volle bos manen / staart

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liefsyv

volle bos manen / staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 11:21

Hoe onderhouden jullie de volle bos manen (+voorpluk) en staart van jullie haflinger?? Doen jullie iets speciaals om het mooi (en vol) te houden? En knippen jullie het derde oor?

Ben heel benieuwd, ik heb een haflinger met een volle bos manen en staart, maar doe er eigenlijk niks aan...vandaar dat ik benieuwd ben :)

BarbaravdW

Re: volle bos manen / staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:57

Ik doe af en toe antiklit in de manen sprayen en was af en toe de staart en doe er dan conditioner doorheen. Dan goed doorkammen met een oster manen en staartborstel en verdr niks. Ik knip wel het derde oor weg, dan ligt het hoofdstel beter naar mijn idee.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:38

Wolder: Alleen als ik wedstrijd heb wat equishine, ik was zijn manen en staart wel regelmatig wanneer het weer het toelaat en ze vies zijn. Maar hij houdt zich wel aardig schoon. Ik heb zijn manen altijd los. Bij hem knip ik geen 3e oor.

Goldy: Manen was ik wat minder vaak, ze zitten wel altijd los behalve tijdens het rijden. Ook alleen bij wedstrijden wat equishine in de staart. Staart wordt regelmatig gewassen wanneer het weer het toelaat. Bij haar knip ik wel een 3e oor.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:08

Heb zelf ook een haflinger...maar wat bedoelen jullie met het derde oor??

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:15

horses1990 schreef:
Heb zelf ook een haflinger...maar wat bedoelen jullie met het derde oor??

Plukje manen weg daar waar het hoofdstel ligt,zodat door de dikke bos manen het hoofdstel niet naar voren schuift maar mooi op de plaats blijft liggen.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:19

Cowboy Magic, detangler and shine
Een heel klein beetje door de manen smeren, en ze worden weer voller en gaan glanzen.

Ongeveer het zelfde als EquiShine, maar dan net iets beter :)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:21

Bij de haflingers worden bij ons geen derde oor geknipt
Wel worden de manen in een vlecht gehouden omdat ze er anders op gaan staan
Alleen bij 1 blijven de vlechten niet zitten
Jammer genoeg steeds bij het rollen breekt er weer een stukje af door dat hij er op gaat staan

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:02

Ik wil bij die van mij binnenkort wat af laten snijden zodat het onderaan wat dikker word het is nu best dun.
In het topic in mn onderschrift is het wel te zien.
Als het goed is groeit het dan mooier terug , maar ik twijfel nog.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 06:58

Suus Het lijkt dan dikker maar wordt het niet

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:59

Hai hai,

Mijn Haflinger Beauty heeft niet zulke extreem lange manen en dat hoeft voor mij ook niet want ze zitten nu al verschrikkelijk in de weg met het rijden. Vooral met draf en galop.
Vlechtjes blijven bij deze dame niet zitten want als ik me met mijn rug naar haar keer schud ze snel met haar hoofd zodat de vlechtjes uitzakken. Ze kijkt me daarna natuurlijk aan met zo'n blik van hihihihi ik ben eigenwijs. Dat heeft ook wel weer wat. :j

Als je bij een Haflinger (of een ander paard met lange manen zoals Friesen of Shetjes) vlechten wilt maken ik het heel handig om met een hengsten of merrievlecht touwtjes te gebruiken. Je pakt dus drie plukken en bij iedere pluk pak je ook een touwtje, je vlecht dus gewoon zoals normaal alleen zit er een touwtje omheen. Het uiteinde van het touwtje draai je om het uiteinde van de vlecht dus waar de laatste lossen haartjes hangen. Als het goed is blijft je vlecht zo beter zitten.

Succes! +:)+

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:03

Ik gebruik Rider Magic, dat doe ik om de 3/4 dagen erin. Ligt eraan wanneer het weer erg klit.

En dan elke dag Equishine en bostel elke dag de manen en staart uit.
En ik scheer het 3e oor weg.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:18

Afentoe is knippen vooral vd staart gaat er dan een flink stuk af
en flink met de manenspay en osterborstel erdoorheen

jadirahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:08

Ik was de manen 1 keer in de maand (In de winter minder) kam het daarna goed door
Verder doe ik er eigenlijk niks aan, soms wat antiklit erin maar dat was het dan ook :)

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:22

mijn haflinger heeft ook vrij langen manen maar doe er ook niet veel aan was ze 1 keer in de maand
doe ik er weer ff antiklit in en zo dan ff goed doorkamen doe ik er veder niks aan met rijden vlect ik ze meestal ff snel in

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:04

Eigenlijk borstel ik Capries haar manen en voorpluk altijd door.. ze heeft geen volle bos maar ze heeft wel genoeg haar zegmaar.
Ik vlecht het vrijwel altijd met rijden (haar manen) omdat ik er anders last van heb tijdens het rijden en haar voorpluk hebben de eigenaren een keer bijgeknipt, maar dan recht. :+
Haar staart borstel ik nooit, de andere verzorgster wel. Die wast de eigenaresse alleen af en toe en ik haal er weleens strootjes etc uit.
Een vollere bos zou ik wel mooi vinden maar als ik niet vlecht word ik echt gek van haar manen tijdens het rijden. :P
Ze is trouwens ook bang voor die spuit van de equishine, en dan bedoel ik ook echt bang haha.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:16

Wij borstelen niet, wij doen elke 2 weken nieuwe vlechtjes in. gewoon een stuk of 10...
simpel maar het werkt wel..t is al tussen de 5 en de 10 cm gegroeid...
We doen het ook tegen het schuren! ;) & wassen in de zomer natuurlijk!
en de staart wassen we ook in de zomer..dan uitpluizen en in vlechten...
verder doen we er niets mee, alleen uitpluizen zegmaar...strootjes eruit halen..

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:39

Mijn merrie heeft ook een behoorlijke bos manen. Ik borstel ze met een zachte borstel en haal ze met mijn vingers uit de knoop. Verder iedere week een beetje manenspray erin en klaar :) Zit wel vaak in de knoop achter haar oren, en ben bang dat ik met rijden ook in de knoop ga komen te zitten met mijn teugels, maar daar zal een vlecht wel zijn werk voor doen dan.

Derde oor twijfel ik nog over, vind het wel handig maar niet mooi!

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:00

1 a 2 keer per week equishine spray er in. kam het elke keer. ( komt geen haartje mee! )
en beide heren hebben een prachtige mooi volle bos!

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:09

Bij mijn merrie was ik het redelijk vaak want het is echt een viespeuk haha. Verder borstel ik de manen en staart bijna iedere dag door en doe ik er 2x in de week antiklit in. Helaas komen er bij haar wel altijd haren mee met het borstelen en zijn de manen nog vrij grijzig aan de onderkant. Komt dit omdat ze jong is of blijft ze dit altijd houden?

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:07

ik laat de manen altijd los want dan kan het ook niet afbreken. Manchester heeft hele dikke manen aan twee kanten en blijft ook best wel goed schoon. 1x per week spuit ik er wat equishine in. Verder haal ik alleen het stro het de staart.

xingee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:34

wij wassen de manen en staart regelmatig, zo krijg je mooie staart en manen, ook sprayen we het vaak in met antie klit. en kammen het daarna door, zo trek je ook niet hele bossen uit de staart en manen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:48

Ik knip geen 3de oor en vanwege de zomereczeem durf ik geen shine en cowboy magic spullen erin te smeren of spuiten. Ik klit de staart met mijn handen uit, met een borstel kom ik niet in de buurt. Enkel voor de losse haren in de staart wortel eruit te trekken. Ik spuit wel soms een heel klein beetje anti klit ofz aan de onderkant van de staart. Helaas krijg ik haar staart niet dikker.