Kleine Welsh hengst voor shetlandmerrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Kleine Welsh hengst voor shetlandmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 20:20

Voor onze shetland merrie zijn we op zoek naar een kleine welsh hengst, met veel wit of een apart kleurtje.

Waarom een welsh?
We willen wat vergrotend fokken.
Daarnaast willen we luxer en meer uitstraling.
Betere bewegingen.

Waarom geen grote shet?
We zijn enorme welsh fans, de keuze voor de aankoop van deze shetlander is gemaakt ivm het gemak voor mijn dochtertje.
De shet is klein en extreem braaf, ze is dan ook al 15 jr en kent het klappen van de zweep.
Een welsh als starterspony leek ons geen goed idee, ze zijn veelal toch groter en iets pittiger.
We willen echter niet in de shetlanders blijven, en het veulen zal ofwel voor mijn moeder zijn om voor de wagen te spannen, ofwel voor mijn dochter als ze ouder is, ofwel voor eventuele verkoop(laatste optie).
Onze merrie heeft geen papier, dus om in het stamboek te blijven is geen noodzaak.

Het veulen dat we willen fokken is dus in principe voor ons zelf, en aangezien we gek zijn op de mooie welshjes en daar vaak meer kleur in is, zijn we aan het rondkijken voor een welsh hengstje.

Waarom geen welshje kopen?
Puur uit egoïsme :+ , we vinden het geweldig om de dracht en het veulenen van dichtbij mee te maken(is niet onze 1e keer), we weten wat we aan de merrie hebben.

Wellicht switchen we, bij geen passende combinatie, toch naar een grote shetland hengstje, maar onze 1e keus is dus een welsh.

Paspoort merrie:

Donker vos, goed evenredig gebouwd.
Klein koppie.
Ongeveer 85 cm.
15 jaar, heeft al eerder een veulen gehad.

Maureen95

Re: Kleine Welsh hengst voor shetlandmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:23

klappen van de zweep.

wat bedoel je hiermee??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:27

Gezien de stokmaat zal je helaas toch binnen het stamboek moeten blijven of naar andere ministamboeken kijken. 15cm verschil is het maximale, want helaas passen niet alle veulens zich aan aan de grootte van de baarmoeder.
Gezien de wens voor luxe, beweging en uitstraling zou ik naar nmprs kijken (bv round table dragonfly).

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:30

maureen16 schreef:
klappen van de zweep.

wat bedoel je hiermee??

Dat is een spreekwoord.

Betekent dat ze weet wat ze kan,mag en niet mag doen.
Pony word niet echt geslaan met een zweep hé.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:31

oooo ok ik dacht al :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 20:33

@ maureen16: is een oud gezegde, de pony heeft veel ervaring vanwege haar leeftijd, is zeer betrouwbaar.
Pony word inderdaad niet geslagen met een zweep :), het is een schat van een dier.

@ tamary: dank je! dat is wel een antwoord waarmee ik wat kan.
Het zal niet ons eerste veulen worden, echter hebben we voorheen met een grote pony gefokt, en heb ik ervaring met rijpaarden.
Zo'n klein ding is net even wat anders, prettig om ervaringen te lezen.
Ik zal eens gaan kijken bij nmprs hengsten.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:35

@svdijk
je kunt misschien kijken voor een kleine welsh A hengst, heb ik ook gedaan met mijn Welsh X shetland merrie
mijn merrie is 1,20 en is gedekt door een grote B hengst ( 1,28 )

ik heb een hengstenboekje hier dus als je wil kan ik je wel een paar hengsten doorsturen ;)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:11

Onze welsh a hengst heeft 3 x een shetlandmerrie gedekt, de kleinste was ook een mini. Ik heb nog een foto gekregen van het resultaat: een bonte palomino. Toch vind ik zo'n grotere hengst niet echt wat op een kleine merrie. Maar ieder zijn ding.
Afbeelding

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:15

De moeder van mijn pony is een welsh en zijn vader een shet, net andersom dus.
Maar het is een ontzettend leuke kruising!
Succes!

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:14

Bij ons op staal staat een luxe kleine welsh à hengst stal zwanehoef in putten moet je maar een kijken

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:19

Een vriendin van mij had een lease pony die overleed omdat het veulen te groot was. Groter fokken kan dus risicovol zijn voor de merrie!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:27

Zou noooooit een welsh op een merrie van 85 cm zetten. Als ze nou een meter is ala maar 85 cm :n Nooit

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:40

Ik ben bang dat je het idd ook niet gaat redden met een welshhengstje.
Ik denk dat 1 van de kleinste 1.15/1.16 is?
Maar dat is 30 cm verschil, soms gaat het goed ( zonder dat mensen het weten), maar het kan ook fout
gaan. Ik heb een merrie die is rond de 1.05m en die is gedekt door flashman die is 1.17.
Het is dat ze al drachtig was dat ik haar kocht maar zelf zou ik het niet aandurven denk.
Kan je niet ergens een paardje vinden die dit jaar geboren gaat worden en het zowiezo vanaf de geboorte mee kan maken?
Of idd een amha hengstje, maar ja dan fok je nog steeds klein.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 19:52

In mijn nabije omgeving heb ik iemand die fokt met mini paardjes, hebben zelf ook ggk hengstjes lopen.
Ik ga daar maar eens informeren en rondkijken.
Aangezien ikzelf met een merrie van 1.30 gefokt heb(hengst was 1.48), heb ik helemaal niet nagedacht over het feit dat het veulen te groot kan zijn voor de merrie.
Ik wil dat risico dus niet nemen, en ga rondkijken voor een kleinere hengst, omdat vooral de luxe en de beweging belangrijker zijn dan de grootte.
Uiteraard wil ik wel iets vergrotend fokken, maar dat kan ook met een amha of iets dergelijks.
Dank jullie voor de tips, zo zie je maar dat je nooit alle wijsheid in pacht heb.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:59

Super! Denk dat eentje die niet te breed en ong 95 cm wel goed zou kunnen!