western fjorden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

western fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 15:07

ik weet dat hier al topics over zijn maar die zijn al verlopen en kan ik dus niet meer in reageren

Ik ga binnenkort beginnen met western met mijn fjord, ben nu ook al een beetje begonnen op tips van een kennis maar dat
doe ik voorzichtig ik wil het namelijk niet verkeerd doen. Over een paar weekjes rijd ik denk ik mijn eerste western les.
Ik weet wel al dat het mij en mijn fjord meer bevalt dan western, ze is vroeger ook western gereden maar toen weer
over gegaan op engels maar dit vind ze 10x leuker.

Nu vroeg ik me dus af, wie rijd er mijn zijn fjord (kruising) nog meer western?
foto's zijn welkom

corrie85

Re: western fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:54

ik reed ook western met mijn fjord. Ze is helaas maandag afgekeurd.
Ik zou in april starten met een wedstrijdje.
Ik heb mijn fjord in een western stal de beginselen van het western rijden aan laten leren.
Het is en blijft een fjord dus zijn niet gemaakt om alle dingen te kunnen die je bij het western rijden tegenkomt.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 19:42

dat is jammer, stop je er nu mee?

ligt er ook aan welke dicipline (weet even niet hoe je het speld) denk ik

corrie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:15

nee, ik ga een quarter kopen, omdat ik het western rijden zo geweldig vind en een fjord toch beperkt is.
een fjord is gebouwd op de voorhand en een quarter op de achterhand en dat maakt een groot verschil.
tuurlijk kun je met een fjord western rijden, maar spinnings, stops etc. worden heel moeilijk.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 20:19

die dingen worden inderdaad lastig ja
hou je je fjord wel of verkoop je die?

corrie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 05:31

ik heb haar laten afkeuren en weer terug gekocht, anders was ze nu na belgie gegaan en na de slacht gebracht en dat gaat niet zo zachtzinnig.
Ik kan haar niet houden en probeer een plekje voor haar te zoeken.
Als me dat niet lukt ben ik genoodzaakt haar zelf na de slacht te brengen, maar dan weet ik wel dat het goed gebeurd.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 11:24

Wat erg hoezo dan meteen slacht?
Maar waar is ze precies op afgekeurd dan?
Ik denk toch wel dat je een plekje voor haar vind ofniet, anders kun je maneges ofzo proberen
maar slachten dat hopelijk nooit.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:31

Ik rijd met mij fjord ook western op de parelli manier. We vinden het allebei heel leuk. Ik heb sinds kort ook een westernzasdel op proef

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 11:32

die is nieuw voor mij western of parelli manier, ik weet wat western is en wat parelli is maar heb nog nooit gehoord dat t samen of een manier gaat.
welk zadel?

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:23

Ik rijd inderdaad ook western met mijn fjord, en ook parelli :D
Wij rijden vooral lekker buiten.
Foto's heb ik op facebook, zal ze binnenkort een keer plaatsen.

corrie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:14

@ teske, ik zou mijn fjord nooit na een manege brengen, ze is niet voor niets afgekeurd, ze mag niet meer bereden worden! en tuurlijk probeer ik een plekje te zoeken, maar er worden zoveel paarden gratis aangeboden, het is gewoon heeel moeilijk!

corrie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:18

ze is trouwens afgekeurd wegens een beschadigde en verkalkte nekwervel, door een vroeger ongeluk, hierdoor zijn bloed en zenuw banen verkneld. Ze voelt minder en heeft na lang liggen soms doofheid in haar achterbeen. Voor de rest geen pijn, en dat maakt het zo moeilijk en vervelend

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 23:16

corrie85@ ow sorry ik wist niet dat ze niet meer bereden mocht worden. is het moeilijk om een huis te vinden?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 08:05

Ik rij ook western met mijn fjord. Hij kon spinnen en stoppen. Alleen dat soort oefeningen doe ik al een aantal jaren niet meer vanwege hoefkatrol. Dus toen zijn we ons meer gaan richten op pleasure en wat trail. Geen wedstrijden trouwens, maar dat had ook te maken met vervoer/ financien.

corrie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:49

@ teske, jaa heel moeilijk, maar ben al hard bezig en het heeft geen haast

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:10

Ik heb met mijn fjorden merrie Laukje western wedstijden gereden t/m de L3 bij de wran. Toen ik starte met mijn nieuwe opleiding ben ik hiermee gestopt. Ik rijd haar nog wel. Inmiddels heb ik er een fjorden ruin van bijna 3 bij. Met hem ga ik verder.

Het is zeker haalbaar het kost alleen wel werk.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:12

corrie85 schreef:
nee, ik ga een quarter kopen, omdat ik het western rijden zo geweldig vind en een fjord toch beperkt is.
een fjord is gebouwd op de voorhand en een quarter op de achterhand en dat maakt een groot verschil.
tuurlijk kun je met een fjord western rijden, maar spinnings, stops etc. worden heel moeilijk.

Onzin elk paard loopt in graas houding (op de voorhand) Echter zal het verzameld rijden bij het ene paard makkelijker gaan dan bij het andere. Mijn fjord kan ook spinnen en slidingstops maken. Echter zijn deze minder spectaculair dan die van een aantal echte western rassen. Maar de spectaculairiteit zegt niets over de correctheid van de oefening. En nu lijkt het net of western riding enkel uit reining bestaat en dat is gewoon kul.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:53

Daar ben ik het mee eens!

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:25

corrie85 schreef:
ze is trouwens afgekeurd wegens een beschadigde en verkalkte nekwervel, door een vroeger ongeluk, hierdoor zijn bloed en zenuw banen verkneld. Ze voelt minder en heeft na lang liggen soms doofheid in haar achterbeen. Voor de rest geen pijn, en dat maakt het zo moeilijk en vervelend

Hoe hard het ook klinkt maar ik denk dat je paard beter af is bij de slager dan bij een nieuwe baas. Niemand kan je namelijk de garantie geven dat ze het bij die nieuwe baas goed zal hebben en dat ze daar haar hele verdere leven kan blijven. En wie weet in wat voor ellende ze daarna terecht komt. Ze zou niet het eerste paard zijn die gewoon weer als rijdier verkocht wordt en daardoor veel pijn en ellende gaat ondervinden.
Het is een moeilijke keuze om voor de slager te kiezen, ik ken hem want heb hem zelf ook al eens moeten maken, maar voor je paard denk ik de beste. Een fijne slager die het netjes en met respect voor je paard doet is er wel te vinden (bijv. van der Veen in Nijkerk of Dik in Stadskanaal).

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:24

Je hoeft toch niet perse naar de slager??? Je kan hem ook vredig in laten slapen op eigen terrein. Ook minder stressvol denk ik.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:29

cynthiar schreef:
Je hoeft toch niet perse naar de slager??? Je kan hem ook vredig in laten slapen op eigen terrein. Ook minder stressvol denk ik.

Daar zijn veel verschillend meningen over, helemaal als het dier nog sterk is qua hart ed kan het zijn dat het inslapen een gevecht wordt vandaar dat sommige mensen liever slachten, ik persoonlijk zou dat ook liever doen, en dan laten ophalen door de rendac. Paard gaat dan niet perse het vlees in, dat mag je zelf bepalen namelijk.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:12

cynthiar schreef:

Ben ik niet met je eens. Het doden op zich gaat zo ontzettend vlug dat het paard niet eens kan denken over wat hem overkomt. Dan ligt hij al op de grond. Echt een vriendelijker dood kun je je paard niet wensen. En hij hoeft idd daarna niet voor menselijke consumptie gebruikt worden maar of de Rendac nou zoveel prettiger is daar kun je ook vraagtekens bij zetten. Maar van beide opties merkt het paard zelf helemaal niets meer.
De reden dat ik de slager noem is omdat ik gelezen heb dat de eigenaresse daar zelf ook over sprak. Zij had het over slager of verkopen en repte niet over inslapen. Ze heeft dus denk ik al beslist dat als het paard afgemaakt gaat worden het de slager wordt en niet de DA.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:39

Ik vind slager altijd zo cru klinken, maar dat is persoonlijk en iedereen moet doen waar hij zich het beste bij voelt.
Maar we gaan behoorlijk offtopic.
Zijn er hier nog fjordenruiters die meedoen met westernwedstrijden?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:29

cynthiar schreef:
Ik vind slager altijd zo cru klinken, maar dat is persoonlijk en iedereen moet doen waar hij zich het beste bij voelt.
Maar we gaan behoorlijk offtopic.
Zijn er hier nog fjordenruiters die meedoen met westernwedstrijden?

ik hoop eind van se zomer met mijn ruin te startenin de l5.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:14

xTesske schreef:
ik weet dat hier al topics over zijn maar die zijn al verlopen en kan ik dus niet meer in reageren

Ik ga binnenkort beginnen met western met mijn fjord, ben nu ook al een beetje begonnen op tips van een kennis maar dat
doe ik voorzichtig ik wil het namelijk niet verkeerd doen. Over een paar weekjes rijd ik denk ik mijn eerste western les.
Ik weet wel al dat het mij en mijn fjord meer bevalt dan western, ze is vroeger ook western gereden maar toen weer
over gegaan op engels maar dit vind ze 10x leuker.

Nu vroeg ik me dus af, wie rijd er mijn zijn fjord (kruising) nog meer western?
foto's zijn welkom

Wij!!

Maar dat wist je al :D

Mijn Fjord x Arabier en ik zijn nu sinds een tijdje aan het lessen.
Ik hoop volgend jaar wat wedstrijdjes te starten. Dit jaar zit het er niet meer in denk ik