Verschil barokke rassen en bijv. KWPNer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nymphe

Verschil barokke rassen en bijv. KWPNer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 09:56

Ik ben de laatste tijd steeds meer geïnteresseerd geraakt in de barokke rassen. Ik weet alleen nu nog steeds niet precies het verschil in karakter tussen een KWPNer en de verschillende barokke rassen.
Kan iemand mij hier helderheid in bieden?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:53

Barokke paarden reageren heel anders. Een KWPN'er komt bijvoorbeeld omhoog als hij het niet eens is met wat je doet, terwijl veel Barokke paarden toch meer van de subtiele hints zijn, zoals gewoon hun hoofd omhoog gooien als je te hard in hun mond loopt te trekken. Al kunnen ze flink uit hun vel springen als je ze onrechtvaardig behandelt. Ook zijn het echt paarden die voor één iemand door het vuur gaan is mijn ervaring, vaak wel allemans vriendjes, maar als ze eenmaal 'hun' mens hebben zijn ze daar erg aan gehecht. Ook als ze schrikken/eng vinden is dit vaak 3 pasjes rennen of slechts een beetje heet gedribbel onder je, waar andere paarden al gauw er kéihard vandoor gaan of totaal in de staak gaan.

Máár dit is tot nu toe mijn ervaring :)

caat_eve

Re: Verschil barokke rassen en bijv. KWPNer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:03

Ik vindt dit ook een interessant topic om te volgen. Ik zou mij KWPN'ertje nu echt niet meer kwijt willen maar barokke paarden spreken mij ook enorm aan!

@Drunksheep; wat heb jij een beautys zeg!

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:14

Ik heb beide types. Een lipi en een kwpn merrie. Ik vind eerlijk gezegd nauwelijks verschil. Ze zijn beide gevoelig en aanhankelijk. Het enige verschil is die misschien door het ras komt is dat ik vind dat mijn lipi duidelijker is in wat hij wel of niet wil. Terwijl mijn merrie soms moeilijker te lezen is. De kwpn merrie werkt wel gemakkelijker ik geef haar een opdracht en dat voert ze uit, terwijl ik mijn lipi beleefd moet vragen en dan voert hij het uit, maar dat kan ook leeftijdsverschil zijn. Ik denk vooral dat het uiterlijk verschillend is. Oh ja een groot veschil vind ik wel dat de merrie wat lomper is dan mijn lipi daar moest ik erg aan wennen. :o

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:42

Ze zijn zo sensibel vergeleken met KWPNers <3

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:23

Drunksheep schreef:
Barokke paarden reageren heel anders. Een KWPN'er komt bijvoorbeeld omhoog als hij het niet eens is met wat je doet, terwijl veel Barokke paarden toch meer van de subtiele hints zijn, zoals gewoon hun hoofd omhoog gooien als je te hard in hun mond loopt te trekken. Al kunnen ze flink uit hun vel springen als je ze onrechtvaardig behandelt. Ook zijn het echt paarden die voor één iemand door het vuur gaan is mijn ervaring, vaak wel allemans vriendjes, maar als ze eenmaal 'hun' mens hebben zijn ze daar erg aan gehecht. Ook als ze schrikken/eng vinden is dit vaak 3 pasjes rennen of slechts een beetje heet gedribbel onder je, waar andere paarden al gauw er kéihard vandoor gaan of totaal in de staak gaan.

Máár dit is tot nu toe mijn ervaring :)

Ben ik het helemaal mee eens. Hoewel er hier wel 2 zijn de het paard berijden en voor alle 2 de berijders wel door het vuur gaan maar voor de rest echt een super lief dier! Rustig maar niet sloom, een echte knuffelkont, loopt als een mak lammetje achter me aan enz. Dit past allemaal bij haar (een friese merrie!)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:13

Binnen de barokke rassen is er ook weer vetschil. een Freis is bijvoorbeld heel anders dan ee nPRE (Andalusier) maar ook binnen de rassen zijn er weer verschillen.

Ik heb PRE's en het verschil met hun en een KWPNér is dat ze veel fijngevoeliger zijn. Kleine aanwijzingen zijn genoeg, grove aanwijzingen zorgen voor het tegenovergestelde.
Daarnaast zijn ze koel wat betreft omgeving etc., maar heet in het werk om te rijden.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:21

Ga helemaal mee met Cyrina. Vind Friezen qua karakter ook weer behoorlijk verschillen van PRE's.

PRE's vind ik over het algemeen ook erg mensgericht, die van mij vindt een mens vaak interessanter dan een ander paard :j

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:26

Ik heb meerdere friese paarden en binnen het ras heb je zelf ook grote verschillen in het werk en in de omgang. Echter over het algemeen wel koel en nuchter in het hoofd.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:18

neapolitano schreef:
Ik heb beide types. Een lipi en een kwpn merrie. Ik vind eerlijk gezegd nauwelijks verschil. Ze zijn beide gevoelig en aanhankelijk. Het enige verschil is die misschien door het ras komt is dat ik vind dat mijn lipi duidelijker is in wat hij wel of niet wil. Terwijl mijn merrie soms moeilijker te lezen is. De kwpn merrie werkt wel gemakkelijker ik geef haar een opdracht en dat voert ze uit, terwijl ik mijn lipi beleefd moet vragen en dan voert hij het uit, maar dat kan ook leeftijdsverschil zijn. Ik denk vooral dat het uiterlijk verschillend is. Oh ja een groot veschil vind ik wel dat de merrie wat lomper is dan mijn lipi daar moest ik erg aan wennen. :o

Grappig dat je zegt nauwelijks verschil te merken en daarna precies verwoordt wat het verschil is.
Een kwpn werkt voor je, een barok paard werkt met je.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:21

Of tégen je als je ze onrespectvol behandelt _O-

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:26

Dat kunnen ze ook als je ze niet duidelijk genoeg een grens geeft heb ik ondervonden ;(
Maar als je dan weer op respectvolle manier de grens aangeeft is het zo'n plezier met je paard bezig te zijn *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:33

Drunksheep schreef:
Of tégen je als je ze onrespectvol behandelt _O-

Ja, proest, maar daar heeft zelfs mijn fjord een handje van, netjes met 2 woorden vragen en alsjeblieft zeggen,
anders kan je de hik krijgen van mevrouw.
Mijn knabstrupper heeft overigens wel een uitgesproken mening over zaken en steekt die niet onder stoelen of banken,
maar laat je duidelijk merken dat je iets fout doet.
En hij doet dat nog wel eens op niet al te subtiele niet te missen wijze.
Fjord is vergevingsgezinder in dat opzicht.

Wat ik wel fijn vind is de zekere cool die ze hebben, ze kunnen wel heet worden, maar blijven dat dan niet de hele dag.
Het is heet, oh... was dat het... en dan weer gewoon cool.

En beiden zijn ahum tikje onbehouwen en lomp, (sorry paardjes :o )maar hun gewicht in goud waard qua karakter.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:44

Ik heb een Lusitano en twee Volbloeds. Verschil wat gevoeligheid betreft hebben zij niet. Ze zijn ook allemaal extrovert. Wel is mijn Lusitano dapperder en meewerkzamer in zijn karakter, mijn Volbloeds vertonen meer en eerder vluchtgedrag. (en kunnen daar ook echt helemaal los in gaan..)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:02

Ik heb een Lusitano merrie, en dat is ook een echte merrie en die kon in het verleden echt in zichzelf gekeerd zijn en was erg onzeker en eenkenning...
Gelukkig is dat met de jaren steeds beter geworden, ze hangt nu erg aan mij en vertrouwt mij ook voor een heel groot deel, maar ze is wel super gevoelig en heel snel gespannen waardoor je overal goed bij na moet denken en eigenlijk geen fouten mag maken...