Veulen opkomst maar waar moet ik opletten(advies)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cindy6

Veulen opkomst maar waar moet ik opletten(advies)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 11:21

Laatst bijgewerkt door Cindy6 op 02-04-12 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Veulen opkomst maar waar moet ik opletten(advies)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:30

Ik verplaats je topic van MD naar KS.
KS (Kraamstal) is helemaal gericht op de tijd ervoor, de geboorte en zorg voor de veulens.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:29

Dit zijn harsdoppen, en betekend dat de bevalling nadert, vaak in een 24 uur (maar sommige merries kunnen hier ook wel een week mee rondlopen, speciaal om de baasjes te pesten).
Wat je moet doen is vooral opletten op je merrie, zorg dat ze zich af kan zonderen. Als de bevalling zich aandoet, moet je er op letten of het veulen goed ligt (meestal hoef je niet te voelen maar zie je dat al aan de hoefjes), zorgen dat het vlies scheurt en eventueel helpen met trekken als het echt te lang duurt. Na de geboorte goed op letten dat de nageboorte er goed en ook helemaal af komt binnen een paar uur, en dat het veulen binnen de 2 uur drinkt. Bij hengstveulens, opletten op de darmpek, hengstveulens kunnen nog wel eens een klysma nodig hebben. Verder na de bevalling de navel nog even ontsmetten.

Edit: veel informatie staat ook in de wiki, http://www.bokt.nl/wiki/Geboorte.

Cindy6

Re: Veulen opkomst maar waar moet ik opletten(advies)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 13:41

Hoi dankjewel voor je info
ze staat nu heerlijk op stal heb haar binnen gezet omdat bij ons alles met sloten is.
Ze is het wel zat hoor dat merk je wel aan haar. Hou haar goed in de gaten wel wel dat het goed gaat enzo dat voor de gek houden heeft ze me al een maand geleden gedaan we zien het wel wat het mij brengt haha