veulen helemaal scheren? deken op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

veulen helemaal scheren? deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 21:57

Hoi bokkers,

Ik heb hier een heel lief shetlander veulen staan van 10 maanden.
Alleen hij heeft zo'n erge jeuk, echt niet normaal. Hij bleef maar krabben, schuren en met zijn achterbenen slaan. Ook kreeg hij overal korstjes op zijn huid. Vandaag de dierenarts laten komen en die zei dat ik hem moest scheren omdat hij jeuk krijgt doordat hij een enorme wintervacht heeft en veel veulenhaar waaronder het erg broeit. Nou vond ik het zelf voor scheren nog wel wat koud 's nachts want het is op dit moment telkens rond 0 graden 's nachts. Nou gaf de DA aan dat ik eventueel ook alleen twee banen op zijn rug zou kunnen scheren en de rest gewoon lang zou kunnen laten maar of het de jeuk dan helemaal weg zou gaan wist hij niet zeker.

Wat vinden jullie? Helemaal scheren of dan toch maar twee banen? Ik heb ook nog een fleecegevoerde regendeken dus die zou ik eventueel ook op kunnen leggen als ik hem toch helemaal scheer... of is dat geen optie?
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 13-04-12 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Re: veulen helemaal scheren? deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:04

Welja, je kunt hem niet poetsen omdat hij nooit in handen geweest is en dan wel scheren???? Hoe bezorg ik mijn veulen een trauma. Misschien is dit juist de gelegenheid om hem al spelenderwijs te leren dat een beetje kriebelen en borstelen fijn is (en helpt tegen de jeuk) Ik vind het een heel stom advies van je DA, je gaat toch een veulen niet scheren, ben je nou helemaal....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:06

als echt is uitgesloten dat hij geen luis/mijt/schimmel heeft.en de jeuk echt door de warmte komt,zou ik kiezen voor helemaal scheren en dan dat dekentje op s'nachts/of zelfs overdag als het zo vies is en regent.als iets niet fijn is is het jeuk

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:07

mrie schreef:
Welja, je kunt hem niet poetsen omdat hij nooit in handen geweest is en dan wel scheren???? Hoe bezorg ik mijn veulen een trauma. Misschien is dit juist de gelegenheid om hem al spelenderwijs te leren dat een beetje kriebelen en borstelen fijn is (en helpt tegen de jeuk) Ik vind het een heel stom advies van je DA, je gaat toch een veulen niet scheren, ben je nou helemaal....

Tja, ik denk dat we geen andere keus hebben. Hij schuurt zijn huid echt helemaal kapot. Ik vraag hier ook om advies, omdat ik zelf totaal geen ervaring heb met een veulen met zoveel jeuk. Daarom vraag ik ook om advies en niet om commentaar....
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 13-04-12 22:12, in het totaal 4 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:08

keona schreef:
als echt is uitgesloten dat hij geen luis/mijt/schimmel heeft.en de jeuk echt door de warmte komt,zou ik kiezen voor helemaal scheren en dan dat dekentje op s'nachts/of zelfs overdag als het zo vies is en regent.als iets niet fijn is is het jeuk

Ja dat is uitgesloten, dierenarts heeft hem echt helemaal onderzocht en dat was niet het geval.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:13

Eigenlijk is het natuurlijk een jaarling, geen klein veulentje.

Het advies van de DA is zo gek nog niet, maar ik zou er geen deken op doen. Dan sluit je de huid nog steeds af. Daar komt bij dat de korte haartjes er nog wel uit moeten, de wisseling naar zomervacht gaat wel door. Die korte haartjes prikken in de voering van de deken wat weer jeuk en irritatie kan geven.
Ik zou helemaal scheren en dan 's nachts op stal houden. Goed laten cederen door de DA. Evt. de DA nog een keer terug laten komen als het haar eraf is zodat hij goed kan beoordelen wat er echt aan de hand is met de huid. Dan kan je de infecties goed behandelen.

Mijn jaarling zit al bijna helemaal in haar zomervacht, staat 's nachts binnen en overdag buiten, ook als het regent en ze heeft het echt niet koud.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:15

tiwi1969 schreef:
Eigenlijk is het natuurlijk een jaarling, geen klein veulentje.

Het advies van de DA is zo gek nog niet, maar ik zou er geen deken op doen. Dan sluit je de huid nog steeds af. Daar komt bij dat de korte haartjes er nog wel uit moeten, de wisseling naar zomervacht gaat wel door. Die korte haartjes prikken in de voering van de deken wat weer jeuk en irritatie kan geven.
Ik zou helemaal scheren en dan 's nachts op stal houden. Goed laten cederen door de DA. Evt. de DA nog een keer terug laten komen als het haar eraf is zodat hij goed kan beoordelen wat er echt aan de hand is met de huid. Dan kan je de infecties goed behandelen.

Mijn jaarling zit al bijna helemaal in haar zomervacht, staat 's nachts binnen en overdag buiten, ook als het regent en ze heeft het echt niet koud.

Bedankt! Binnenhouden word alleen erg lastig omdat ze alleen maar een grote schuilstal hebben, dus hij kan wel lekker binnenstaan als ie wil maar zo warm als een dichte stal met stro is het natuurlijk niet := . Is voor alleen 's nachts een dekentje dan ook geen optie? Omdat het 's nachts juist zo koud is....

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:16

gewoon scheren en een 'regen'deken opdoen in de nacht moet prima kunnen :) en overdag als het regent en waait ook de deken op.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:17

onley schreef:
gewoon scheren en een deken opdoen in de nacht moet prima kunnen :)

is een regendekentje met een laagje fleece dan warm genoeg ?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:18

Als hij kan schuilen voor regen en kou in het schuilstalletje lijkt het mij geen probleem om hem zonder deken te laten. Wil je wel een dekentje op doen, dan één met een gladde voering, blijven de haartjes niet zo in hangen.

Let wel op dat de andere pony('s) hem niet uit het stalletje jagen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:19

Ik heb mijn shet vorig jaar ook geschoren, al in februari. Kreeg regenrot door het broeien van zijn vacht. Hij was ook nog maar 10 maanden. Dekentje op en gaan. Heeft er geen trauma aan over gehouden, vond het heerlijk terwijl hij verder niet echt met poetsen e.d. bekend was.
Neemt niet weg dat je een ervaren iemand moet laten scheren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:19

Mijn geschoren pony's (die al een tijdje terug geschoren zijn) staan nu onder 200 gram buiten.

Mijn jaarling jeukt ook wel aardig wat. Maar zn vriendje helpt hem goed, ze staan vaak te kriebelen. Ik poets gewoon regelmatig, maar ontkom er niet aan dat hij soms wat schuurt en er een schuur plekje van krijgt (ook bij mijn volwassen pony's die uit hun wintervacht komen trouwens, maar jaarlingen hebben het ivm veulenvacht altijd ff erger).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:21

mrie schreef:
Ik vind het een heel stom advies van je DA, je gaat toch een veulen niet scheren, ben je nou helemaal....

waarom zou je een veulen niet scheren? Denk je dat al die veulens op diverse keuringen van zichzelf zo'n strak vachtje hebben?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:24

Dennis schreef:
Mijn geschoren pony's (die al een tijdje terug geschoren zijn) staan nu onder 200 gram buiten.

200 gr. is toch een aardig verschil met regendeken met een laagje fleece := is dat dan niet te koud?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:25

Ik had de mijne toendertijd overdag een fleece met regendeken en snachts op stal. Was wel een dikke fleece. Wel vergelijkbaar met 200 grams. Het was toen februari maar wel lekker.
Als hij snachts op stal staat. En je hem overdag met lekker weer buiten zet met een gevoerde regendeken gaat dat prima :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:30

Mijn hengstje heb ik twee weken terug voor het laatst geschoren en staat onder 300 (is wel een koukleum )

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:32

regendeken met fleece is vergelijkbaar me 100gr.voor overdag is dat zeker te doen,je kan altijd kijken voor een 2dehands dekentje voor er bij voor de nacht.maar eigenlijk heeft hij een schuilstal en zou ik hem schern ende deken op en kijken/voelen aan het paardje of hij het warm genoeg heeft.zorg dat hij voldoenderuwvoer heeft om zich warm te stoken

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:32

een fleece gevoerde deken moet prima kunnen voldoen
bij de koudere nachten {vorst} mischien een fleecedeken erbij onder leggen overdag zou die prima in zijn blootje kunnen staan met de temp boven de 12 graden in de zon bij regen echter en wind zou ik de deken wel nog even oplaten tot er weer vacht terug is gegroeid

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:35

Scheer anders alleen zijn halsje en zijn borst, op die manier kan hij wat warmte kwijt en hoef je niet met dekens aan de slag.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:38

MaritAriel schreef:
Hoi bokkers,

Alleen hij heeft zo'n erge jeuk, echt niet normaal. Hij bleef maar krabben, schuren en met zijn achterbenen slaan. Ook kreeg hij overal korstjes op zijn huid. Vandaag de dierenarts laten komen en die zei dat ik hem moest scheren omdat hij jeuk krijgt doordat hij een enorme wintervacht heeft en veel veulenhaar waaronder het erg broeit. Nou vond ik het zelf voor scheren nog wel wat koud 's nachts want het is op dit moment telkens rond 0 graden 's nachts. Nou gaf de DA aan dat ik eventueel ook alleen twee banen op zijn rug zou kunnen scheren en de rest gewoon lang zou kunnen laten maar of het de jeuk dan helemaal weg zou gaan wist hij niet zeker.

Wat vinden jullie? Helemaal scheren of dan toch maar twee banen? Ik heb ook nog een fleecegevoerde regendeken dus die zou ik eventueel ook op kunnen leggen als ik hem toch helemaal scheer... of is dat geen optie?

Zou maar eens een andere DA opzoeken.
Momenteel moet je met de handen de losse plukken haar uit zijn vacht kunnen trekken.
Dus borstelen en borstelen.
Een jaarling die heel erg jeukt omdat hij niet uit zijn wintervacht komt is een spoelwormen probleem.
Geef maar een pyrantel of bendazolen wormenspuit.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:47

Ariebren schreef:
MaritAriel schreef:
Hoi bokkers,

Zou maar eens een andere DA opzoeken.
Momenteel moet je met de handen de losse plukken haar uit zijn vacht kunnen trekken.
Dus borstelen en borstelen.
Een jaarling die heel erg jeukt omdat hij niet uit zijn wintervacht komt is een spoelwormen probleem.
Geef maar een pyrantel of bendazolen wormenspuit.

ehm tja... dat is nou net het probleem... Hij is er nog maar een week en nog amper in handen van mensen geweest. aan mij is hij nu aardig gewent maar poetsen zit er nog niet in. Daarom vind ik het scheren ook heel erg vervelend omdat hij poetsen, en zelfs aaien amper toelaat. Maar goed, zoals eerder gezegd schuurt hij zich op dit moment helemaal open aan alle kanten.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:48

Letsdunit schreef:
Scheer anders alleen zijn halsje en zijn borst, op die manier kan hij wat warmte kwijt en hoef je niet met dekens aan de slag.

Ja dat was het tweede advies van de DA indd. Niet alles scheren :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:52

Op mijn leen weitje lopen twee trekpaard jaarlingen.
Alle vogels zijn gelukkig, ze kunnen de haren zo uit de vacht plukken.
Ga nu maar eens proberen om een normaal contact met de shet te krijgen.
En als hij door heeft dat je hem van de jeuk kan afhelpen door die oude wintervacht eraf te krijgen.

:7

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:53

MaritAriel schreef:
Letsdunit schreef:

Ja dat was het tweede advies van de DA indd. Niet alles scheren :j

Je moest toch scheren vanwege de jeuk en niet vanwege de warmte?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:55

xx_Irisje schreef:
Je moest toch scheren vanwege de jeuk en niet vanwege de warmte?

Hij heeft jeuk volgens de DA doordat het heel erg broeit onder zijn vacht. Als ik twee banen scheer kan hij (denk ik dat de DA dan bedoeld) zijn warmte beter kwijt en zal hij minder jeuk hebben.