Tangelo v/d Zuuthoeve of Vigaro?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

m_goodluck

Tangelo v/d Zuuthoeve of Vigaro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 15:39

Beste bokkers,

Ik ben er voor dit jaar bijna uit.. het wordt Tangelo of Vigaro voor mijn merrie!
Gisteren naar de show van Radstake geweest, en beide hengsten spraken me erg aan.

Via onderstaande site kun je haar afstamming bekijken:
http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=190965

Algemene info:
- 1.67 m
- hevig karakter
- bruin, zonder aftekeningen

Verbeterpunten/eisen hengst:
- karakter (hengst met een fijn karakter is absoluut een eis)
- merrie heeft vlakke gangen (voornamelijk galop)
- merrie heeft een goed achterbeengebruik
- merrie heeft een vrij korte hals
- merrie is een bloederig type, maar fokt vrij grove nakomelingen

Afbeelding
Foto van de merrie

Afbeelding

Afbeelding
3 op een rij: rechts 4 jarige v. Van Gogh, in het midden de merrie zelf, rechts 7 jarige v. Lupicor

Alvast bedankt voor jullie hulp!

caro29

Re: Tangelo v/d Zuuthoeve of Vigaro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:24

De Tangelo's die ik heb gezien waren er stekerig en vlak in de bewegingen. Ik weet alleen niet uit wat voor merries die kwamen maar vond ze niet overtuigen. Van Vigaro ken ik geen nakomelingen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:34

Vigaro (en ik weet niet of Tangelo dit door heeft gegeven) zal niet direct verbeteren op de stap en draf. Wel is de galoppade vaak erg goed van de Vigaro's die ik heb gezien.
Onze Vigaro heeft verder een gouden karakter. Misschien een beetje lomp maar werkwillend, ruim voldoende looplust en springt altijd. Ook in de omgang absoluut simpel.
Op de moeder van onze Vigaro heeft hij verfijnend gefokt.

Anoukk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:35

Ik heb een Tangelo, en die is inderdaad ook vlak in zijn bewegingen.
Daarnaast is het karakter SUPER, ik durf er een klein kind de bossen mee in te rijden.

Mijn tangelo heeft een erg korte hals.. dus ik weet niet of deze hengst dan qua exterieur goed bij jou merrie past.

kun je niet beter op zoek gaan naar een wat langer gelijnde hengst?

edit: vigaro ken ik niet

Paisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:44

wij stonden voor dezelde keuze 4 jaar geleden, of vigaro of tangelo.
we zijn naar de hengstenshow geweest en beide hengsten gezien en de nakomelingen van de hengsten.
uiteindelijk hebben we voor tangelo gekozen omdat de nakomelingen van vigaro tegenvielen (eerste jaargang)

nu is de tangelo die we gefokt hebben 3 jaar. de gangen zijn mooi ruim en een zeer sterke galoppade.
de merrie was lang in de hals, dit heeft tangelo wel verbeterd in onze nakomeling!
het karakter is echt super! werkt altijd mee, doet niet moeilijk en is heel makkelijk in de omgang. wel is ze wat lomp.

ik denk dat tangelo jou merrie wel kan verbeteren!

succes met de keuze +:)+

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:57

Ik heb de eer gehad om Tangelo een paar keer te mogen rijden toen hij jong was. Hij stond toen bij Roelof Bril. Wat een geweldig karakter heeft dat dier! Super werkwillig onder het zadel, en heel fijn te rijden.

Weet niet of dit helpt bij je keuze, maar ik vond 'm heel speciaal in verhouding tot andere dekhengsten die ik in de hand of onder het zadel gehad heb.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:25

Ik ben absoluut pro-tangelo :j

Echter twijfel ik wel een beetje op jouw merrie, naargelang jouw eisen.

Wij hebben zelf een tangelo gefokt uit onze sportmerrie Chiva (prestatielabel BWP).
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/419299

Ze heeft 3 nakomelingen gegeven en is zelf een typische orlando (heartbreaker) merrie. Veel bloed, fijn en niet te groot (1m67).
De 3jarige tangelo is véél groffer dan haar en haar andere nakomelingen (v. Nabab de rêve en Electro).
Hij heeft heel veel natuurlijke bespiering en groffe maar wel heel droge, harde benen.
Lijkt momenteel zo'n 1m68 uit te groeien, (is nu met 3jaar 1m65) waarmee tangelo wel maat heeft toegevoegd, aangezien de andere twee nakomelingen eerder rond de 1m65 lijken te zitten. Hij draaft en galoppeert veel vlakker dan moeder zelf en de andere nakomelingen.
Hij staat wel heel erg mooi recht op zijn benen en hoeven, hoewel tangelo zelf troontredend blijkt te staan vooraan.

Wat vooral opvalt is dat deze nakomeling uit de merrie héél erg voorzichtig is en erg goed basculeert ('bukt' boven de sprong).
Dit basculeren is bij de merrie zelf een aandachtspunt, dus dit komt duidelijk van Tangelo.

Wij zijn zeer tevreden met de combinatie met tangelo, maar als je merrie al groffe paarden geeft en vlak beweegt, zou ik de combinatie niet gemaakt hebben.

eerste keer vrijspringen (met Iphone gefilmd, dus kwaliteit is niet al te best):
http://www.youtube.com/watch?v=131Y-61Qey0&list=UUFOOZqeIDc2qSzXr2488LPw&index=1&feature=plcp