Meningen ivm exterieur gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

Meningen ivm exterieur gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 21:45

Hallo,
ik ben een beetje aan het kijken om een nieuw paard aan te kopen.
Doel: all-round, recreatief (dus dressuurmatig geen mal figuur slaan in het L1, af en toe een klein sprongetje en regelmatig een buitenrit).
Nu heb ik een advertentie gezien voor een 6-jarige die me wel aanspreekt.

Mijn vraag hier is of er iemand voor mij een aantal foto's van het dier wilt bekijken en me eventuele opmerkingen op zijn exterieur wilt doorgeven? Ik heb wel slechts foto's in profiel.
Uiteraard is het beter het dier real live te beoordelen en mocht ik afspreken om te gaan kijken, neem ik een kenner mee.

Is er iemand met kennis van zaken die dit wilt doen? dan pb ik de foto's door (ik ga ze hier niet plaatsen, lijkt me niet netjes naar de eigenaar toe)

Sammie

Re: Meningen ivm exterieur gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:16

Niet vervelend bedoeld, maar misschien gewoon gaan en rijden. Neem je lesgeefmens/kenner mee. Die behoort al snel te zien waar er rijtechnisch verbeteringen kunnen zijn.

We kunnen natuurlijk wel zeggen dit paard heeft dit of dat qua rug/achterbeen/voorhand enz., maar dat wil niet zeggen dat je met zo'n paard niet je doel kan uitoefenen/bereiken. En echte excessen die het paard belemmeren in de beweging zie je zelf vast ook wel.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:18

Mijn advies: huur desnoods deskundig advies in. Dat levert je altijd duurzame adviezen op. Dat hoeft geen instructeur te zijn maar een onafhankelijke partij die verstand heeft van paarden en het aankopen ervan en niet zo zeer alleen van rijden. Hoe beoordeel je of je "kenner" een kenner is?

Als je het paard gaat kopen dan adviseer ik je hem/haar altijd klinisch + rontgon. te keuren.

Je mag mij wel foto's PB-en. Al zegt een foto ook niet alles.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:09

Je instructeur meenemen heeft als voordeel dat die persoon (een goeie dan) weet waar jij als rijder tegen aanloopt en wat je sterke punten zijn. Die kan in een of twee oogopslagen zien of het paard dat je rijdt daar bij past of het totaal niet gaat klikken. Ben jij bijv. snel een trekker en het paard expliciet een hanger dan heb je een versterkingseffect. Heb je dan ook een paard dat snel gepikeerd is als je 'm vasthoudt of teveel trekt en dat uit in zeer onaangenaam gedrag dan kun je dier misschien beter laten staan en naar de volgende gaan. Zeker als ie bijv. ook nog een een wat trager achterbeen heeft of een zware nek en die graag in jou handen gooit. Dan kan het exterieur wel prima zijn (traag achterbeen zie je toch meestal alleen in het werk), maar eigenlijk is het paard dan niks voor je.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 12:45

Ik citeer even mezelf: 'Uiteraard is het beter het dier real live te beoordelen en mocht ik afspreken om te gaan kijken, neem ik een kenner mee.'

Met een 'kenner' bedoel ik mijn trainer.

De bedoeling is om uit het overaanbod op het web al een eerste goeie selectie te maken. Je moet nl. ergens beginnen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:50

Dat 'over aanbod' moet je niet op basis van exterieur doen. En al zeker niet door een derde. Dan moet je gewoon in staat zijn of zelf aandachtig te kijken naar stand en bewegingsfoto's. selecteer op leeftijd/prestaties, soort geplaatste foto's/ geslacht ect. ect.

Overaanbod zal nl. niet 1 paard zijn, is dat het nl. wel kun je er imo ook gewoon langs gaan. Of wilde je de aangemelde persoon gaan spammen met tientallen foto's wat vind je van deze ? en deze? En wat vind je hiervan? Lijkt mij ook niet de bedoeling?

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 14:31

Beetje kort door de bocht Sammie...
heb tot nog toe 2 mensen een pb gedaan.
Ik ga hier verder niet over in discussie treden: jij kent mij niet, ik jou niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:13

Wat een rare reactie. :=

Heeft niks met kennen te maken, maar gewoon met logisch nadenken en wat praktisch is.

Fijn dat je al twee pb's heb, hoor :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:31

Nou je kan aan de hand van het exterieur wel al een bepaalde verwachting hebben over hoe het paard het onder het zadel kan gaan doen.

Een paard wat opwaarts is gebouwd met een lange hals en een fijn gevorde nek en niet te zware kaak zal minder snel in de hand gaan hangen dan een met een horizontale hals, neerwaartse bouw, lang achterbeen.
(opwaarts gebouwde romp zie je veel al bij dressuurpaarden, neerwaarts eerder bij springpaarden)

Alleen het is niet een wet van Meden en Perzen. Er zijn op de kop gebouwde paarden die zodra ze in beweging komen totaal verandere en ligt in de hand bergopwaart lopen.
(en ja er zijn springers met een opwaartse romp en dressuurpaarden met een neerwaartse)

Ga vooral paarden bekijken, probeer ze uit en je merkt vanzelf welk type het best bij je past.
Exterieur is ook vaak een "smaak ding"