Tips om box veilig voor veulen te maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

angeliquer

Tips om box veilig voor veulen te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:10

De titel zegt het al :-) Graag hoor ik van jullie hoe je ervoor zorgt dat een box van een volwassen paard ook geheel veilig wordt voor een veulen...

Moet er rubber of iets dergelijks tussen de drinkbak en zetten jullie iets tegen de spijlen van de bovenkant deur ?
Zou een doorzichtige plaat daarvoor evt geschikt zijn ? Ik wil nl. ook het veulen van het begin af aan wennen om eventjes alleen te staan in de box...

Alvast bedankt voor het meedenken !

74Joanna

Re: Tips om box veilig voor veulen te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:47

Onze kraamboxen zijn 5 bij 5 meter en voorzien van een draaibare voerbak (draai je naar buitenzijde voorwand) en kunststof drinkbakken. Bovenwanden tralies, onderwanden kunststof. In de deur zit een luik welke open/dicht kan. Het enige wat wij doen vlak voor de bevalling is aan de binnenzijde rondom de box baaltjes stro plaatsen. Mocht een merrie in de hoek of tegen een wand aan willen liggen om te veulenen kun je een baaltje weg halen zodat je er bij kan en het veulen niet klem komt te liggen.

Zorg verder dat er geen scherpe randen of uitsteeksels zijn waar merrie en veulen zich aan kunnen verwonden of kunnen blijven haken als je een birthalarm gebruikt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:31

TS heb je de mogelijkheid om het veulen bij anderen op de weide te laten als je met de merrie aan het werk wilt gaan? Ik heb jarenlang zelf de veulens in de box gehouden, totdat er eentje met zijn been door de spijlen ging en zijn been brak. Dat was voor mij de laatste keer dat ik een veulen alleen in de box liet. Ik wende ze er wel aan dat ze rustig bleven, maar een ongeluk zit echt in een klein hoekje.
Sinds een paar jaar laat ik de veulens op de weide samen bij de andere paarden, dan zijn ze vele malen rustiger en het bevalt me honderd keer beter dan op de box laten staan.

angeliquer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 21:29

dank voor de tips beiden ! @ Ineke dat soort vreselijke ervaringen wil ik dus idd voorkomen ....

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:33

En als je voerluikjes hebt, dichtmaken! span er maar een stukje gaas voor.
Ik heb veulens gezien die hun hoofd er door staken, met alle nare gevolgen...

angeliquer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 22:37

ja er is 1 opening om het voer door te geven maar gaas klinkt ook griezelig ... ?

...Niemand die al iets met doorzichtige platen heeft bedacht voor de tralies ?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:39

Hier hadden ze destijds gewoon houten platen voor de tralies omdat het veulen inderdaad ook de benen door de spijlen sloeg. Was wel erg donker. Maar liever dat dan een veulen met gebroken benen. Doorzichtig geen idee.

angeliquer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 13:56

mmm gat in de markt denk ik... ;-)