Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Peterina schreef:Of fok met een cremello: vos x cremello = 100% palomino
Of fok met een palomino: vos x palomino = 50/50 palo of vos
Of fok met een perlino: vos x perlino = palomino of valk of smokey black
enz enz
Er zijn ook hengsten die homozygoot zijn voor Tobiano/bont en daarmee hebt je altijd een bonte veulen. Welke kleur bont is wel nog de vraag, maar bruin-bont is ook leuk!
Ibbel schreef:Wil je vos? Dek met vos. 100% resultaat.
Wil je schimmel? Dek met homozygoot schimmel. 100% resultaat.
Wil je zwart? Dat wordt lastig, want dat hangt af van je merrie. Draagt die agouti, dan kunt je bruin krijgen (50-100% kans als je met homozygoot zwart dekt). Draagt ze geen agouti, dan krijg je met homozygoot zwart altijd zwart.
Alle andere combi's gaat bruin opleveren.
Lievelucje schreef:Afgezien van de nuttige informatie hierboven denk ik dat je verkeerd bezig bent als je de kleur laat meewegen in de keuze van hengst/merrie.
Peterina schreef:Of fok met een cremello: vos x cremello = 100% palomino
enz enz
Er zijn ook hengsten die homozygoot zijn voor Tobiano/bont en daarmee hebt je altijd een bonte veulen. Welke kleur bont is wel nog de vraag, maar bruin-bont is ook leuk!
CleovG schreef:Ibbel schreef:Wil je vos? Dek met vos. 100% resultaat.
Wil je schimmel? Dek met homozygoot schimmel. 100% resultaat.
Wil je zwart? Dat wordt lastig, want dat hangt af van je merrie. Draagt die agouti, dan kunt je bruin krijgen (50-100% kans als je met homozygoot zwart dekt). Draagt ze geen agouti, dan krijg je met homozygoot zwart altijd zwart.
Alle andere combi's gaat bruin opleveren.
Wat is agouti?
CleovG schreef:Edit: zijn er hiervoor nog voorwaarden voor de kleur vos van de merrie? Is het hoe lichter hoe meer kans op bijvoorbeeld valk? De merrie is een koffievos.
agerrits schreef:Peterina schreef:Of fok met een cremello: vos x cremello = 100% palomino
enz enz
Met een homozygoot tobiano geeft niet altijd een bont veulen, hij geeft zijn tobiano gen altijd mee, dat betekend dat het veulen van de merrie bont zou moeten zijn, maar een veulen met witte zokken een kolletje en verder geen aftekening op de romp kan ook zo maar en dan is die toch werkelijk niet bont te noemen, al is die kans klein, heb het vorig jaar wel 1 gezien![]()
Citaat:Weet je toevallig ook dekhengsten met deze kleuren?
Edit: zijn er hiervoor nog voorwaarden voor de kleur vos van de merrie? Is het hoe lichter hoe meer kans op bijvoorbeeld valk? De merrie is een koffievos.
CleovG schreef:Allereerst ga ik ervan uit dat je een sportpaard wilt fokken, gezien de bloedlijn van je merrie.Lievelucje schreef:Afgezien van de nuttige informatie hierboven denk ik dat je verkeerd bezig bent als je de kleur laat meewegen in de keuze van hengst/merrie.
Ben ik niet met je eens. Als ik uit 2 gelijkwaardige hengsten kan kiezen, waarvan de 1 bruin doorgeeft en de ander vos oid, dan valt de hengst die bruin doorgeeft af.
Als ik een hengst tegen kom die alles heeft wat ik zoek in een hengst en vele malen beter is dan een die vos oid doorgeeft, dan ga ik hier uiteraard voor.
Daarbij ken ik diverse goede fokkers die op kleur fokken, dan vooral op zwart. En daarbij, hoe vaak zie je niet dat mensen vos willen vermijden?
Lievelucje schreef:Afgezien van de nuttige informatie hierboven denk ik dat je verkeerd bezig bent als je de kleur laat meewegen in de keuze van hengst/merrie.