Hoe op kleur fokken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Hoe op kleur fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 18:08

Hoi,

Ik heb echt helemaal geen verstand van fokken, maar vind het wel leuk om me er een beetje in te verdiepen.

Hoe kun je op kleur fokken? Ik heb een koffievos merrie (opium X Elcaro) en hoe kan ik dan gericht op kleur gaan fokken? De kleur bruin, licht of donker maakt niet uit, wil ik vermijden. Hoe kan ik dan bepalen dat het veulen vos, wit, zwart oid wordt?
Laatst bijgewerkt door CleovG op 09-04-12 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:50

Dat is erg moeilijk. En het is vermijden trouwens met lange ij. :+

Volgens mij moet je dan sowieso met een vos fokken omdat vos recessief is en je dus met vos x vos altijd vos krijgt. (dacht ik)

Edit: Schimmel lukt alleen met een homozygote schimmel dacht ik. En zwart kan wel als je een zwarte vader hebt en jouw merrie ook een zwart gen heeft.

CleovG

Re: Hoe op kleur fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 18:54

Ik moet ook niet typen als ik aan het praten ben... Heb het snel veranderd :+

Dus vos x vos is altijd vos? dan maakt het niet uit dat de opa bruin is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:54

Wil je vos? Dek met vos. 100% resultaat.
Wil je schimmel? Dek met homozygoot schimmel. 100% resultaat.
Wil je zwart? Dat wordt lastig, want dat hangt af van je merrie. Draagt die agouti, dan kunt je bruin krijgen (50-100% kans als je met homozygoot zwart dekt). Draagt ze geen agouti, dan krijg je met homozygoot zwart altijd zwart.

Alle andere combi's gaat bruin opleveren.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:22

Of fok met een cremello: vos x cremello = 100% palomino
Of fok met een palomino: vos x palomino = 50/50 palo of vos
Of fok met een perlino: vos x perlino = palomino of valk of smokey black
enz enz

Er zijn ook hengsten die homozygoot zijn voor Tobiano/bont en daarmee hebt je altijd een bonte veulen. Welke kleur bont is wel nog de vraag, maar bruin-bont is ook leuk!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 10:49

Peterina schreef:
enz enz

Er zijn ook hengsten die homozygoot zijn voor Tobiano/bont en daarmee hebt je altijd een bonte veulen. Welke kleur bont is wel nog de vraag, maar bruin-bont is ook leuk!

Dit had ik zelf nooit bedacht! Leuk, aparte kleurtjes zijn ook welkom. Weet je toevallig ook dekhengsten met deze kleuren?

Edit: zijn er hiervoor nog voorwaarden voor de kleur vos van de merrie? Is het hoe lichter hoe meer kans op bijvoorbeeld valk? De merrie is een koffievos.
Laatst bijgewerkt door CleovG op 10-04-12 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 10:50

Ibbel schreef:
Wil je zwart? Dat wordt lastig, want dat hangt af van je merrie. Draagt die agouti, dan kunt je bruin krijgen (50-100% kans als je met homozygoot zwart dekt). Draagt ze geen agouti, dan krijg je met homozygoot zwart altijd zwart.

Wat is agouti?

Lievelucje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:15

Afgezien van de nuttige informatie hierboven denk ik dat je verkeerd bezig bent als je de kleur laat meewegen in de keuze van hengst/merrie.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 13:31

Lievelucje schreef:
Afgezien van de nuttige informatie hierboven denk ik dat je verkeerd bezig bent als je de kleur laat meewegen in de keuze van hengst/merrie.

Ben ik niet met je eens. Als ik uit 2 gelijkwaardige hengsten kan kiezen, waarvan de 1 bruin doorgeeft en de ander vos oid, dan valt de hengst die bruin doorgeeft af.

Als ik een hengst tegen kom die alles heeft wat ik zoek in een hengst en vele malen beter is dan een die vos oid doorgeeft, dan ga ik hier uiteraard voor.

Daarbij ken ik diverse goede fokkers die op kleur fokken, dan vooral op zwart. En daarbij, hoe vaak zie je niet dat mensen vos willen vermijden?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:14

Peterina schreef:
enz enz

Met een homozygoot tobiano geeft niet altijd een bont veulen, hij geeft zijn tobiano gen altijd mee, dat betekend dat het veulen van de merrie bont zou moeten zijn, maar een veulen met witte zokken een kolletje en verder geen aftekening op de romp kan ook zo maar en dan is die toch werkelijk niet bont te noemen, al is die kans klein, heb het vorig jaar wel 1 gezien :D :+

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:06

CleovG schreef:
Ibbel schreef:

Wat is agouti?

Agouti is het gen wat er voor zorgt dat een zwart paard bruin word.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:16

CleovG schreef:
Edit: zijn er hiervoor nog voorwaarden voor de kleur vos van de merrie? Is het hoe lichter hoe meer kans op bijvoorbeeld valk? De merrie is een koffievos.

Valk is of dun of buckskin. Dus of wildkleur of bruin + 1 verdunning (bv van cremello of perlino). Valk uit verdunning is nl net als palomino maar dan met bruin ipv vos als basiskleur.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 01:09

agerrits schreef:
Peterina schreef:
enz enz

Met een homozygoot tobiano geeft niet altijd een bont veulen, hij geeft zijn tobiano gen altijd mee, dat betekend dat het veulen van de merrie bont zou moeten zijn, maar een veulen met witte zokken een kolletje en verder geen aftekening op de romp kan ook zo maar en dan is die toch werkelijk niet bont te noemen, al is die kans klein, heb het vorig jaar wel 1 gezien :D :+

Klopt wat je zegt ... het tobiano gen wordt altijd doorgegeven en het veulen is dan drager en kan het ook doorgeven aan diens nakomelingen. Wat wel kan gebeuren is dat de expressie zo minimaal is van het bonte patroon dat er eigenlijk geen vlekken zijn ... dit heet 'Slipped Tobiano'.

Citaat:
Weet je toevallig ook dekhengsten met deze kleuren?

Er bestaan meer dan genoeg hengsten met de kleuren palomino, valk, cremello en perlino ... warmbloed, halfbloedarabier, barok types, western types ... noem het maar op.

Als je merrie vos is, ongeacht welke tint dan ook, dan is het moeilijk om een valk te krijgen. Voor valk hebt je zwart EN agouti EN creme nodig ... en dit moet dan van de hengst komen. Je merrie laten DNA testen op Agouti, dan weet je of zij het draagt, en als zij het draagt (het toont niet op vos) dan hebt je ietjes meer kans. Als je dan een perlino hengst kan vinden die bij de merrie past, hebt je nog meer kans op valk.

Lievelucje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:11

CleovG schreef:
Lievelucje schreef:

Ben ik niet met je eens. Als ik uit 2 gelijkwaardige hengsten kan kiezen, waarvan de 1 bruin doorgeeft en de ander vos oid, dan valt de hengst die bruin doorgeeft af.

Als ik een hengst tegen kom die alles heeft wat ik zoek in een hengst en vele malen beter is dan een die vos oid doorgeeft, dan ga ik hier uiteraard voor.

Daarbij ken ik diverse goede fokkers die op kleur fokken, dan vooral op zwart. En daarbij, hoe vaak zie je niet dat mensen vos willen vermijden?
Allereerst ga ik ervan uit dat je een sportpaard wilt fokken, gezien de bloedlijn van je merrie.

Ja natuurlijk zijn er mensen die niet graag een vos of schimmel hebben. Dat heeft meer met handel/commercie te maken dan met fokken. Een goed paard heeft geen kleur wordt vaak gezegd. Dus als je daadwerkelijk een SPORTpaard wilt fokken is de kleur ondergeschikt aan al het andere. Vandaar de door jou aangehaalde andere fokkers ofwel geen goede fokkers vind, danwel ze zijn niet of niet optimaal bezig met het 'verbeteren' van de sport.

Los van welke kleur je wilt, snap ik je beginpost niet helemaal. Het maakt voor de capaciteiten/prestaties niet uit welke kleur je paard heeft. Op kleur fokken zou kunnen als je twee identieke hengsten hebt met alleen verschil in kleur. Veel succes, want de kans dat de voor jouw merrie perfecte hengst een - op kleur na - identieke tegenhanger heeft is nihil. Misschien klinkt het nogal negatief allemaal, maar op zicht hoeft op kleur fokken geen probleem te zijn. Alleen er het gevaar is dat hetzelfde gebeurt als bij sommige hondenrassen (ik zit totaal niet in die wereld, maar krijg er wel wat van mee) waar uiterlijke kenmerken zwaarder wegen dan de gezondheid van het dier.
Laatst bijgewerkt door Lievelucje op 20-04-12 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:14

Lievelucje schreef:

Want?

Als ik 2 hengsten heb die mijn merrie goed aanvullen, en de ene is bont, en de ander is zwart, ga ik hoogstwaarschijnlijk toch voor de bonte.
Niet iedereen fokt rijpaarden, waarbij kleur idd ondergeschikt is.
Bij bijvoorbeeld de minipaarden, is kleur gewoon commercieel interessant.

In geval van eerst kleur, dan kwaliteit ben je IMO idd verkeerd bezig, maar ik denk dat je kleur prima mee kunt nemen in je keuze

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:35

tjah ik fok ook voor de kleur, want mijn merrie gaat bij een bonte hengst omdat ik een bont veulen wil! :D
vorig jaar is mij dat gelukt en nu ga ik voor een homozygoot bonte hengst.
natuurlijk kijk ik ook naar de kwaliteiten van de hengst.