter de rug aan ondervoeding + een veulen aan de voet al... dus ik schoof het daarop dat de billen maar niet rond werden :P

de fries in de sneeuw zelfde leeftijd. Maar die is altijd op gewicht geweest, eerder te zwaar af en toe, dus altijd ronde billen ook gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:56

Komt wel vaker voor bij o.a. friezen, haflingers, tinkers, etc.
En bij het ene paard zijn de billen helemaal rond, bij de ander zie je juist heel sterk die 2 puntjes.

Heb vorig jaar in september nog een fries op de foto gezet met vergelijkbare "puntjes" op de billen als jouw merrie. Niets mis met dat paard ;)
Ligt gewoon aan de bouw.

Onze tinkermerrie had 't trouwens ook, zo'n super puntige kont.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:02

Train je haar? of doet ze momenteel niks?

Hier was die van mij nog onbeleerd, en deed niks anders dan op de wei staan
Afbeelding

4 mnd intensief aan het werk. Nog iets aflopend maar verder wel mooi rond. Paarden kun je ook eigenlijk niet met elkaar vergelijken ze zien er allemaal anders uit. Overigens hebben de friezen die ik ken ook een tikkeltje aflopende kont.
Afbeelding

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:04

TS: Ik heb wel vaker zulke friese paardenbillen gezien, is echt de bouw van je paardje en dat punterige zal altijd wat blijven.

Misschien als ze wat aan het werk gaat dat der billen wat bespierder worden maar verder zal het zo blijven.
De mijne heeft hele ronde billen op zich:

Afbeelding

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:06

Tjaa, waarom wil je percee weten? Mijn vriend heeft ook puntige billen en ik heb ronde billen (is natuurlijk niet de vergelijkenis die je zoekt, maar zo is het wel. :)). Ik heb een halve fries die heeft enorme ronde kadetten, maar ik ken dan weer een volle fries is een hengst (goedgekeurde dekhengst) en die heeft ook iets puntige billen. Dus als ze verder goed op gewicht is is dit gewoon haar bouw, en met meer bespiering worden ze ook nog wat voller!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:08

Er zijn inderdaad Friezen met van die puntige billen. Dat heeft weinig met de conditie te maken. Met meer bespiering wordt het wel wat ronder. Zou me er niet te druk om maken, tenzij je paard niet goed loopt.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:11

Dat noemen ze een dakvormig kruis

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 12:12

lauwtjuh omdat ik hier geen ervaring mee heb, wil ik dit weten als bevestiging of het dus als normaal gezien kan worden. mijn andere paarden hebben dit allemaal niet. Britt heb ik sinds augustus en zoals ik misschien al gezegd hebben we een hele zware periode achter de rug om haar weer op te knappen. Veel zorgen en daarom wilde ik dit ook weten, of ik me hier zorgen om moet maken of niet.
en of ik haar misschien toch nog meer voer moet geven omdat je dit niet mag zien.
Ik heb het beste voor met al mijn paarden, dus ook met Britt.

Maar met al jullie reacties denk ik nu ja, dan zal het haar bouw zijn! Dus ik ben erg blij met de reacties, bedankt!!

mossel Britt rijd een aantal keren onder het zadel per week. nu ook af en toe buiten maar dan veel stappen soms al draven (verkeersmak aan het maken). Ze is sinds januari/februari onder het zadel, dus echt hard trainen is het nog niet. Wel zie je vanaf die periode een echte verbetering qua ronde billen :j

pletje het gaat geweldig met haar, dit is het enige puntje (mooie woordspeling ;) ) waar ik nog mee zat!
lisapluisje dat klinkt logisch ja hihi. dan zal Britt dit hebben.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:13

Als het geweldig gaat, dan zou ik me er geen zorgen om maken :D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 12:21

:D met dit topic ben ik er zekerder van ja, ik hoef me geen zorgen meer te maken :D
maar je moet begrijpen, dat na zo lange tijd zoveel zorgen, je bijna vanzelf om alles nog zorgen maakt :=
je wilt zo graag dat alles goed gaat natuurlijk, en als je geen andere paarden ziet met gelijke puntige billen.... dan begin je toch weer te twijfelen of het wel zo goed gaat als je dacht!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:22

Hier ook ietwat puntige billen bij een kerngezonde fries! Niks aan de hand dus.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 23:32

Merrie met hangbuik en blote rug.
Afbeelding

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 03:56

Hier ook uitstekende heupbeenderen op een goed gevulde merrie. En heb veel foto's van dezelfde vader gezien en ze hebben het bijna allemaal. Haar moeder heeft het tot haar bijna 7de ook gehad, toen ging die pas vullen van achteren. Niet druk om maken dus! Elke fries is anders.

SteenLeeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:11

Mijn vorige paard had het ook. het is altijd puntig gebleven. terwijl ze eerst voor het veulen ronde billen had.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:50

Ja die van mij heeft het ook :+ En het wordt ook steeds erger sinds ik hem heb.. Eerst waren ze puntiger, nu beginnen ze een stuk ronder te worden, maar hij heeft nog steeds duidelijk billen :=
Afbeelding
Afbeelding

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 13:01

chaos nou dat ziet er uit! Das niks voor mij := maar dat is dus gewoon de bouw?
steenleeuw mijn Britt heeft ook al een veulen gehad....(met veulen aan de voet binnengekregen als 3 jarige) misschien heeft het daar ook wel mee te maken?
anjaenrene zo met 7 pas. dan moet ik nog even geduld hebben :)
ellabellah zo op jou foto's lijkt dat meer op de billen van mijn andere fries (die in de sneeuw) dus super rond.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:05

Nee, door veulens en rugklachten. :P