Cystes maken drachtig worden moeilijker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

martinev

Cystes maken drachtig worden moeilijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 22:26

Dit jaar ben ik van plan een veulentje te fokken van mijn merrie. Ze is geblesseerd geraakt, het gaat nu weer goed maar ik weet niet hoe lang dat gaat duren, dus vandaar dat we gaan proberen zelf voor een opvolger te zorgen.

Afgelopen vrijdag is ze voor het eerst gescand en hengstig gespoten, morgen wordt ze weer gescand en dan waarschijnlijk eind van de week geïnsemineerd. Heel spannend allemaal! Nou is het enige probleem dat er nogal wat cystes (7) in de baarmoeder te zien waren op de echo. De dierenarts was niet heel negatief over het drachtig worden, maar zei dat het eventueel wel moeilijker zou kunnen zijn.
Mijn merrie heeft twee keer eerder een veulen gehad, de laatste tien jaar geleden, maar ik weet niet of ze toen makkelijk drachtig werd, en of de cystes er toen al zaten.

Ik ben op zoek naar ervaringen van het drachtig worden van merries die ook aardig wat cystes in de baarmoeder hadden, ging dit moeilijker, of lukte het misschien helemaal niet. Of was het geen probleem voor de merrie om drachtig te worden? Ik snap dat dit natuurlijk ontzettend per paard verschilt, maar zou graag eens wat ervaringen horen.

De dierenarts had het er ook over dat de cystes eventueel verwijderd konden worden, maar zo ver wil ik niet gaan. Een veulentje zou helemaal fantastisch zijn, maar niet koste wat kost!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:32

Ik heb hier een fokmerrie is nu 19 jaar oud en heeft al jaren cystes.
Geen 7 maar 3. Eentje kon de DA per ongeluk afknijpen omdat ze de cyste tijden het controleren van de baarmoeder toevalligerwijze in de hand kreeg en het niet kon nalaten het af te knijpen.
Dit is gelukt en de merrie is dat jaar ook nog probleemloos drachtig geworden.

Ze heeft nu een jaar geen veulen gehad, maar staat nu weer bij de hengstenhouder om geinsemineerd te worden.
Misschien is de leeftijd in combi met cystes en een jaar gust gebleven nu een hindernis voor dracht maar de DA heeft er niks over gezegd.

martinev

Re: Cystes maken drachtig worden moeilijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 20:08

Dank je voor je reactie!

Net weer gescand en er zijn drie al vrij grote eitjes, donderdag wordt ze geinsemineerd. Zou het een voordeel kunnen zijn dat er drie eitjes zijn? Dus meer kans dat er een goed kan innestelen?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:57

De cystes zouden de innesteling van het eitje kunnen bemoeilijken.
Als er drie follikels zich ontwikkelen en ook van de eierstok loskomen heb je kans op tweeling dracht.
Goed laten scannen op dag 17 en bij dracht ook op 42.

Ik hoop voor je dat je merrie drachtig raakt, ik duim voor je.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:26

Ja, daar hebben we het al uitgebreid met de dierenarts over gehad. We gaan heel goed scannen op een eventuele tweeling!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:12

ook hier een 19 jarige merrie die 7 cystes had, altijd in 1x drachtig. ook tegen mij zeiden dierenartsen dat ik ze beter weg kon halen aangezien er 2 ook net zo groot waren als een vruchtje van 18 dagen.
ze heeft ze al sinds ik me kan heugen maar nadat ze dit jaar verworpen had heb ik ze 2 weken geleden weg laten halen :) ze zag er super uit van binnen volgens de dierenartsen en ze zal volgende week opnieuw gedekt worden

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 22:06

Wat vervelend dat je merrie verworpen heeft... Hopen dat ze binnenkort weer drachtig is! Ging de ingreep makkelijk?

Maar wat je vertelt is wel goed nieuws, al weet ik dat elk paard natuurlijk anders is! Mijn merrie is donderdag voor het eerst geïnsemineerd, vrijdag gescand en 1 van de drie eitjes was toen geovuleerd. Vandaag weer opnieuw geïnsemineerd, omdat de dierenarts toch ook op het tweede eitje wilde insemineren, voor het geval de innesteling toch moeilijker is, dan hebben we twee kansen! Over twee weken is het dus heeeel hard hopen op een drachtig paard, en heel erg goed kijken of er niet stiekem twee verstopt zitten.

Ik vind het allemaal wel spannend hoor, zo voor de eerste keer, maar ook wel erg leuk!