shet mee als handpony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

piene

shet mee als handpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 10:52

Ik neem Abeltje af en toe mee als handpony op buitenrit, maar Abeltje heeft het ego van een belgisch trekpaardenhengst en wil graag voorop lopen.
om hem dan een beetje bij me te houden (ik heb een halstertouw door de beide bitringen gehaald zoals bij longeren ) krijg je toch spanning op het touw en daardoor trek ik Abel of tegen me aan of als hij ver genoeg naar voren loopt staat ie ineens voor Melchior.
tis niet steeds hoor dat dit gebeurd ,maar af en toe en ik vroeg me dus af hoe julie besturings systeem is van de handpony? hebben julie een longeerhulpje ipv door de bitringen te halen en scheelt dat? of hebben julie het anders opgelost?

Tazziexxx

Re: shet mee als handpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:40

Ik heb dit probleem vaak ook met mijn pony.
Er is veel aan te doen, maar ik gebruik ook een longeertouw in plaats van een halstertouw.
Of je kunt een hoofdstel gebruiken.
Xx.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:43

Eerst aan de hand positie t.o.v. jouw echt goed krijgen en stemhulpen trainen. Dan liefst in de bak positie naast rijpaard bevestigen. Lange dressuurzweep is hierbij erg handig, mits pony op aanwijzing hiervan achteruit (en als nodig ook vooruit) wil gaan.

Besturingssysteem is trouwens een touwhalster + lange zweep (zonder slagje, maar met laatste 5 cm wit gemaakt met tape om beter zichtbaar te zijn.
Laatst bijgewerkt door tamary op 02-04-12 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:44

Ik snap niet volledig wat je bedoeld, maar als je gewoon zorgt dat hij de kans niet eens krijgt om voorbij bv. jouw been te gaan kan hij nooit voor je paard terecht komen. Dus zodra hij langs jouw been wilt glippen kort rukje naar achter. Hebben ze snel genoeg door dat hij achter jou moet blijven. Is ook een stukje kuddegedrag lijkt mij, het hoort niet dat hij voor jou komt? Al eens aan grondwerk gedacht?

piene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 07:23

Bedankt voor julie antwoorden

ik heb vroeger veel grondwerk met hem gedaan, maar al een tijdje niet meer bedenk ik me nu dus dat is ook wel goed inderdaad om weer eens mee te pakken. :j (en meteen een stukje variatie weer :) )

ik heb ook een hoofdstelletje in tijdens het rijden, maarmischien werkt een touwhalster juist wel beter(ga ik ook even een paar keer proberen) hij loopt ook voor een wagentje dus hijgaat heel netjes op stem commando stappen draven en halthouden en ik longeer ook veel. als ik tegen Abel : "Ruuuuuustig zeg, gaat de tinker ook rustiger lopen dus dat helpt niet zoveel;)

ik probeer hem ook bij mijn been te houden, maar daar is zeker in het begin wel wat overtuiging voor nodig en een kort rukje werkt helaas niet dat heb ik al geprobeerd en ik wil ook weer niet veel trekken om ongelijke druk in het zadel voor de Tinker te voorkomen en omdat hij dan juist naar me toe komt heb het ook meteen gewoon halster geprobeerd.
(Abel wil als hij zo dicht bij de Tinker is ook nog wel eens in de Tinker zijn been proberen te bijten uit frustratie omdat hij toch voorop wil :o )
Het is echt zo'n shetje wat zich liever kapot rent dan dat ie een sikkepitje toegeeft. }>
en hij vind het ook gewoon allemaal zo verschrikkelijk leuk hij loopt nog net niet te fluiten <3

ik denk dat zo'n dressuur of kort men zweepje met een wit plakkertje ook wel een idee is om hem vanaf die hoogte wat aanwijzingen te kunnen geven.
Dat kan ik dan eerst in de bak oefenen.

Super bedankt voor alle ideen ik ga er mee aan de slag! :)
mijn ervaring is dat het nooit 1 ding is waardoor iets "werkt" dus ik ben blij met alle ideen en suggesties :j