Shet met veulen bijt en stampt naar mij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kez2012

Shet met veulen bijt en stampt naar mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:39

hallo,
ik heb een shet, gisterenmorgen is ze bevallen.
Nu ervoor was ze redelijk schrikkerig als mensen niet rustig bij haar waren. Bij mij viel dat goed mee omdat ik veel bij haar was en grondwerk deed,met haar ging wandelen enzo. Toen ze de laatste weken zwanger was mocht niemand meer bij haar komen enkel ik. Dus ik elke dag een paar keer haar gaan knuffelen .. (ze stond toen nog bij schapen). Gisteren is dus haar veulen geboren en is ze nog afstandelijker geworden. Het ging eigenlijk enkel achteruit. Ze had niet meer zo graag dat ik kwam tot ik haar eventjes had geaaid. Daarstraks ging ik er nog eens heen, rustig haar aaien daarna haar veulen. Begint ze ineens te hinikken naar alle kanten te stampen. Ook naar haar veulen... :o
Wat moet ik nu best doen? Haar alleen laten met haar veulen? en een weekje rustig laten genieten van haar veulentje of (wat ik juist gelezen heb) ze morgen toch eens eventjes uit elkaar halen en de dagen erna?
Ze beschermd haar veulen heel erg!, ze zorgt er heel goed voor maar daarjuist draaide alles om waarvan ik ERG verschoot!

SharonIndezz

Re: Shet met veulen bijt en stampt naar mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:43

Zelfverzekerd eropaf lopen en je niet laten wegjagen door je merrie.

Loop er op af en kijk alleen naar haar en negeer haar veulen.

Werkte hier ook bij een beschermende stampende merrie :-)

kez2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:08

En zou ik ze best elke dag eens apart nemen voor een paar minuutjes?
of toch nog maar eventjes wachten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:12

Geef haar even de tijd zodat ma en kind even rustig kunnen wennen, je kunt rustig in de buurt gaan zitten maar probeer gewoon niet om ze te scheiden, kan zijn dat de merrie in paniek raakt en dan geeft ze dit ook aan het veulen door. Elke dag even wat lekkers geven aan de merrie(klein schijfje appel oid) zodat ze wel bij je komt maar verder even niets. Als ze elke keer bij je komt geeft ze dit ook aan het veulen door dus dat is weer positief.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:12

ik zou ze niet uit elkaar halen gewoon het veulen negeeren en met je merrie bezig zijn.
lekker buiten zetten en met rust laten verder,
bij je merrie gieren de hormonen door haar lijf heen.
en wat je merrie naar haar veulen doet is normaal je merrie zegt tegen haar veulen dat ze in de buurt moet blijven.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:17

Echt niet uit elkaar halen, ben je betoeterd! Ook niet voor een minuutje.
Voor de merrie is het ook allemaal nog nieuw, geef haar lekker een paar dagen de rust en ruimte die ze nodig heeft. Het is heel normaal dat de merrie zo beschermend naar haar veulen toe is. Je kunt er best even rustig bij gaan staan, maar laat ze verder lekker met rust.

kez2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 22:30

MarChak schreef:
Voor de merrie is het ook allemaal nog nieuw, geef haar lekker een paar dagen de rust en ruimte die ze nodig heeft. Het is heel normaal dat de merrie zo beschermend naar haar veulen toe is. Je kunt er best even rustig bij gaan staan, maar laat ze verder lekker met rust.

Neen ik ben niet betoeterd! Ik had dit gelezen op bokt en daar werd aangeraden ze binnen de week elke dag eventjes uit elkaar te halen zodat veulen en merrie wennen dat ze eventjes uit elkaar gaan en elkaar erna gewoon terug zien..

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:36

kez2012 schreef:
MarChak schreef:

Neen ik ben niet betoeterd! Ik had dit gelezen op bokt en daar werd aangeraden ze binnen de week elke dag eventjes uit elkaar te halen zodat veulen en merrie wennen dat ze eventjes uit elkaar gaan en elkaar erna gewoon terug zien..

Niet alle tips die te lezen zijn op Bokt zijn verstandig om op te volgen. Om een week na de geboorte merrie en veulen al te scheiden van elkaar vind ik echt veel te vroeg. Geef ze de tijd en ga gewoon bezig met de merrie en negeer het veulen, zolang je het veulen uit je ruimte houdt kun je rustig bezig en hoef je ze niet eens uit elkaar te halen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:01

ga mee met het bovenstaande maar wil 1 ding toevoegen..

laat je niet wegjagen door haar,ondanks dat ze pas een veulen heeft en ze heel beschermend is moet ze zich nog altijd gedragen en zich aan de regels houden.
je hoeft het niet heel hard af te straffen maar maak wel duidelijk dat dit gedrag niet gewenst is.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:15

Toch moet je wel uitkijken. Met de beste bedoelingen van iedereen had ik vorig jaar ook zo'n merrie maar met deze adviesen had ik wel in het ziekenhuis gelegen.
Laat merrie en kind gewoon even met rust, even niets moeten maar wel even langskomen maar dan op veilig terrein voor jezelf. Niet uit elkaar halen, niet elke merrie accepteert dit en ik denk niet dat dat voor de jouwe nu echt goed is.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:50

Vriendin van mij heeft ook een merrie die de eerste paar dagen gewoon levensgevaarlijk is. Verder is het dus een schat van een merrie maar niet als ze net een veulen heeft, gewoon die tijd met rust laten en er is niks meer aan de hand, veulens zijn ook gewoon heel relaxed daarna. Ik zou ook zeggen: laat ze even met rust dan komt het vanzelf goed. Ik denk ook niet dat je wilt dat de merrie jou straks ook niet meer vertrouwd.

Sharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:36

ik zou met een emmer met voer naar haar toe gaan, haar aaien enzo en als ze aan het eten is komt het veulentje misschien wel nieuwschierig naar je toe. dan kan je het veulen gaan aaien en je negeert de merrie. misschien ziet de merrie dan in dat je het veulen niks kwaad doet.

wat je ook kan doen (wat een vriendin bij mijn merrie deed omdat die eerst ook niet bij het veulen mocht komen) is eerst alleen de merrie aandacht geven. helemaal niet naar het veulen kijken, gewoon alleen aandacht naar de merrie. dan gaat ze je meer vertrouwen en mag je uiteindelijk bij het veulen. dit werkte bij mijn merrie wel :j