welke hengstkeuze qua bloedvoering jazz x havidoff x aktion

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tammiebels

welke hengstkeuze qua bloedvoering jazz x havidoff x aktion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 08:29

Hallo,
Ik ben mij eens aan het verdiepen in de wereld van de fokkerij. Zou iemand mij wat hengsten aan kunnen geven die qua bloedvoering mooi op dit paard zouden kunnen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: welke hengstkeuze qua bloedvoering jazz x havidoff x aktion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:36

ik zou denk ik voor iets duits gaan, jazz bloed is meestal niet zo makkelijk. duitsbloed is vaak wat rustiger.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:11

Wat meer informatie over de merrie zou wel fijn zijn.
Denk aan foto's, link paardenfokken, predikaten, verbeterpunten, doel etc etc.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 12:25

mauvestraat schreef:
Wat meer informatie over de merrie zou wel fijn zijn.
Denk aan foto's, link paardenfokken, predikaten, verbeterpunten, doel etc etc.

Oh ja, ik bedoelde eigenlijk echt alleen qua bloed maar als je echt op de merrie wilt kijken zou ik nog veel fijner vinden. Foto's worden een dezer dagen gemaakt dus dit kan nog niet. Geen predikaten. Ik vind dat ze wel wat losser in haar schouder/voorbeen mag zijn maar heb hier echt weinig kijk op moet ik zeggen. En tot nu toe heeft ze nog niet echt een go, ze is wat behouden in haar gangen maar treedt volgens mij wel goed onder. Ze is trouwens ruim 1.70.

Link: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/303010

Alvast bedankt en als je hier niets mee kan moet je het ook zeggen hoor. Ik ben zo al lerende

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:46

Ik ben momenteel ook met een hengstekeuze bezig voor onze Jazz x Havidoff merrie. Het is een elite sport merrie en zou net zoals jij aangeeft wat meer ruimte is het voorbeen/schouder mogen hebben in beweging. Wel heeft onze merrie een enorme ''go'' van nature. Ben ook naar Duits bloed aan het kijken maar valt nog niet zo mee om iets te vinden wat echt geschikt lijkt. Ik ben een beetje aan het kijken naar Sandro Hit bloed. Normaal ben ik hier niet zo'n groot fan van maar onze Jazz kan het zeker hebben want ze heeft een enorm sterk achterbeen. Vorig jaar had ze een merrieveulen van Sandreo, dit pakte boven verwachting heel goed uit. Hij heeft onze Jazz merrie echt verbeterd op het model. Sandro Hit geeft ze vaak hoogbenig en dat is net wat onze Jazz een beetje mist. Sandreo is verkocht naar Frankrijk maar nog wel middels diepvries te verkrijgen.
Het is moeilijk om qua bloedvoering een juist advies te geven omdat het in de praktijk nogal eens anders kan zijn dan wat je van de bloedvoering zou zeggen. Wanneer jou merrie het kan hebben dan zou ik inderdaad ook naar duits bloed gaan kijken. Rubinstein bloed verbeterd het karakter en lijkt goed te passen bij veel Jazz merries. Jammer dat OO Seven niet meer in nl is.
Het blijft altijd weer lastig (maar wel leuk) om een geschikte hengst te vinden maar voor een goed/bruikbaar advies zou een rijtje plus en min- punten evenals een goede standfoto wel erg fijn zijn. Ik hou je topic ook even in de gaten..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:50

sandro hit zou ik zelf nooit op een jazz zetten, sandro hitjes zijn over het algemeen niet heel makelijk. en een jazz een beetje kijkerig, nou ik zou niet willen weten wat daar uit komt.

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:07

Oke, dat is voor mij nieuw, heb eigenlijk alleen nog maar goede verhalen gehoord over het karakter van de Sandro Hit nakomelingen, maar moet er wel bij zeggen dat ik er zelf nog niet mee gewerkt heb. Het is natuurlijk ook maar net per merrie verschillend of het al dan niet past. De ene Jazz is de andere niet.. Maar het is alleen maar fijn om veel verschillende meningen te horen, daar wordt je niet stommer van ;) . Sandreo heeft op onze Jazz het karakter, hoognenigheid en de galop enorm verbeterd.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 17:17

nicky_rilana schreef:
sandro hit zou ik zelf nooit op een jazz zetten, sandro hitjes zijn over het algemeen niet heel makelijk. en een jazz een beetje kijkerig, nou ik zou niet willen weten wat daar uit komt.

Toevallig heeft iemand in mijn kennissenkring het ook over sandro hit gehad voor mijn merrie.

Ik zal zsm standfoto's maken. Ben blij dat er een aantal mensen zijn die er objectief naar willen kijken. Dus ook als het gewoon niet zo'n mooi paard is het eerlijk zeggen. Ik zit er helemaal niet in maar wil me er graag in verdiepen

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:12

Foto's zijn altijd handig :j.
Duits bloed kan inderdaad goed passen op Jazz bloed maar de ene Jazz is de andere niet, net zoals de Duitse hengsten.

Mag ik vragen of het veulen voor eigen gebruik zou zijn of voor de verkoop? In het geval van het laatste moet je er wel goed over nadenken want de markt is nog steeds niet goed en de moederlijn ziet er niet heel interessant uit. De kans dat je fatsoenlijk uit de kosten komt is niet groot.
Behalve het dekgeld (ex btw en verzendkosten) komt er stiekem nog heel wat bovenop zoals veeartskosten (opvoelen/insemineren/evt hengstig spuiten/ evt ei wegspuiten etc), kosten stamboek (registratie dekking, paspoort etc), extra brok gedurende langere tijd, evt extra rhino entingen en dan gaan we er nog vanuit dat er verder niets mis gaat.
Niet om je af te willen schrikken hoor maar het loopt gewoon snel op.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 18:52

mauvestraat schreef:
Duits bloed kan inderdaad goed passen op Jazz bloed maar de ene Jazz is de andere niet, net zoals de Duitse hengsten.

Mag ik vragen of het veulen voor eigen gebruik zou zijn of voor de verkoop? In het geval van het laatste moet je er wel goed over nadenken want de markt is nog steeds niet goed en de moederlijn ziet er niet heel interessant uit. De kans dat je fatsoenlijk uit de kosten komt is niet groot.
Behalve het dekgeld (ex btw en verzendkosten) komt er stiekem nog heel wat bovenop zoals veeartskosten (opvoelen/insemineren/evt hengstig spuiten/ evt ei wegspuiten etc), kosten stamboek (registratie dekking, paspoort etc), extra brok gedurende langere tijd, evt extra rhino entingen en dan gaan we er nog vanuit dat er verder niets mis gaat.

Bedankt voor je reactie. In principe is het voor eigen gebruik, tenzij er natuurlijk een leuk bod op gaat komen. Ik weet ook nog niet of ik het dit jaar al wel ga doen maar ik dacht dat ik dat in ieder geval veel kan leren als er mensen eerlijk naar mijn paard willen kijken. Dat de moederlijn niet heel interessant is had ik ook al bedacht. De kosten ervan weet ik zo ongeveer, de friese merrie hier is/wordt ook gedekt al is het dekgeld van deze hengst aanzienlijk minder maar daar had ik al rekening mee gehouden. Ik ben gewoon nog oriënterende qua fokkerij gebeuren en qua eventuele hengst.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:29

mauvestraat schreef:

Hier sluit ik me bij aan.
Om te beginnen eerst maar naar de stb keuring gaan en kijken hoe dat uitpakt.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 21:43

Is het misschien een optie om eerst een thuiskeuring te laten doen, die mensen hebben er natuurlijk zicht op en kunnen me dan vertellen of het uberhaupt zin heeft om naar een stb keuring te gaan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:36

Je kan zowiezo een thuiskeuring doen,hoef je niet naar de stb keuring..