Mijn haflinger merrie Punk verwacht over ongeveer 3 weken haar eerste veulentje . Ze staat 24 uur per dag buiten met een inloopstal en heeft eigenlijk de hele dag een ongevoerde regendeken op, ze kan ook de hele dag onbeperkt kuil eten uit de hooiruif en krijgt 2 keer per dag een schep brok en een schep muesli. Als het mooi weer is doe ik hem altijd af. Nu is mijn vraag hoe jullie dat doen met de paarden die buiten staan waar een veulen bij loopt. Zou ze de deken met slecht weer op kunnen houden of adviseren jullie toch hem af te laten? Ik heb haar de afgelopen weken nog 1 of 2 keer per week nog 20 minuutjes rustig aan gereden, ze wil nog wel graag voor me werken en naar buiten vind ze nog steeds het einde. Ben wel van plan haar na volgende week helemaal met rust te laten.
Graag hoor ik wat jullie ervan vinden !
Suzanne F.
Geplaatst: 06-04-12 12:08
Het liefste zonder deken maar als het veulen goed drinkt kan er een deken op maar zonder bilriemen, alleen zo'n dingetje achter de kont. Ze moeten de deken op kunnen tillen bij de flanken met de neus en met die kruisdingen lukt dat niet en zitten de riemen voor het uier.
Edit: Ik lees dat ze nog niet bevallen is. Geen deken met de bevalling! Dan kan het veulen uiteraard verstrikt raken in de bilriemen. Dus of deken op zonder bilriemen, geen achterding en geen kruisdingen of liever helemaal geen deken. Als het veulen paar weken oud is en goed drinkt zie bovenstaande.
jowien
Geplaatst: 06-04-12 12:14
Ik zou de deken af doen. Ze heeft een schuilstal toch? Het wordt voorjaar, steeds warmer. In de zon is het zelfs broeierig onder een deken. Als je merkt dat ze het toch koud vindt, kun je 'm altijd nog opdoen op een heel slechte dag.
ik heb hem inderdaad nu nog op, maar was hem inderdaad al van plan eraf te halen als de uier vol is zodat de deken zowiezo niet in de weg zit tijdens de bevalling
Traiectum
Geplaatst: 06-04-12 14:26
Dan zou ik je deken zo snel mogelijk afhalen. Je merrie zou de eerste niet zijn die zonder uiterlijke tekenen ineens een veulen ernaast heeft staan
Af die deken! Had je eigenlijk al wat eerder mee moeten beginnnen. Aangezien ze toch kan schuilen bij regen denk ik niet dat het veel consequenties heeft. Alleen je moet er toch niet aan denken dat het veulen je op deze manier ontkomt!