Mijn Fjordenmerrie heeft vorig jaar september(bij haar vorige eigenaar) met de keuring in Rolde 36 punten behaald en de eerste premie. Ze is nu voorlopig modelmerrie. Ik zou hierin graag verder met haar willen. Wat is het protocol? kan iemand mij dat uitleggen? Ik neem aan dat ze nu voor een zadelproef/verrichtingsproef moet gaan? dit jaar of volgend jaar?
Alvast bedankt.
Ineke_Britt
Geplaatst: 02-04-12 08:58
Hey Els
Een voorlopige premie blijft 2 jaar staan, om haar model te krijgen moet je dus dit jaar een proef doen. je kunt de zadel, men of trekproef doen. Die zijn vaak rond november/december.
zadelproef houd in b proefje met een sprong van 60 cm steil en oxer en een buitenrit. menproef houd iin b proefje met een trekproef van 500 kg. trekproef houd in heel veel gewicht meenemen en dat iin stap en in draf.
bij alle proeven willen ze graag zien dat je paard braaf is. je moet alleen kunnen zadelen/optuigen, als iemand je paard vast hou kost dat punten. verder wordt er gekeken naar werkwilligheid, karakter, wendbaarheid, alle gangen die je moet laten zien en nog een paar dingen die ik zo niet uit mijn hoofd weet.
je kunt een aa halen, je hebt dan geen cijfer lager dan een 8 een a de som van cijfers is boven de 88 (geloof ik) bij deze twee heb je dan op de volgende keuring kan dat ze ster wordt, dan moet je 37 punten halen. een b som der cijfers is 80 (denk ik) en dan is ze model (als je een a of aa haalt is ze ook eerst model). een c of d kun je ook halen en dan heb je een leuke ervaring.
En nu is er vast nog wel iemand die mij kan aanvullen wat ik nu vergeten ban haha. Oja en je moet dan lid zijn van het stamboek. er staat vast ook nog wel meer info op http://www.fjordstudbook.com
Wat was de uitslag Amber? ziet er hartstikke goed uit toch?
Ineke_Britt
Geplaatst: 02-04-12 13:06
Ik heb met Britt en Uliska (moeder van Britt) de zadelproef gedaan, had met allebei een A. En een menproef met Britt, daar hadden we ook een A. Daardoor is Britt dus prestatie geworden. Je moet je gewoon onwijs goed voorbereiden en duidelijke regels hebben met je paard. Begin nu bijv alvast met het oefenen met stil staan, is onwijs handig voor jezelf en weet ie al niet meer beter met de abop. En zadel een keer op midden in de bak (dat moet met de abop ook), of ergens anders op stal of buiten. verder je paard dressuurmatig goed voorelkaar hebben, dus stelling e.d. op orde. het gangwerk komt dan ook beter tot z'n recht. springen moet ze gewoon willen, laat ze zich er makkelijk heen rijden en springt ze dan ook braaf. met buitenrijden moet je wel van de groep weg kunnen rijden.en stil staan dat de rest jouw passeert.
Oja achter de teugel hebben ze een hekel aan, je paard kan dan beter niet aan de teugel lopen.
Ik heb het 2 keer met Vjesta gedaan, alle 2 de keren erg slecht. Hoewel ze thuis en met oefenen op verschillende locaties doodbraaf is, krijg ik het tijdens de Abop niet voor elkaar om haar fatsoenlijk de baan rond te krijgen.
Nou ik kan me bij de uitslagen herinneren dat ze te diep niet goed vonden. Tegen de hand is ook wel het andere uiterste van wat ik bedoel trouwens haha.
Lag het misschien aan jouw spanning vjestagirl? Ik roep maar wat hoor maar een paard kan daar natuurlijk wel op reageren.
Het zou wel kunnen hoor, maar ik denk dat het ook een stukje ligt aan het feit dat (ik vind dat) er slecht gecommuniceerd wordt wat ze precies willen zien, dat er publiek aan de kant commentaar staat te leveren etc.
En het kan best aan mijn spanning liggen, maar daarom zeg ik ook: het is moeilijker dan het lijkt.
Ow dat publiek heb ik geen boodschap aan, sta altijd open voor advies hoor maar niet tijdens mijn proef. Met de menproef heb ik nog wat overleg met mijn groom en dat was het ook wel.
Van wat ik er van meekrijg willen ze vooral brave, voorwaartse, goed lopende paarden zien. En ze moeten wat stelling en buiging kunnen laten zien. Het komt nauw samen, als je paard geen goede stelling heeft loopt het over de schouder weg, je paard loopt dan niet over 4 benen en heb je dus gelijk een paar punten die je wat lager scoort.
Britt is onwijs braaf, dat heb ik benadrukt in mijn proeven. bij de menproef heb ik haar stil gezet, ben afgestapt naar achterkant van mijn kar gelopen en heb eerst mijn halster gepakt (groom stond 2 m verder). een risico, doe het ook nooit weer maar mijn paard staat stil als ik het verwacht. dus laat ik dat even extra zien. jury zei ook op het einde, dat is een paard die zet haar vier hoefjes neer en staat dus een 10 voor het optuigen e.d. bij de zadelproef ben ik tijdens het buitenrijden echt ver van de groep gaan rijden (was op een veld) Dus mijn paard kan bij de groep weg.
Vjesta is in principe ook ontzettend braaf, alleen dan en daar lukt het niet. Nou hadden we de laatste keer ook nog geen 10 minuten om warm te rijden toen van Bon al kwam roepen dat we gingen beginnen (k zat er nét op).
Je kunt in plaats van de ABOP ook Fjordsport doen; dan moet je dressuur L halen en springen B dacht ik. Ben je wel lid van het stamboek? Dat is in ieder geval nodig. Op de site van het stamboek staat ook info, en in de boekjes van het stamboek.
In Hardenberg en evt. in Onstwedde worden ook ABOP proeven gereden mits voldoende deelname. Alle ABOP dagen zijn in november/december. Fjordsporten kun je het hele jaar door wel ergens in Nederland. In juni en oktober altijd in Friesland bijv.