Weer een topic, omdat ik om mijn vorige eigenlijk geen reacties had.. Mijn merrie die voor het eerst een veulentje krijgt is uitgerekend rond 5 mei. Eergisteren was ze erg onrustig, had geen eetlust, haar buik bewoog super erg, ademde zwaar en liep maar rondjes door het land en in de stal ( we hebben een schuilstal , waar ze eigenlijk nooit in staat alleen met voeren. ) Zelf had ik het idee dat het veulen aan het proefdraaien was. Ongeveer 4/5 dagen geleden begon de uier te groeien, na het proefdraaien beginnen ze steeds sneller vol te lopen.. Kan iemand mij vertellen hoelang het ongeveer nog duurt voor het veulen komt nadat hij heeft proefgedraaid?Had al wel iets gevonden maar de meningen verschillen erg, de 1 zegt 8 dagen de ander 10 dagen de ander 2 weken en nog een ander zelf 4 weken .
Dat verschilt heel erg maar als de uier echt vol schiet dan kan het ook niet zolang meer duren. Maar daar zijn meerdere dingen die erop wijzen. Bij mijn merrie is het na het proefdraaien ca. 2 weken erna.
Bij een maiden merrie kun je er sowieso al minder van zeggen...hier de ervaring dat de merrie's 8 tot 12 dagen na het draaien van het veulen bevallen. Maar...ik heb ook een merrie gehad die het nog 3 weken uithield én eentje die 2 dagen later al beviel....het blijft afwachten dus!
petraaken