hoe doen jullie het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

montiej

hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 20:57

Hallo

ik zou graag willen weten wat jullie allemaal voor voorzorg maatregelen treffen voor als een merrie een veulen gaat krijgen. denk hierbij aan of in stal bevallen of in de wei. als ze in de stal bevallen wat doen jullie met de stal? maar ook wat jullie klaarzetten voor de bevalling enzo.

ook zou ik graag jullie mening willen horen over het afspenen. Laten jullie mama en het veulen gewoon altijd bij elkaar tot het moment daar is om ze definitief te scheiden of halen jullie het veulen vanaf dag 1 elke keer even bij mama weg zodat ze eraan kunnen wennen.

Het gaat in mijn geval over een kleine shetlander.

fjordnina

Re: hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:06

Hier bevallen de merries in de wei. We zorgen ervoor dat ze op een weide komen die een aantal maanden rust heeft gehad. Zo hebben we een schoon stuk land en hebben ze ook gelijk het beste voer voor een zogende merrie. Verder is de omheining natuurlijk veilig en veulenproof.
Verder krijgt de merrie een geboortealarm om en heb ik de staart van tevoren gewassen en gevlochten. Voor bij de geboorte heb ik een flesje jodium tinctuur, handdoeken, nummer van de dierenarts, zaklamp, halster + halstertouw, strotouwtje en een scherp, ontsmet mes bij me. Dit alles zit in een emmer die ook weer goed van pas komt voor de nageboorte. Ik heb ook nog altijd een document bij mee waarop in het kort staat hoe je een aantal complicaties kunt verhelpen (denk aan een beentje wat naar achteren ligt etc.)
Voor de merrie maak ik vaak wat slobber klaar voor na de bevalling.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 10:50

Wat bedoel je met wei veulen proof maken?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:30

Zorgen dat de draden veilig zijn, sloten afgezet en er geen troep als plasic of scherpe dingen in het land liggen.

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:45

Wij hebben trektouwen gevlochten uit strotouwtjes en ze laten weken in ontsmettingsmiddel voor het geval dat hulp nodig zou zijn. Verder lag er een heel dik pak stro in de stal en de staart was gevlochten.

Het veulen dat vorig jaar geboren is, was al erg zelfstandig na 1 maand (en vond mama enkel een melkbar, was vooral vriendjes met onze volwassen ruin) en vond het niet erg om afstand te nemen van de moeder. Hij wandelde heel netjes mee aan het halstertouw en liet zijn moeder probleemloos achter voor een wandelingetje van 5 minuutjes op het terrein.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 13:58

Oke. bevallen op de wei gaat het bij deze pony niet worden aangezien ze gevoeling is voor hoefbevangenheid. zou het anders in de pasdock kunnen? en is het beter om stro in de stal te hebben? ze staat nu namelijk op vlas.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 17:26

niemand die mij hier antwoord op kan geven?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:19

Wij hebben de pony toendertijd verplaatst naar de grote stal die er was en een pak stro erbij gegooid. Er zou nog een camera komen, maar toen stond het veulen er al :+

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:15

Mijn fjordenmerrie bevalt altijd in de stal. Dat wil ze zelf ook het liefst, ze heeft het een keer op staan houden tot ze binnen stond!!
Ik kies zelf ook voor bevallen in de stal, je hebt er beter licht dan buiten, aangezien het toch meestal ´s nachts gebeurt, je hebt geen last van sloten, je kunt er makkelijk bij mocht er iets mis gaan, andere paarden kunnen er niet bij e.d. Ik heb wel eens paarden door de draden zien gaan om bij de nieuwe weidegenoot en zijn moeder te kunnen komen. Ook heb je soms merries die zich niet willen laten vangen als ze een veulen aan de voet hebben, of zelfs levensgevaarlijk werden, gebeurt er dan wat of het wordt slecht weer dan zit je.
Je hebt in de stal wel kans dat je merrie met haar kont tegen de muur gaat liggen, dus dat moet je dan even in de gaten houden!
Dit doe ik zelf met behulp van een birth alarm.

De merrie komt van te voren ´s nachts op stal, er komt een dikke laag stro op de grond. Door die dikke laag stro ligt het veulen niet alleen zacht en warm, maar heeft het ook makkelijker met opstaan aangezien je stalbodem erg glad kan worden door al het vruchtwater e.d.
Verder heb ik niet zo veel voorbereiding. Halsters e.d. liggen er altijd wel. Navel ontsmetten doe ik eigenlijk niet, maar zou je wel kunnen doen met een beetje betadine.
Staart laat ik loshangen, ben dan eigenlijk banger dat een veulen verstrikt raakt in een vlecht dan in de losse staart.
Waar ik voor zorg is dat het nummer van de DA in mijn telefoon staat, dat er een mooie baal stro klaar ligt voor net na de bevalling, dat het birth alarm klaar staat en ik zorg dat ik slobber in huis heb.
Maar ik heb de paarden in de stal waar ook al mijn spullen liggen dus heb sowieso alles wel bij de hand, touw, handdoeken betadine e.d. Maar bijna nog nooit nodig gehad.
Oh, een camera met een volle batterij is leuk om klaar te hebben liggen!!

Ik laat mijn veulen niet specifiek wennen aan het weg zijn bij moeder. Als het veulen goede vriendjes is met de andere kuddeleden dan haal ik af en toe, steeds wat langer en verder weg de moeder uit de kudde. als moeder en kind daar aan toe zijn.
Wordt het veulen afgespeend dan haal ik de merrie erbij vandaan of andersom, maar haal liever de merrie weg, dan is het niet allemaal ineens vreemd voor het veulen. Die blijft lekker in zijn wei, met zijn vriendjes, maar hangt ook even van de mogelijkheden af.

Edit, iemand tijdens de bevalling die een koele kop houdt is ook wel handig. Ik maak mezelf altijd te veel zorgen dat het niet goed gaat als het om mijn eigen paarden gaat, dan houden de nuchtere mensen mij tegen om meteen de DA te bellen, hihi..

SylDei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:04

We hebben 1 keer een merrie gehad die liet niets of niemand bij het veulen, ze vloog je aan als je zelf maar naar het veulen keek. Gelukkig was ze in de stal bevallen, hadden we toch iets meer controle.
Sindsdien bevallen onze paarden altijd in een ruime stal met een dikke laag stro eronder.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:48

ik vind het fijner en makelijker als de merrie op stal staat, voor mij dicht bij (achter huis) en voor haar een veilige omgeving, had al een paar dagen lang een heerlijk dik pak stro klaar liggen in de stal ... en een camera in de stal met tv op mijn kamer.... 1 nadeel... je slaapt niet erg goed dan :P heb nachten wakker gelegen doordat mevrouw erg snurkt ben ik achter gekomen haha

ik had binnen het halster en touw liggen, en een zweet deken voor na de bevalling, ze was erg zweterig...

na de tijd hebben ze samen eerst een week of 2 op stal gestaan.
denk er goed om, laat niet meteen allemaal mensen er bij, want als je zo'n merrie als die van mij hebt vinden ze dan het veulen niet leuk meer. (is later wel goed gekomen maar vandaar 2 weken samen op stal zonder mensen,)

ik heb ze later aan geleerd dat als ik ging rijden het veulen even op stal bleef.
deuren dicht zodat het veulen niet weg kan, en dan rustig opbouwen met eerst eens 5min wandelen.. later ging ik rustig even een uurtje weg, en daarna zelfs gewoon weer naar les en alles... als ik terug kwam lekker met rust laten en op stal....

heb veulen gespeend door de merrie in een andere stal te zetten, maar zo af en toe (nu een jaar later) dringt ze toch stiekum nog wel eens als ze samen staan.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 17:55

Ben heel erg aan het twijfelen wat ik nou moet doen. Aan de ene kant liever in de buitenbak(niet op wei ivm senl bevangen) aangezien ik in het weiland slaap in een tentje. in de stal ben ik bang dat ze tegen de muur gaat liggen. wel zorgen we ervoor dat als het bijvoorbeeld slecht weer is ze gewoon in de stal kan.

mensen hoe doen jullie dat als er achter wei/bak direct een sloot ligt?

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:02

bij mij staat mijn shet snachts op stal, mocht het plotseling op de wereld komen kan het nergens vast zitten, in zitten of doorheen gaan. Sloot, draad of noem maar op. Overdag staat ze bij 2 mini's met de stal met uitloop. En mocht ik erbij zijn dat het gaat beginnen mag ze rustig of naar de bak of naar de wei in alle rust.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:39

montiej schreef:
Ben heel erg aan het twijfelen wat ik nou moet doen. Aan de ene kant liever in de buitenbak(niet op wei ivm senl bevangen) aangezien ik in het weiland slaap in een tentje. in de stal ben ik bang dat ze tegen de muur gaat liggen. wel zorgen we ervoor dat als het bijvoorbeeld slecht weer is ze gewoon in de stal kan.

mensen hoe doen jullie dat als er achter wei/bak direct een sloot ligt?

Tegen de muur liggen, tja, mijn merrie heeft het twee keer gedaan en heb niet het idee dat het echt niet goed was gekomen al hebben we voor de zekerheid even geholpen. Eerste keer het veulen ertussenuit getrokken, tweede keer de merrie even aan de achterbenen een eindje van de muur getrokken, geen aanrader bij een shire denk ik, hihi..

Als er een sloot aan grenst zou ik een stekje zetten tegen die kant, dus met prikpaaltjes met twee draadjes een afrastering neerzetten. Heb het ook wel eens gedaan bij ons weiland, maar toen het puntje bij het paaltje kwam heb ik de merrie toch weer lekker binnen laten bevallen, hihi..