Jaarling ruin beter af in groep met hengsten of merries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Jaarling ruin beter af in groep met hengsten of merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 16:07

Mijn ruin gaat binnenkort naar de opfok. De ene opfok zet de ruinen wel bij de merries de andere alleen bij de hengsten. Wat is volgens jullie het beste?...of maakt het niet uit?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:32

Denkt dat het ligt een beetje aan zijn karakter en zijn maat. Als het een dominante typertje is, dan misschien beter bij de hengsten; een wat zachter karakter of klein uitgevallen (moet nog veel groeien bijvoorbeeld) dan bij de merries, die gaan hem dan niet 'domineren'.

CrazyCat

Re: Jaarling ruin beter af in groep met hengsten of merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:35

Als je ruintje heel speels is zou ik zeggen doe maar bij de hengsten. Merries zijn lang niet zo speels.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:37

mijn ruin staat van af zijn 14 maanden al tussen de merries en daar moet je hem nu ook niet meer vandaan halen hoor hihihihi
het zijn zijn meiden nu dus ik kies voor bij merries te zetten ze leren hem heel veel

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:40

Zo ver ik weet is het inderdaad dat de merries een jonger paard opvoeden en bij de hengsten juist het belangrijkst is wie de baas gaat zijn.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:41

ik zou opzoek gaan naar een opfok die gemengde groepen heeft met jongere en oudere dieren. Zodat ze met de jonge dieren kunnen spelen en door de oudere merries opgevoed worden. Een opfok met alleen jonge hengsten of alleen jonge merries vind ik altijd net zoiets als een kleuterklas zonder juffrouw.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 21:20

Na jullie antwoorden vind ik het nog steeds moeilijk. Hij was als hengst erg vervelend, maar nu als ruin is hij anders geworden. Hij staat bij een shetlander en daartegen is hij heel dominant, maar naar de grotere pony's (merries) die naast hem staan is hij heel lief en knuffelig. Zelf denk ik dat hij niet meer bij de hengsten past met hun kliergedrag, maar een beetje opvoeding zou hij wel mogen hebben omdat hij altijd de baas is bij de shet.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:41

als ik jouw was zou ik kijken naar een gemengde kudde, daar krijgen ze naar mijn mening toch de beste opvoeding. Alleen zijn gemengde kuddes er helaas niet zoveel.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 17:04

Heb een plekje gevonden!...merriekudde...wat ik begreep wel varierend in leeftijd. Ik mocht kiezen. De hengstenkudde zou volgens de man beter zijn als hij veel wilde spelen en de merriekudde als hij opgevoed moest worden. Ik heb voor het tweede gekozen.