Ribben & vererving arabier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

Ribben & vererving arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 15:17

Hoi!

Na een nachtje wakker liggen heb ik weer een domme vraag bedacht, waarmee ik me de hele dag bezig kan houden omdat ik het antwoord niet weet.

Hoe zit het nou met de vererving van ribben bij een arabier x niet arabier? Krijgen ze dan wel een normaal aantal ribben, of juist niet en waar hangt dat vanaf?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:35

Wat ik begrepen heb is over het algemeen gewoon aantal ribben krijgen..

Woogy

Re: Ribben & vererving arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:38

lijkt mij inderdaad ook wel dat het normale aantal erfelijk is. Het is immers vaker voorkomend dan minder ribben. Weet wel dat het aantal wervels erfelijk is van de arabier(hebben ze er nou ook weer meer of minder?)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:23

Eén van de belangrijkste verschillen tussen het Arabische paard en andere rassen is het aantal ruggenwervels. De meeste paardenrassen hebben 36 ribben, zes lendenwervels en achttien staartwervels. De Arabier heeft 34 ribben, vijf lendenwervels en zestien staartwervels

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:03

minder wervels in totaal dus, dat is voor zover ik weet wel erfelijk, of ze daadwerkelijk allemaal minder zijn bij halfbloeds weet ik niet

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:10

Heb ik me ook altijd al afgevraagd! maar wat is het nu, de een zegt dit, de ander dat? Want als het alleen bij volbloeden zou zijn, ga ik die van mij toch eens nachecken haha op aantal wervels.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:10

Woogy schreef:
minder wervels in totaal dus, dat is voor zover ik weet wel erfelijk, of ze daadwerkelijk allemaal minder zijn bij halfbloeds weet ik niet

Heb ik van wiki...
Dit van het avs zelf:

Romp:
De rug is kort en sterk; de lendenen zijn kort en breed. Rug en lendenen moeten bespierd zijn. In plaats van de bij andere rassen gebruikelijke 8 tot 10 ribbenparen, heeft het Arabische Volbloedpaard er slechts 7. In plaats van 6 lendenwervels zijn er meestal maar 5 aanwezig en in de regel slechts 16 in plaats van 18 staartwervels. De bovenlijn van het kruis (het heiligbeen), loopt bijna horizontaal zodat de staart hoog aangezet is en in het verlengde van de rug ligt
Zeer karakteristiek is de staartdracht van de Arabische Volbloed bij opwinding: de staart wordt dan recht omhoog gestoken of zelfs geheel over het kruis gedrapeerd.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:36

RPA --> AV