Beweging Lusitano's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Beweging Lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 01:40

Misschien kan iemand me helpen die het ras gewoon is.
Iemand zei me dat m'n merrie weinig beweging heeft in de heup (kanteling of zo iets). Ik vroeg me af of dat rasgerlateerd kon zijn, of ze effectief een probleem heeft (misschien ergens vast zit in haar heup...).
Ze is geopereerd aan een ernstige kwetsuur aan haar been, maar zou het vreemd vinden dat ze daardoor nu zo stijf op de heupen zou zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=UXKEiYGzqwk&list=UUITmuop5GBQJpbIc0d2Gzww&index=7&feature=plcp
Dit is het enige filmpje van voor de operatie, maar ik zie toch dat ze daar toen ook weinig kanteling heeft:
http://www.youtube.com/watch?v=th5stwKU9jU&list=UUITmuop5GBQJpbIc0d2Gzww&index=28&feature=plcp
Ze heeft ook een bult op haar rug. Ik las in een boek van Hempfling dat dat paarden zijn met een sterke rug, maar daar ik er veel opmerkingen over krijg vroeg ik me af of dit wel degelijk een afwijking is...
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AFPAUHW4.jpg

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 09:09

...ik bedoel met een afwijking iets dat haar kan hinderen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:33

Je zou haar eens na kunnen laten kijken door een goeie osteopaat en je vraag dan ook voor kunnen leggen.
Die kan dat denk ik beter beoordelen/zien/voelen en je tips geven voor oefeningen om het beter te maken.
Misschien is ze door de blessure vast komen te zitten in haar lijf en is het een kwestie van losmaken en gericht trainen.

Op de filmpjes kan ik het zelf niet zo goed beoordelen, ze lijkt gespannen, loopt met haar hoofd omhoog en dan drukken ze de rug vaak weg en komt de achterhand niet fijn mee.
Veel lusitano's bewegen ook als het ware 'onderdoor', ze hebben veel actie in de benen en gebruiken het lijf te weinig.
Als je gericht traint kun je dit wel heel veel verbeteren, door ze goed door het lijf te leren lopen.

Mijn merrie heeft trouwens op dezelfde plek een licht 'bult' als je goed kijkt.
Zij heeft juist een moeilijk/zwakke rug die ze vaak te strak houdt.

Jessix

Re: Beweging Lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:39

Ik begrijp je vraag denk ik niet helemaal.. Bedoel je te vragen of het ras-eigen dat de Lusitano zo loopt?
Ik zie jaarlijks heel veel Lusitano's die ik samen met een selecte groep fokkers ook heel kritisch bekijk. Die moeten echt correct lopen, zonder afwijkingen. Dus als je vraag is of het iets rastypisch is dan is het antwoord, nee.

Je filmpjes kan ik niet beoordelen. Ik zie voornamelijk veel spanning bij je paard.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:48

Een Lusitano dient juist makkelijk te kantelen, dit heb je nodig voor piaffe/ passage en dat is toch iets waar ze van nature aanleg voor hebben.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:47

Jessix schreef:
Ik begrijp je vraag denk ik niet helemaal.. Bedoel je te vragen of het ras-eigen dat de Lusitano zo loopt?
Ik zie jaarlijks heel veel Lusitano's die ik samen met een selecte groep fokkers ook heel kritisch bekijk. Die moeten echt correct lopen, zonder afwijkingen. Dus als je vraag is of het iets rastypisch is dan is het antwoord, nee.

Je filmpjes kan ik niet beoordelen. Ik zie voornamelijk veel spanning bij je paard.

Toen we haar gingen bekijken in Frankrijk was ze al zo. Ze is blijkbaar een nerveus paardje, die de gewoonte heeft met het hoofd in de lucht te staan staren (typische houding voor haar). Daarvoor moet ze inderdaad oefeningen doen en ga ik advies moeten vragen aan de osteopaat.
In de filmpjes is ze extra nerveus, op een clinic voor de eerste keer en het tweede na 6 maanden boxrust, dus tja, normaal dat ze wat nerveus was dan. Heb geen andere filmpjes van haar.
Ik bekeek filmpjes van andere veiga Lusitano's en ik zag dat die ook weinig kanteling hadden in het bekken, net als zij. Ze heffen de benen wel hoog op, maar kantelen ook niet veel in het bekken. Dus dat zal wellicht aan het ras liggen en de manier van lopen met de achterbenen:
http://www.youtube.com/results?search_query=veiga+lusitano&oq=veiga+lusitano&aq=f&aqi=&aql=&gs_nf=1&gs_l=youtube-psuggest.3...1914.4688.0.5365.14.14.0.1.1.0.139.886.11j2.13.0.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:55

Ik denk dat je een osteopaat moet vragen om rug/bekken/achterhand goed los te maken en dan gericht gaan trainen op juiste manier gebruiken van het lijf en oefeningen gaan doen om rug en achterhand los te houden en bekken te kantelen/buikspieren aan te spannen...

Ze moet gaan leren om haar rug los te laten en haar hoofd te laten zakken, in deze gespannen strakke houding zal ze nooit rug en achterhand optimaal gaan gebruiken en dus ook het bekken niet gaan kantelen...
Ik denk als ze goed los gemaakt is en je haar spanningsproblemen de baas kan het al een stuk kan gaan verbeteren...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 21:00

Ja, dat was ik inderdaad van plan. Die tip had ik van mariëlle gekregen. Dat is haar grootste probleem, als veulen viel ze echt op door haar gedrag en die gespannen houding. Ik wou echter weten of andere Lusitano's meer kantelen, maar ofwel begrijp ik niet wat ze bedoelt met kantelen van bekken, want als ik de filmpjes bekijk van andere Veiga's, zie ik dat die ook niet kantelen, maar vooral de achterbenen hoog opheffen.
Mijn andere paardje is nu geen nerveus type en is een zelfzekere clown thuis die eerder met het hoofd laag loopt, maar ook bij haar zie ik geen kanteling van het bekkenhttp://www.youtube.com/watch?v=yKy-4iGECOI&list=UUITmuop5GBQJpbIc0d2Gzww&index=4&feature=plcp. Ofwel heb ik slecht gebouwde paarden gekocht, ofwel is het normaal dat Iberische paarden minder kantelen dan warmbloeden door het hoger opheffen van de benen.
Is hier iemand die daar meer kan over vertellen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:21

Ik vind het paard op je laatste filmpje niet zo'n goede rug hebben en het gebruik van haar lijf vind ik ook matig. Ik heb eigenlijk al antwoord gegeven, zie eerdere bericht, een Lusitano behoort een goede beweging te hebben en zijn lijf goed te kunnen gebruiken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:24

je hebt het over kanteling van het bekken, maar zie je een duidelijke kanteling van het bekken niet alleen bij een paard dat echt een verzameling gewerkt wordt?

een paard dat gewoon goed door het lijf beweegt zie je het hele lijf bij 'mee swingen' als het ware als het beweegt, en niet 'benen malen' met een stil lijf...
maar echt bekken kantelen is volgens iets wat je ziet in het werk en dan meer verzameld werk...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 21:35

Jessix schreef:
Ik vind het paard op je laatste filmpje niet zo'n goede rug hebben en het gebruik van haar lijf vind ik ook matig. Ik heb eigenlijk al antwoord gegeven, zie eerdere bericht, een Lusitano behoort een goede beweging te hebben en zijn lijf goed te kunnen gebruiken.

Ja jij laat er niet veel van over hè :D , dus die bruine is ook al niet goed (da's geen Lusitano maar een PRE)? Slechte rug, dat is het laatste dat ik van haar had gedacht...waarom denk je dat? Is hier wel voor de eerste keer dat ze gelongeerd wordt en nog flink opgejaagd wordt ook door die persoon (ze heeft nog nooit gewerkt, is 3 jaar). Ik doe het zelf rustig aan met haar...
Heel erg bedankt voor de tips die ik gekregen heb, komt allemaal wel goed als we er werk insteken...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:44

Ja sorry.. Als je een filmpje plaats ter beoordeling dan beoordeel ik die ook. :D Dat jij een paard laat zien tijdens de eerste keer aan de longe en dan ook nog terwijl ze wordt opgejaagd dat kan ik niet weten, ik beoordeel wat ik zie. Excuses als ik je daarmee beledigd heb. Misschien moet je ze eens los laten bewegen dat geeft vaak een eerlijker beeld. Wie weet pas ik dan mijn mening aan, misschien ook niet.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 21:45

Is niets hoor ;) . Is het meest recente filmpje dat ik heb. Ik wou vergelijken met de achterhand. Tja, ze zijn nog jong, nog dus nog veel grondwerk nodig om hun lijfjes in balans te brengen. Ik zou zo'n kloon van Piet bakker moeten vinden hier in België....daar zouden ze veel meer aan hebben dan dat longeren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:51

Komt vanzelf dan allemaal wel. Op jonge leeftijd kunnen ze nog zoveel ontwikkelen. Sterker worden, meer balans en dan komt dat met die bekken ook wel. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:55

Ik vind je Luso merrie trouwens wel een mooi paard! Lekker stoer!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 22:05

Thx jessix ;-)
Inderdaad heel veel werk, maar ik besef welk voorrecht ik heb om dit te mogen meemaken. Ikzelf sukkel ook enorm met heel veel spanningen in m'n lijf, zit ook muurvast. Het lijkt wel of we elkaar zullen moeten helpen om het pad naar balans te vinden in ons lichaam. Misschien is het geen goede combinatie, maar aan de andere kant kan ik me helemaal inleven in hen en zou ik ze dus nooit forceren, omdat ik maar al te goed weet wat de gevolgen kunnen zijn als je een gespannen lijf te zwaar belast (vroeger sportschool gedaan en daar hebben ze me echt gekraakt, ik had de ene ontsteking na de andere omdat een gespannen lijf veel sneller verzuurt) Bij mijn paarden moet ik me er wel bewust van worden en me ontspannen, zij maken me bewust en helpen me ook op hun manier. Misschien is het niet voor niets dat we elkaar gekozen hebben ... :D (ik heb ze niet bewust daarom gekozen hoor, realiseer me dat eigenlijk nu pas).