Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
. 
colette_007 schreef:Oke bedankt.
Peannutbutter maar bij die zit in de moederlijm nog zwart en bij ons paard kan ik het zwart niet terug vinden.. En farn zit eigl best eind weg.
kitbits schreef:colette_007 schreef:Oke bedankt.
Peannutbutter maar bij die zit in de moederlijm nog zwart en bij ons paard kan ik het zwart niet terug vinden.. En farn zit eigl best eind weg.
Kan ook bij Man in the Moon vandaan komen. Ik heb daar nafok van en die zijn ook erg donker. Hoewel mijn stammerrie gewoon bruin is (Bernstein x Man in the Moon). Zij heeft ook 1 zwart-bruine nakomeling gegeven uit een donker-bruine hengst.
Zodra een paard een bruintint is is er altijd sprake van minstens één agoutigen (met al uitzondering een zwart paard dat te lang in de zon heeft gestaan
).
Dus op het moment dat je uitgaat van twee paarden die allebei dubbel zwart hebben (beide homozygoot voor zwart) om het plaatje even wat makkelijker te maken, dan ga je kijken naar de agouti. Als één van de twee paarden twee keer een agoutivariant heeft kan je nooit een zwarte fokken, omdat het kind altijd een agoutivariant erft van de ouder die er twee heeft. Op het moment dat beide ouders maar één agoutivariant draagt (heterozygoot), dan heb de 25% kans dat het agoutigen van geen van beide ouders wordt doorgegeven, en dat je dus een zwarte fokt.
ut kwartje valt nog steeds niet .. colette_007 schreef:Haha dus snogwat: zolang je met bruine fokt is er kans op zwart omdat ze het gen dragen? Ook al is er in de eerste 4 generaties geen zwart te bekennen?
Kibits de man in the moon merrie is ook zwart/bruin. Maar dus bruin dus ook niet zwart was mijn redenatie
zwbr heb ik zelf ingevuld maar moet nog bijgewerkt worden
. We konden ons niet voorstellen sat hij pikzwart zou worden gezien jet nergens in de lijn zit.
.
colette_007 schreef:Haha dus snogwat: zolang je met bruine fokt is er kans op zwart omdat ze het gen dragen? Ook al is er in de eerste 4 generaties geen zwart te bekennen?
Kibits de man in the moon merrie is ook zwart/bruin. Maar dus bruin dus ook niet zwart was mijn redenatie
. Blijkbaar wel dus?