Beau heeft sinds vandaag appeltjes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Beau heeft sinds vandaag appeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:46

Ik deed vandaag die deken af en ik schrok me de pleuris, Beautje krijgt appeltjes :oo
Hij heeft nog nooit eerder appeltjes gehad, dus ben wel een beetje verbaasd, hoe kan dit zomaar ? :+

Eerst die witte stip van hem op zn hoofd die er op de dag opeens zat en nu opeens beginnende appels?
Beau, wat ben jij voor een paard >;)

Maar even wat anders, hoe kan een paard opeens zomaar uit het niets appeltjes krijgen?

Afbeelding

Sodeletuut

Re: Beau heeft sinds vandaag appeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:48

Teken dat hij gezond is, is mij altijd geleerd! Bij Misty komen ze in de verharing winter-zomervacht ook altijd tevoorschijn en blijven ze de hele zomer zowat zitten. :)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:50

Ze zeggen altijd dat het met de gezondheid heeft te maken die appeltjes.
Mijn paard heeft ook zomaar ineens een witte stip gekregen op haar buik.
Maar dat schijnt wel vaker voor te komen bij vossen, mooi is anders.. :')

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:31

Oke, apart maar het is dus alleen maar positief zo te horen? :D

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:19

Mij viel het vandaag ook op dat de mijne appeltjes heeft gekregen, vooral op haar buik. Reactie van mijn moeder: "ze ziet er inderdaad gezond uit."

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:31

Appeltjes is gezond! Teken dat je paard goed in zn velletje zit!
In de winter verdwijnen ze weer, ivm dikke wintervacht, maar in de zomervacht dan komen ze weer tevoorschijn! Zeker goed als je paardje appeltjes heeft !!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:45

Misschien een domme vraag, maar wat is dan de connectie van appeltjes in de vacht met de gezondheid van je paard?

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:57

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:59

Dat weet ik ook niet. Ik heb ook gehoord dat appeltjes in de vacht een teken is dat je paard goed gezond is. Mijn paard krijgt dat nu ook weer. Ze ziet er weer goed uit, paar kilootjes minder, wintervacht eruit, komt weer goed in conditie. Dus dan komen de appeltjes weer tevoorschijn.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 00:09

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Vorig jaar had hij ook geen appeltjes maar hij was duidelijk gezond en vrolijk?
Afbeelding

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:28

Niet elk gezond paard krijgt appeltjes. Maar áls ze appeltjes krijgen, is dat een teken van gezondheid.
Het krijgen van appeltjes is genetisch bepaald..
Laatst bijgewerkt door itsmi op 14-04-12 00:37, in het totaal 2 keer bewerkt

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:34

Er zijn meerdere topics over:
[SV] Mijn BRUINE pony heeft appeltjes op haar vacht?
[VSW] hoe ontstaan appeltjes bij een paard?

Alhoewel ik begin te twijfelen door de antwoorden in dit topic:
[MD] appeltjes altijd teken van gezondheid?

Maar volgens http://dier-en-natuur.infonu.nl/diverse ... ezond.html :
Een gezond paard herken je ten eerste aan zijn “opgewekte” houding. Ook heeft een gezond paard een heldere oogopslag en een schone neus. De vacht ligt mooi glad lags zijn lichaam en is glanzend. Soms zie je bij kerngezonde paarden weleens ze zogeheten “appeltjes” in de vacht. Dit is puur een teken van gezondheid wat zich uit in de vacht.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 00:56

Ergens op internet zag ik dat er een stukje over "seizoensappeling" in het boek "de kleur van het paard" zou staan, en laat dat nou sinds kort op mijn boekenplank staan ;)

"Seizoensappeling en het Sooty-gen
Seizoensappeling is het werk van de "Sooty factor", die bovendien een donkere sluier over het gehele lichaam legt. Deze appeling treed gewoonlijk op bij elke nieuwe zomervacht en vervaagt na enkele maanden. Het verschijnsel hangt samen met een goede gezondheid, seizoensomstandigheden en de voedingsgewoonte. Er is echter wel een bepaalde genetische aanleg voor nodig, aangezien andere paarden, hoe gezond ze ook zijn, hun leven lang nooit appeling vertonen. De vererving van seizoensappeling is niet onderzocht en dat zou ook heel moeilijk zijn, gezien de gevoeligheid van appeling voor milieu-invloeden."

Die "donkere sluier" zie ik ook in mijn hafje terug elke zomer: toen ze hier kwam was ze zomers echt gelig, nu is ze zomers ong. dezelfde kleur als Beau :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:29

Bedankt voor je goede uitleg!
Dus het is wel degelijk een uiting van gezondheid!

jadirahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:56

Wat een mooie haflinger heb je gewoon wauw!!

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:05

Duidelijke uitleg en toch een uiting van gezondheid! Manchester heeft ook appeltjes ;)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:51

Ooooooooh yeah mijn paard is dus gezond :P Beau ziet er leuk uit met die appeltjes!

Oohja mijn haf heeft heel het jaar door de appeltjes..En haar vacht glimt ook altijd. Doe er niets bijzonders aan eigenlijk..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:53

Hier komen de appeltjes ook alweer tevoorschijn. :))
Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:00

Wat een appart gezicht lotte :)
Toen ik Roy geschoren had kreeg hij ineens over zijn hele lichaam blauwe!! vlekjes... http://oi42.tinypic.com/2cxfal4.jpg

inmiddels heeft hij mooie bruine appels :)
Afbeelding

Roy is waarschijnlijk drager van het sooty gen. Wellicht Beau ook? het komt vaker voor bij hafjes.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:23

Almiro heeft ook altijd appeltjes in de zomer. Mooi gezicht vind ik dat en ook tegen mij is altijd gezegd dat dit een teken is dat het dier goed in zijn vel zit :-)

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:46

Annebel had ze de eerste jaren niet maar na twee of drie jaar kreeg ze die ook in dezomer en nu elk jaar steeds meer. Vind het ook wel erg mooi staan altijd. Annebel heeft laatste twee jaar ook echt een grijze buik. Heb er ook wel foto's van in mijn profiel staan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:36

_l_amanda_l_ schreef:
Ergens op internet zag ik dat er een stukje over "seizoensappeling" in het boek "de kleur van het paard" zou staan, en laat dat nou sinds kort op mijn boekenplank staan ;)

"Seizoensappeling en het Sooty-gen
Seizoensappeling is het werk van de "Sooty factor", die bovendien een donkere sluier over het gehele lichaam legt. Deze appeling treed gewoonlijk op bij elke nieuwe zomervacht en vervaagt na enkele maanden. Het verschijnsel hangt samen met een goede gezondheid, seizoensomstandigheden en de voedingsgewoonte. Er is echter wel een bepaalde genetische aanleg voor nodig, aangezien andere paarden, hoe gezond ze ook zijn, hun leven lang nooit appeling vertonen. De vererving van seizoensappeling is niet onderzocht en dat zou ook heel moeilijk zijn, gezien de gevoeligheid van appeling voor milieu-invloeden."

Maar kunnen ze ook het hele jaar door appeltjes hebben? Mijn haf heeft s winters ook appeltjes in zijn geschoren vacht. Komt dat omdat het puur genetisch bepaald is?