ik heb 2 nmprs hengstjes van bijna een jaar en als ik ze er goed uit vind zien wil ik met één of beide hengstjes meedoen met een show of keuring. nu is mijn vraag - zit er verschil in de nmprs show en keuring in juni en de merriekeuring in aug? - en hoe doen jullie dat als je met bijvoorbeeld 2 paardjes gaat, want ik weet niet hoe het kwa leeftijd word ingedeeld ... het word lastig als ze samen in de ring moeten want heb maar 2 handen - stel dat ik met de nmprs show en keuring in juni mee wil doen, kan ik dan én echt voor een premie gaan en ook nog eens met kleuren klasse en misschien vrijheidsklasse meedoen of zal dat teveel worden? - er moet een voorbrenger zijn én iemand die het paardje aandrijft? ik heb verder alleen ervaring met keuringen van grotere pony's en paarden, maar ik weet dat ze goed moeten kunnen halthouden enzo en ik ga misschien kijken bij de spring fling, want kwa draf tempo heb ik niet echt een idee van wat ze willen zien ... willen ze een rustig tempo zien of juist een tempo waarin er word gezweefd?
En de lijnen of figuren die je moet lopen Word dat aan je verteld?
stalmilagro
Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-12 19:23
Niemand?? het kan best zijn dat ik één van die dingen al eens gevraagd heb aan iemand, maar dat ik het niet meer weet omdat er soms best veel info word gegeven, dus dit keer ga ik het opslaan
jolandje
Geplaatst: 10-04-12 20:40
je kunt in augustus niet aan een show of keuring meedoen, met je jaarling hengstjes kun je meedoen aan de show én de keuring op 30 juni, op de site van het NMPRS staan alle inschrijfformulieren, die kun je downloaden en er is ook een formulier waar precies omschreven word welke onderdelen er op de show zijn, met je jaarling hengstjes kun je meedoen aan de kleurenklasse en de vrijheidsklasse( liberty) daar ga ik met mijn jaarling merrie ook aan meedoen, dus kijk even op de site
Ik heb ook het clubblad en dacht dat ze ook mee konden doen aan de merriekeuring. Maar stel dat ik 30 juni met 1 of beide mee wil doen aan kleurenklasse (effen en gelijk getekende bonte) en met beide misschien vrijheids en dan ook nog voor een premie met beide of zal dit niet gaan met maar 1 handler en helper?? Heb geen idee of sommige klassen tegelijk zijn of niet
jolandje
Geplaatst: 10-04-12 21:23
tja , hoe je ingedeeld word weet je nooit vantevoren, dat is maar afwachten, het is in elk geval verstandig om een hulp mee te nemen, ik neem een meisje mee die mijn paardjes hier altijd komt, knuffelen/trainen/poetsen , zij gaat de show doen en de keuring ook, ik help dan alleen maar, zij kan het veel mooier en beter in principe kun jij met je jaarlingen meedoen aan de kleurenklasse en liberty, omdat de rest niet met een jaarling mag, of als je een leuk idee hebt met een kind erbij kun je theaterklasse doen, dan worden kind en paardje verkleed is érg leuk, maar mijn meisje is dan net ouder , gaat tot 12 jaar namelijk
Ik zorg gewoon dat ik 3 extra mensen heb!! Stel dat ze mannetjes samen in de ring moeten dan heb ik nog een extra handler en hulp. Denk dat dat het slimste is. Ik weet sowieso zeker dat ik mee wil doen aan kleurenklasse liberty en voor een premie. En moet even kijken of ik 1 of beide meeneem maar dan Bekijk ik half mei. Hoe zit het met de lijnen of voltes ik neem Aan dat gezegd word waar ik ze heen moet leiden en in stap of draf enzo? Alvast bedankt voor de reacties
jolandje
Geplaatst: 10-04-12 21:59
ik heb dit even van de site gekopieerd, duidelijk toch? Show 30 juni 2012
Uitleg klasse: 1. Kleuren klasse: het paard wordt beoordeeld naar gepubliceerde kenmerken kleuren er wordt een puntensysteem van maximaal 10 punten aangehouden. Bont wordt beoordeeld naar evenredigheid aftekeningen aan beide kanten van het lichaam. Bij binnenkomst in rechte lijn naar jury, paard opstellen, 90 graden draai en nogmaals opstellen, op aanwijzing jury opstellen zijlijn ring.
2. Aangespannen rijvaardigheid: het parcours zal bestaan uit een aantal poorten, bestaande uit kegels met balletjes op de top. Vanzelfsprekend gaat het erom het parcours af te leggen zonder de balletjes van de kegels te laten rollen. Voor iedere afgevallen bal volgen strafpunten. Het parcours moet binnen een vooraf gestelde tijd afgelegd worden. Het parcours bestaat uit 2 manches. Diegenen die de eerste manche binnen de tijd en zonder strafpunten afleggen, worden opgeroepen voor de tweede manche die bestaat uit hetzelfde parcours dat dan 2 maal verreden wordt. De winnaar is diegene die het parcours in de kortste tijd en met de minste strafpunten voor afgevallen ballen en tijdsoverschrijding aflegt. De proef wordt verreden in een ring van 20 x 40 m. De ruimte tussen de pionnen is de wielbreedte plus 30 cm. Het is toegestaan met een tweewielige of vierwielige wagen, met voetensteun deel te nemen, een groom is niet verplicht. De deelnemende paardjes moeten minstens 3 jaar oud zijn. Het nummer van het paard wordt gedragen op de rug van de menner of op de achterkant van de wagen. Een boogzweep dient gehanteerd te worden (in de hand). Het niet voldoen aan deze regel resulteert in diskwalificatie. Bij enkelspan moet de zweep net lang genoeg zijn om de schouder van het paard te raken. Overdreven lengte wordt niet getolereerd. Voor langspan moet de zweep van passende lengte en stijl zijn. Oordopjes, opzetteugels en staartlepels en dubbel beslag mogen niet in de parcoursen gebruikt worden. Menners (en begeleiders) moeten passend gekleed zijn, schoon en netjes en vinger handschoenen dragen. Voor de heren: een hoed/pet en schoot voor dames de benen bedekt, een hoed optioneel.
3. Aangespannen mooiste geheel: iedere aanspanning mag hier aan deel nemen, de aanspanning zal beoordeeld worden op het schoonste geheel (wagen, tuig, beweging paard, manier van mennen en kleding menner), Menners (en begeleiders) moeten passend gekleed zijn, schoon en netjes en handschoenen dragen. Voor de heren: een hoed/pet, voor dames is een hoed optioneel.
4. Bestgaande aanspanning: het paardje wordt beoordeeld en niet de menner. Belangrijk zijn vooral de stap, draf en nageeflijkheid. De kleding van de ruiter dient verzorgd te zijn maar er gelden geen speciale voorschriften. Uit de groep word dan het bestgaande dier(en) gekozen.
5. Theater klasse: de kleding van de begeleider is creatief, het paard mag eveneens decoratief versierd zijn in overeen stemming met begeleider, er mogen geen schadelijke stoffen aangebracht worden op het paard, het paard moet zichtbaar blijven onder de decoratie. Kinderen tot aan 7 jaar dienen begeleidt te worden door een volwassenen.
6. Obstakel/jumping klasse: ieder onderdeel heeft 5 punten en mag bij weigering twee keer ondernomen worden , bij eerste weigering 1 strafpunt (5 wordt 4), bij tweede weigering 2 strafpunten (4 wordt 2). Begeleider mag niet meespringen over de hindernissen. Paardjes dienen minimaal 3 jaar oud te zijn
7. Vrijheid klasse: twee begeleiders toegestaan, stimulatie d.m.v. geluid (muziek, zweep met plastic zak aan einde gebonden of blikje met “rammel” inhoud). Zweepcontact niet toegestaan. Paard wordt in het midden van de ring opgesteld, bij aanvang muziek (NMPRS verzorgd de muziek) halster touw verwijderen, d.m.v. stimulatie paard laten bewegen, als muziek stopt na 1,5 minuut, heeft de begeleider 1 minuut om het paard weer aan het halster te zetten. Er mag een beloning of voer worden gebruikt. Na 1 minuut is het paardje gediskwalificeerd. Uitstraling: 1 tot 5 punten Beweging: 1 tot 5 punten Gemak van het weer aan het halster zetten: 1 tot 5 punten
Voor de rubrieken geldt plaatsing naar het fokdoel van het NMPRS.
Happinez
Geplaatst: 10-04-12 22:09
Idd op de website staat het behoorlijk duidelijk uitgelegd. Je kunt enkel aan de show en de enterkeuring op 30 juni. Het hangt geheel af hoe je word ingepland, vorig jaar waren mijn beide hengstjes in 1 rubriek. ( een rubriek van 2 pony's, de mijne )
stalmilagro
Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-12 23:17
Oke dat is opzich wel duidelijk. Weet dat ik vaak erg zenuwachtig en bang ben dat ik het niet goed doe maar het zal zichzelf ook wel wijzen denk ik. Maar het is dus wel zo dat ze ook voor een premie kunnen gaan 30 juni? Met hoeveel paardjes ga jij jolandje? Das ni veel happinez :p en wat zien ze graag in de draf ... Moet je echt rustig of mag je ze wel goed door laten draven om de souplesse te laten zien
Happinez
Geplaatst: 10-04-12 23:19
Je hebt Show, voor de Fun en je hebt de keuring. Beide zelfde dag en locatie. Op de keuring kan je voor een premie, de show niet.
Edit : Gewoon vlot , niet té hard en niet té zacht
stalmilagro
Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-12 23:21
Wil natuurlijk ook voor een premie gaan hè :p als ze er rond half mei prima uit zien ... Bedankt en tips zijn altijd welkom en neem aan dat de premie keuring wel op een ander tijdstip is dan de showklasses
jolandje
Geplaatst: 11-04-12 08:20
ik neem één paardje mee, Mistique, jaarling merrietje, we gaan voor de premiekeuring én voor de twee onderdelen van de show waar een jaarling aan mee mag doen, kleur en liberty ze word helemaal geschoren, doe jij dat ook ?
randalinpony
Geplaatst: 11-04-12 09:22
Keuring: binnenkomen en paardje opstellen voor de jury. Meestal ligt er een balkje waar je achter moet blijven, het is in ieder geval belangrijk dat je een paar meter bij de jury vandaan blijft. Als je pony zich niet netjes laat opstellen is het soms handiger om vlot door te lopen, een cirkel te draaien en weer netjes op te stellen, maar t moet natuurlijk niet teveel tijd gaan kosten. Paardje goed alert houden.
Daarna in een rechte lijn van de jury af en weer terug, je loop dus door het midden van de ring van de jury weg, draait een kort bochtje (waarbij de geleider aan de buitenkant blijft lopen) en loopt weer recht naar de jury toe.
Daarna krijg je het teken van de ringmeester dat je mag gaan draven, en dan draaf je gewoon een hele ronde door de ring. Ze willen graag zien hoe je paardje kan bewegen, bij veel minis is dat in een vlot tempo, ligt natuurlijk aan je paardje. Je kunt ook nog thuis wat uitproberen met ondersteunen, het ene paardje loop beter aan een losse lijn, het andere heeft graag wat aanleuning. Het is belangrijk dat het paardje goed wakker is, maar de snelheid kan je vaak beter rustig 'opbouwen' zo blijft een pony goed in balans. Bij jaarlingen is het wel verstandig om thuis al het aan de hand draven goed te oefenen.
Soms gaat het niet zo lekker en wil de jury graag nog een rondje van je zien dus een beetje conditie is handig, haha.
Na het voorbrengen wacht je in de ring aan de kant tot iedereen geweest is en dan volgt het rondstappen en plaatsen, hoef je alleen maar de aanwijzingen van de ringmeester op te volgen.
Ik ga zaterdag iemand helpen op de nmrps hengstenkeuring omdat ze niet weet hoe laat ze zijn enz ga ik helpenomdat het die hengsten zijn dus als ze achter elkaar of te gelijk moeten kunnen we elkaar afwisselen misch ken jij ook wel iemand die je kan helpen
stalmilagro
Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-12 10:27
Oke dus eigenlijk een rechte lijn en een rondje haha goede uitleg Ja ik ga ze scheren ergens volgende maand
Ik had met Chayton heen willen gaan maar kom er achter dat dit helemaal geen zin heeft, de kleurenklasse is hij niet geschikt voor als schimmeltje, de jumping/halter mag hij niet aan meedoen vanwege zijn leeftijd en de Liberty valt af voor mij, ik wil zelf muziek uitzoeken en niet op een riedeltje in de ring staan wat ik afgrijselijk vind wat het NMPRS heeft uitgezocht, dan blijft er alleen de keuring over en om nou voor 1 klasse zo'n heisa te maken Geen zin in dus Chayton blijft alsnog thuis, erg jammer want ik had er erg veel zin in om met Chayton heen te gaan.
Haha ik heb geen idee wat voor afgrijselijk roedelding er gespeeld word maar maakt me niet uit. Kleurenklasse klasse weet ik niet zeker of het met mijn bruine een goed idee is omdat hij een blonde staart heeft maar ga gewoon doen
Ik ga naar de show en enter/twenter keuring.. Dan ga ik alleen kijken en neem niks mee. Ook ga ik naar de merrie keuring.. Dan neem ik een merrie mee en als het goed is is ze dan al bevallen. De hengstenkeuring van afgelopen zaterdag vond ik erg leuk en leerzaam om te zien. Ik ben gaan kijken omdat ik volgend jaar zelf met 1 of 2 hengsten mee wil gaan doen. 1 hengst is al veterinair goed gekeurd en de ander moet nog van alles aan gebeuren.
ginalee
Geplaatst: 18-05-12 09:59
Ik ga met een 2 jarige mee doen aan de keuring en we nemen onze hengst mee voor de kleurenklasse, anders staat die 2 jarige de hele dag aleen op de trailer en dat vind ze echt niet leuk vandaar dat de hengst ook mee gaat. Ik heb er zin in!
Vraagje: deze keer is de keuring eind juni: scheren jullie je paardjes dan of is het zomertenue kort genoeg? Ik vind het zo sneu om onze 2-jarige helemaal kort te scheren en dan weer met een deken te moeten rommelen als het gaat regenen maar als je er echt op afgerekend wordt dan wil ik het dus wel doen want ik wil niet bij voorbaat al voor Jan Doedel meedoen. Iemand ervaringen/ tips hiervoor?