[KG] Appaloosa-gen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EmmaVZ

[KG] Appaloosa-gen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 22:24

Hee,

Ik had eens een paar vraagjes over het appaloosa-gen, omdat ik daar echt niet uitkom. Ik heb op de boktwiki gekeken en heb daaruit een soort samenvatting gemaakt die voor mezelf begrijpbaar is :+

Ten 1e heeft een paard het Lp-gen nodig om überhaupt een stippenpatroon te krijgen. In heterozygote vorm kan het weer andere patronen veroorzaken dan in homozygote vorm. Hieronder zal een rijtje te zien zijn om het duidelijker te maken:
- Heterozygoot Lp = leopard, varnish roan, blanket, snowflake en frost
- Homozygoot Lp = few spot en snowcap(white blanket)

Om na het Lp-gen ook daadwerkelijk een appaloosa patroon te krijgen heeft een appaloosa naast het Lp-gen ook andere genen. Hieronder een rijtje om dát duidelijk te maken:
- W-gen (recessief) = Witte gebieden in de vacht
- S-gen (recessief) = Donkere stippen in witte gebieden. Blanket of Leopard. Variaties: Snowflake (Sn), varnish (Sv), dark spots (Sd)
- M-gen (dominant) = gering aantal witte vlekken in vacht (In homozygote vorm dodelijk)
- B-gen (dominant) = witte marmering op de kont (In homozygote vorm dodelijk)
- Sl-gen (dominant) = soort roan/varnish (In homozygote vorm dodelijk)
- Rn-ap (incompleet dominant) = Heterozygoot: roaning (varnish of frost), Homozygoot: sterke vorm roaning
- E-ap (incompleet dominant) = beïnvloed mate waarin witte delen voorkomen. Meer wit bij homozygoot. Bijv.: Een blanket paard zonder E-ap kan kleine deken over kont hebben. Terwijl blanket paard met precies zelfde genen maar mét E-ap een hele grote deken kan hebben, tot bijna Leopard.

Edit: Als ik het 1e stuk nog eens overlees, zouden deze codes hieronder dan kunnen kloppen?
Basiskleur/LpLp/ss/E-apE-ap = Fewspot?
Basiskleur/nLp/ss = Blanket?
Basiskleur/nLp/ss/E-ap = Leopard?
Basiskleur/LpLp/nB = Snowcap?
Basiskleur/nLp/Rn-ap = Varnish roan?
Basiskleur/nLp/Sn = Snowflake?

Maar als "Basiskleur/nLp/Rn-ap" Varnish roan is, is "Basiskleur/nLp/Sv" ook Varnish?

Maar toen kwam ik tot de conclusie dat ik Fewspot mis? :? Welke genen zorgen daar dan weer voor?
Ik ben gaan zoeken op internet en daar kwam ik tot hele andere genen:

Leopard (Lp)
Pattern (PATN)

Fewspot = LpLp/PATN_

Maar dan vraag ik me dus af bij de 2e genen, welke genen dan voor de andere appaloosa kleuren (zoals blanket, leopard enz.) kunnen zorgen, als je alleen Lp en PATN hebt? :?

Kan iemand mij helpen? Want ik wil ook dit gen kunnen begrijpen :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:41

PATN is niet een gen maar een aanduiding dat het een 'patttern' (expressie, patroon) is.

Mag ik vragen waar jij uberhaupt de informatie over de andere zg 'nodig' genen hebt gevonden?
Wat is volgens jouw informatie de 'S-gen', de 'M-gen', de 'B-gen', de 'Sl-gen' en de 'E-gen' ? welke genen worden hierbij bedoeld?

vandango

Re: [KG] Appaloosa-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:57

Voor zover wij in het stamboek weten, is er nog niet heel erg veel bekend over hoe de genetica nu precies werkt...
Hier zijn dan ook heel vaak onduidelijkheden over...

Voorbeeld uit eigen fokkerij:
- vos geboren
- vos snowflake als twenter
- vos roan panterbont als 5 jarige
- vos panterbont als 8 jarige

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 16:09

Peterina schreef:
PATN is niet een gen maar een aanduiding dat het een 'patttern' (expressie, patroon) is.

Mag ik vragen waar jij uberhaupt de informatie over de andere zg 'nodig' genen hebt gevonden?
Wat is volgens jouw informatie de 'S-gen', de 'M-gen', de 'B-gen', de 'Sl-gen' en de 'E-gen' ? welke genen worden hierbij bedoeld?

Van de bokt wiki? :?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:11

Ik vroeg mij af of het afkomstig is van het Apalloosa Project en dus enige wetenschappelijk waarde had, maar van de wiki, tja zegt genoeg. :(:)

Maar de zg genen die het type patroon (pattern PATN) zou defineren zijn nog niet wetenschappelijk vastgelegt dus een naam erop plakken lijkt mij voorbarig!
Denk dat als dit informatie al vastlag of bekend was dat de appy fokkers daar al lang gebruik van zouden hebben gemaakt.

De enige genen die wel bestaan, en zijn vastgelegt (oa op KIT) maar zeker niet in de context van het geschreven, is het W-gen (WHITE/WIT) ... zonder Leopard gen geen vlekken, zonder W-gen geen expressie van die vlekken, de E-gen (Extension) ... is HET basis kleur (zwart of vos) bepalend gen.

Hier kan je veel informatie van krijgen en vinden: http://www.appaloosaproject.info/index. ... sition=5:5