[TI] veranderen van kleur op bijna 7 jarige leeftijd???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

veranderen van kleur op bijna 7 jarige leeftijd???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:07

Ik heb een tinker, een pikzwarte. Althans dat was hij altijd. Goed, in de zomer verkleurde hij wel naar donkerbruin in de zon, maar zowel zijn winter als zomervacht was zwart. Dit jaar was ook zijn wintervacht zwart. Maar nu komt hij er bruin onder vandaan, niet heel donkerbruin en op sommige plekken zelfs wat licht. Ook krijgt hij een witte streng in zijn manen.
Komt dit vaak voor dat dieren op bijna 7 jarige leeftijd een kleuromslag maken?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:32

door de zon kunnenz warte paarden erg verkleuren
zelfs tot vosachtige kleur.

foto misschien voor de duidelijkheid?

Anoniem

Re: veranderen van kleur op bijna 7 jarige leeftijd???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:35

Ik snap dat paarden door de zon verkleuren. Hij is in de zomer ook lichter. Maar hij komt nu bruin onder zijn zwarte wintervacht vandaan en bijster veel zon heeft hij nog niet gehad. Foto heb ik niet bij de hand, het viel me van de week ineesn dusdanig op, maar had geen fototoestel bij me.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:44

Ik denk dat in dit geval een foto handig zou zijn. :j Ben je binnenkort in de gelegenheid foto's te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:05

Vast, maar zonder foto is er geen mogelijkheid tot antwoord?
Het is niet zomerbruin, zijn wintervacht begint los te laten en daaronder is hij bruin, vooral bij flanken buik en kont, maar ook zijn hals is al bruin, het lijkt er op alsof hij net door een warme zomer komt, qua kleur, misschien zelfs nog wel lichter dan dat hij zomers normaliter is.
Het komt iig niet door de zon. Dus mijn vraag, komen tinkers vaker met een bruine zomervacht de winter uit, als ze normaliter zwarte vacht de winter uit komen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:19

Zou het niet voedingsgerelateerd kunnen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:56

Ik heb geen idee, hij is op het gras geweest en krijgt verder alleen eerste klas hooi en een vitaminen/ mineralensupplement. Zijn voeding is niet veranderd in al die jaren en het bruin vanuit de wintervacht is voor het eerst. Hij is nu echt donkerbruin wat onder de zwarte wintervacht vandaan komt.
Hij heeft wel een wormbesmetting (als enige in de groep, ondanks ontwormen) gehad, maar dat is verholpen, hij heeft ook zomereczeem.
In de zomer wordt hij door de zon bruin, maar nu echt regelrecht uit zijn wintervacht. Ik zal eens een foto maken, hij is niet vos hoor, zo licht nu ook weer niet, maar idd zomerbruin. Hij krijgt ook een witte streng in zijn manen. De witte haren in zijn vacht worden ook elk jaar meer. Niet dusdanig dat je dat goed op de foto krijgt, maar de verspreide witte haren worden steeds meer.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:57

Misschien door de klimaatsverandering....

Genetisch zal hij in elk geval zwart blijven. Best kans dat het volgend jaar weer als vanouds is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:34

Spoelwormen probleem gehad ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:50

Ariebren schreef:
Spoelwormen probleem gehad ??

Inderdaad! We ontwormen altijd via vast schema en alleen hij had last van spoelwormen. Ik ontworm 2 jaarlijks met equimax, in het voor- en najaar. Tussendoor een lichtere spuit. Mijn veearts gaf aan dat het kon komen omdat equimax niet afdoende zou zijn, ik heb hem toen met pramox behandeld en toen was het weer in orde.
Kan dat een reden zijn?

Edit:het waren witte wormen met een gele punt in het midden, het kan ook de strongylus vulgaris zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-04-12 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:53

Ja, denk het wel.
Mijn drie zwartjes hebben vorig jaar ook vol gezeten met spoelwormen en hebben alle drie die rare bruine gloed en bruine uitgroei in de vacht, manen en staart zitten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:59

Wil je echt van de spoelworm afkomen dan moet je ontwormen met Pyrantel en of de Bendazol.
De spoelworm is inmiddels resistent tegen yvermectine, moxidectine en de praziquantel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:02

Normaliter is hij zo :D

Afbeelding

Hij eet verder goed, maar is verder toch anders dan anders. Kan het ook zijn dat ze na een wormbesmetting een tekort aan iets hebben? Hij begint ineens ook aan de deur te kauwen, vreet hem half op, terwijl hij daar 5 jaar niet aan gezeten heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:05

Ariebren schreef:
Wil je echt van de spoelworm afkomen dan moet je ontwormen met Pyrantel en of de Bendazol.
De spoelworm is inmiddels resistent tegen yvermectine, moxidectine en de praziquantel.

Pramox bevat de moxidectine en praziquantel, de wormen zijn al enkele weken weg nu. Hij werd altijd ontwormt met equimax, zit ook praziquantel in, maar met ivermectine. In welke wormkuur zit dan pyrantel of benzadol?

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:13

Mijn tink was in de zomer toen ik hem kreeg zelfs goudkleurig lichtbruin, terwijl hij op papier zwart is.
Nu is hij al bijna 3 jaar ook in de winter bruin, in de zomer wat lichter dan de winter, maar zwart is het echt niet. (en hij heeft geen of maar heel weinig wormen volgens de laatste 4 tests/onderzoeken)
En solid is hij ook niet meer, hij krijgt vlekken onder zijn buik.
Tinkers zijn gewoon toverballen ;)
Laatst bijgewerkt door Adrienna op 09-04-12 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:14

Mindim schreef:
In welke wormkuur zit dan pyrantel of benzadol?

O.a. Strongid P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:27

Adrienna schreef:
Mijn tink was in de zomer toen ik hem kreeg zelfs goudkleurig lichtbruin, terwijl hij op papier zwart is.
Nu is hij al bijna 3 jaar ook in de winter bruin, in de zomer wat lichter dan de winter, maar zwart is het echt niet. (en hij heeft geen of maar heel weinig wormen volgens de laatste 4 tests/onderzoeken)
En solid is hij ook niet meer, hij krijgt vlekken onder zijn buik.
Tinkers zijn gewoon toverballen ;)

Hij is al 7 jaar echt zwart, zowel winter als zomer. Alleen als hij veel in de zon loopt wordt hij zomerbruin, maar sinds hij een deken heeft in de zomer is ook dat niet aan de orde. Hij is normaal geen toverbal, maar de verklaring van Ariebren zou het wel eens kunnen zijn.
Ik zit eens een plaatje van de worm te zoeken. Maar begin nu te twijfelen. Was het een spoelworm, een grote bloedworm (iets onwaarschijnlijk) of een aarsmade. Het was wit, een cm of 4 met een gele punt in het midden. Ivermectine werkte niet, moxidectine wel.

Muds, dank je voor de info, de dierenartsen hier hebben alleen of pramox of equimax, kun je er gewoon naar vragen, want ik weet niet of ze happig zijn om buiten hun eigen merk te leveren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:47

wat ik weet van een flinke wormbesmetting dat de darmwand beschadigd kan zijn.
als dat zo is dan worden er soms minder mineralen en vitamines uit de voeding opgenomen
.
dan kan er een tekort ontstaan en zo krijg je dus die vacht die niet glimt en dof is en raar van kleur.
bloedtest op tekorten is dan zeker een goed idee.
evenals kijken of er voldoende zink en ijzer in de voeding zit :j

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:27

Mijn tinker heeft dit ook, maar eigenlijk meer door ouderdom. Hij was vroeger altijd gitzwart in de winter, en in de zomer zwartbruin. Hij heeft nu overal witte haartjes in zijn manen en vacht. En rond zijn ogen is hij ook helemaal grijs.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:48

@ Sharmilla,mag ik vragen hoe oud je tinker is,ik heb nl geen preciese leeftijd van de mijne maar ook hij gaat rond de ogen al iets grijs/wit worden en tussen zijn pikzwarte staart vind ik ineens ook spierwitteharen........Zelf denk ik dat hij zo rond de twintig is maar dat gok ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:23

Sharmila schreef:
Mijn tinker heeft dit ook, maar eigenlijk meer door ouderdom. Hij was vroeger altijd gitzwart in de winter, en in de zomer zwartbruin. Hij heeft nu overal witte haartjes in zijn manen en vacht. En rond zijn ogen is hij ook helemaal grijs.

Hij wordt in juni 7 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:25

ellepel schreef:
wat ik weet van een flinke wormbesmetting dat de darmwand beschadigd kan zijn.
als dat zo is dan worden er soms minder mineralen en vitamines uit de voeding opgenomen
.
dan kan er een tekort ontstaan en zo krijg je dus die vacht die niet glimt en dof is en raar van kleur.
bloedtest op tekorten is dan zeker een goed idee.
evenals kijken of er voldoende zink en ijzer in de voeding zit :j

Hij glimt flink en alleen de kleur is anders. Ik zal een extra mineralenblok ophangen. Hij is wat betreft gedrag prima, mest goed en eet goed. Hij heeft ook geen bleke kleur wat betreft tandvlees en ooghoeken zijn ook niet bleek. Maar ik houd het in de gaten.