[KG]Welke kleur heeft dit veulen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

[KG]Welke kleur heeft dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 19:09

Sinds enkele dagen ben ik in het bezig van een hengstveulen. Ik heb alleen geen flauw idee van zijn kleur. Hij lijkt me niet bruin gezien de lichte kleur van de knieen en heeft nergens zwart. Hij is vierkant wit getekend en heeft daarbij vier blanke hoeven zonder strepen of verkleuringen. Zijn staart heeft veel wit en donkergrijs (naar grullokleur toe) maar geen zwart.
Intussen is die bijna 3 weken oud en zijn zijn ogen nog steeds deze kleur.

De vader van dit veulen is FS Champion de Luxe (valkkleurig), en de moeder is een bruine merrie van Constantin x Prestige Pilot.

Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:39

Zo te zien is het een bruin veulen. De zwarte delen worden pas later zichtbaar, op het moment dat ze de veulenvacht verliezen. Ook een lichte staart komt nog vaak voor bij veulens.
Omdat dit veulen 4 hoge witte aftekeningen aan de benen heeft is het nog wat lastiger te zien. Vaak kleuren de koten/kogels bij die bruine veulens nog net wat meer naar het zwart, maar daar heeft dit veulen dus de witte aftekeningen zitten.

Zit even te zoeken naar foto's van eigen bruine veulens.

http://i71.photobucket.com/albums/i149/ ... uni066.jpg
Als je bij dit veulen 4 maal redelijk hoog wit aan de benen denkt zie je ook niets meer. Let ook op de staart.

En hieronder hetzelfde veulen 3 maanden oud.
http://i71.photobucket.com/albums/i149/ ... ade005.jpg

Was een eind juni veulen, foto is op 1 oktober genomen, dit veulen is direct naar de wintervacht gegaan.

stalmilagro

Re: [KG]Welke kleur heeft dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:54

Bruin sabino

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 20:16

Bruin is toch het agouti-gen dat zwart naar de uiteinden verdrijft? Waarom heeft deze dan geen enkel zwart haartje? Zijn knieen zijn niet wit, maar eerder creme.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:18

welke kleuren hebben de ouders? edit, neit goed gelezen, valk keer bruin dus. Dan valt sabino af volgens mij in elk geval.
Laatst bijgewerkt door troi op 05-04-12 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:20

Als ik zijn ogen zo zie: is het geen valkje?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:27

Hoe zijn zijn manen en staart? manen lijken op de foto zwart

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 20:29

Klopt, heb er vanmiddag nog naar gekeken, deze zijn niet zwart maar eerder grijzig, manen zijn de kleur (beetje café au lait) van de vacht. Op dit moment lijkt hij een beetje koffievos als je niet naar zijn staart kijkt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:33

Zoals ik al zei is dit vrij normaal bij veulens, en komt de zwarte kleur tevoorschijn nadat de veulenvacht verwisseld is. ;)
Sabino is de uiting van de witte aftekeningen, en die komen zeker van vaderskant af. Veulen is ook in het bezit van het sabinogen, maar dit wordt niet bij de basiskleur, waar hier de vraag over gaat, vermeldt.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 20:38

Bij de veulens die je eerder toonde zijn voor mijn mening wel zwarte oorpuntjes/randen te zien, dat kan ook de foto zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:57

Nee, donkere, maar geen zwarte. Jouw veulen heeft ook donkere oorpuntjes, alleen is het contrast wat minder groot omdat de veulenvacht wat donkerder en valer van kleur is. Helaas zijn mijn eigen veulens doorgaans meer kastanjebruin bij geboorte en niet deze kleur.

Misschien ook leuk om eens dit topic te bekijken, het gebrek aan zwart bij de geboorte bij een DNA-geteste zwarte:
[KS-ITP] welke kleur wordt Colonel? DNA getest: zwart

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 21:11

Heb het hele topic gelezen, interessant wel. Ben zelf echt een leek in de kleurengenetica, weet alleen dat agouti voor bruin staat en dat het zwarte dan verdreven wordt naar de uiteinden van het lichaam, zoals benen manen staart oren en neusgaten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:22

En als ik dat topic weer zie zou zwart me ook niets verbazen. Zeker op foto's zijn die vale kleuren lastig te beoordelen. Zelf ooit 1 zwart veulen gefokt, en die was echt muisgrijs geboren, maar hier op bokt zie je toch regelmatig ook die bruinigere tinten bij de veulenvacht van zwarte veulens.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 21:26

Hij wordt nu wel donkerder op zijn achterhand en heeft redelijk lange haren, ik kan dit weekend wel eens nieuwe foto's maken. De ene keer denk je een aalstreep te zien en de andere dag is ze weer weg...

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:34

Sabino is een feit dus dag valt niet af en
Hij is gewoon bruin die zwarte haren komen pas met verharen

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:43

Mijn jaarling (inmiddels) leek vos toen ze werd geboren, was opgedroogd lichtbruin. Had geen zwarte benen, lichte strepen in de staart en de manen waren van de zomer behoorlijk rood ipv zwart en wat zwart was, leek eigenlijk meer donkerbruin. Wintervacht was ze duidelijk heel donkerbruin met zwarte benen. Nu het winterhaar weer weggaat wordt ze weer lichtbruin en worden haar benen ook weer iets donkerder bruin, het zwart is dus helemaal weg. Staart blijft overigens zo, met lichte strepen, alleen de manen zijn nu echt zwart. Er zit dus wel ergens een verdunning. Ogen van mijn jaarling zijn ook niet 100% donkerbruin, maar ook een tint lichter.

Het zou me niet verbazen als je veulen een bruine wordt, maar wel met 'toverbal'-effect. Ben heel benieuwd welke kleuren hij krijgt als hij zijn veulenhaar kwijt is en of hij die kleur dan het hele jaar door ook houdt. Ik vermoed van niet ;-).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:47

Neonlight schreef:
Misschien ook leuk om eens dit topic te bekijken, het gebrek aan zwart bij de geboorte bij een DNA-geteste zwarte:
[KS-ITP] welke kleur wordt Colonel? DNA getest: zwart

Ik zie dat er mensen in dat topic gereageerd hadden, is een topic van 4 jaar oud, niet echt de bedoeling. ;) Maar herinnerde me dat topic nog en was een mooi voorbeeld van dat het zwarte niet direct zichtbaar hoeft te zijn, vandaar dat ik het hier plaatste.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 21:49

Waaraan kunnen jullie zien dat ie sabino-genen heeft? Dacht dat die een witte onderlip moesten hebben?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 11:12

Even een schopje
veulen is nu aan het verharen en wordt echt chocoladebruin! Nog steeds geen zwarte haren... Manen hebben dezelfde kleur als de rest.

Heb ook nog een wit vlekje ontdekt om zijn buik, niet groter dan een stuk van €2

darlindixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:27

ik denk dat hij koffievos is, maar wel met sabino, omdat zijn witte beenaftekening in een punt loopt,( en om het witte plekje onder de buik)
de witte haren in de staart kukken een 'raccoon-tail' zijn, geen idee hoe het in NL heet.
een interessant kleuren boekje is van Jeanet Gower, 'de kleur v h paard'...