kun je via stamboek er achter komen of een paard nog leeft?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

kun je via stamboek er achter komen of een paard nog leeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:00

Hoe kan ik er achter komen of een paard nog leeft? Ik heb de naam, het levensnummer (paard is ingeschreven in het stamboek) en de geboortedatum.. Ook heb ik de naam van de fokker en de plaats, alleen ik kan hier geen enkele info over vinden op internet.. Ook niet over het paard zelf. In de woonplaats van de fokker zijn meer met dezelfde voorletter en achternaam, dus ook dat is lastig.

Ik ben niet echt bekend met de stamboeken, kan ik gewoon bellen en vragen naar informatie over het paard? Het enige wat ik wil weten is of het paard nog leeft, en als dit niet zo is, wanneer ze overleden is. Ik heb al op de website van het stamboek gekeken, maar kom er niet achter of ze dit soort informatie verstekken.. Ik las wel dat ze geen contact gegevens over de fokker verstrekken, maar dat ze wel de fokker een verzoek kunnen doen om contact met je op te nemen. Hier ga ik sowieso om vragen volgende week, maar ik hoop dat iemand me kan vertellen of je informatie over een paard via het stamboek op kunt vragen, dan hoef ik me daar dit weekend niet het hoofd over te breken ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: kun je via stamboek er achter komen of een paard nog leeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:03

Ik weet dat dit bij het KWPN bijvoorbeeld wel gewoon kan, maar ik weet zo ook zeker dat een paard dood is en deze is echter niet als overleden aan gegeven aan het stamboek.

Dus het hoeft niet per se zo te zijn dat ze nog leven, als ze wle als levend gemeld worden. :)

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:05

Het is wel handig als je het betreffende stamboek even vermeld. Dan kunnen ook de juiste mensen erop reageren. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:09

Lang niet iedereen meld het aan het stamboek als het paard is overleden.
Dan worden ook veel paarden niet over geschreven op de nieuwe eigenaar, zodat het zoeken best moeilijk word.
Maar..... niet geschoten altijd mis, dus je kan het stamboek natuurlijk altijd eens bellen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:10

kan niet als het paard niet op naam over is geschreven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:13

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, zoek momenteel naar mijn vorige paard (onderstaande topic). Ik heb het NRPS gemaild met zijn gegevens incl chipnummer, ben benieuwd of ik wat hoor.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:17

Oh, zit er ook verschil in stamboeken dan, dat de een het wel doet, en de ander niet? Ik heb er echt geen ervaring mee, geen idee. Het gaat om het Friesch paardenstamboek :)

Hmm, inderdaad, als het niet gemeld is heb je natuurlijk nog geen idee of ze echt nog leven.. Ik ga sowieso even bellen en vragen of ze aan de fokker willen vragen of hij of zij contact met mij wil, en dan zal ik wel horen of ze wat informatie voor me hebben en willen delen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:21

Ook het Friese paarden stamboek geeft antwoord als het gevraagd wordt. Echter hebben we ooit een "dood" Fries paard op stal gehad, verkocht als stamboekloos paard, maar met tattoo en zo dus achter gekomen dat dit paard dood was.

Gewoon eens mailen of bellen, dan weet je vast al meer. :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:57

Dat ga ik sowieso doen, want het zal mooi zijn als ik met de fokker in contact zou kunnen komen :D Bedankt allemaal voor jullie reacties!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:00

Als je beleefd blijft en op een nette tijd belt kan je ook de nummers in het telefoonboek bellen. Loop je wel het risico op een oude fries die amper nederlands spreekt, maar verder.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 21:10

tamary schreef:
Als je beleefd blijft en op een nette tijd belt kan je ook de nummers in het telefoonboek bellen. Loop je wel het risico op een oude fries die amper nederlands spreekt, maar verder.

Och, dat moet geen probleem zijn, ik versta goed Fries, en in nood spreek ik ook nog een aardig woordje :D Ik probeer het eerst via het stamboek, lijkt me wel zo netjes. En anders kan ik altijd nog gaan proberen te bellen, al zijn het echt heel wat treffers.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:47

vencedor schreef:
kan niet als het paard niet op naam over is geschreven..

Je hebt inderdaad wel gelijk, als ook het paspoort niet is over geschreven, word het een moeilijk verhaal.
Dan zou je de hele weg terug moeten en dus via de fokker kijken hoe ver je komt.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:54

Ik heb toegang tot gegevens van het fries paarden stamboek, moet je me alleen even maam en stamboeknummer doorgeven en geboortedatum.
ook ken ik een boel fokkers. mischien kan ik je helpen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 18:51

Ik pb je even Itske! Het zal super zijn als je me kan helpen!