Beoordeling stamboek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Beoordeling stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 21:04

Tja, eigenlijk een topic puur uit verveling (paard staat te revalideren, dan blijk je plots een zee van tijd te hebben)

Ik zat deze middag in het boekje van mijn merrie te bladeren en even haar afstamming te bekijken.
Er zijn enkele namen die vaagweg een belletje doen rinkelen zoals "Cor de la Bryere", "Ramiro Z",... "Wendekreis" denk ik ook al gehoord te hebben... maar al bij al ben ik absoluut niet in staat om haar papier te beoordelen op waarde.

Ik ben niet van plan om te fokken of haar te verkopen of wat dan ook, maar hebben haar papieren een zekere waarde of is ze gewoon de dertiende van een dozijn?
Ik heb absoluut geen zicht op dit soort dingen, heb haar ook niet gekocht omwille van dat roze papiertje. Maar het lijkt me wel leuk om te weten.

Het gaat om dit paard: http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=
Bekende springpaarden? dressuurpaarden? tophengsten? of gewoon een verzameling van de middelmatigen tot onbekenden? wie kan me meer vertellen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:48

Ashley5760

Re: Beoordeling stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:56

Op basis van de 2 links zeg ik Nee.
1.Merrie is van 1996 dus al 16
2. Dressuur en springlijnen door elkaar
3. Wat gegeven staat is niks bijzonders in moederlijn
4. Het "rijtje" dus v mv mmv etc is ook niet speciaal.

Als dit een jong paard geweest zou zijn zou ik hem voor de fok 0 intressant vinden maar misschien is het wel een enorm goed spring of dressuurpaard (ze springen namelijk niet op basis van papier ;))
En dan zou het voor handelaren wel intressant zijn geweest.
Of voor de fok als merrie zelf internationaal dress/spr heeft gelopen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 22:34

Eigenlijk wat ik verwacht had dus :) Mooi roze papiertje, maar daar blijft het bij :+

Ik heb haar nog maar 2 jaar en doe geen wedstrijden, dus haar huidige niveau zou ik niet durven noemen. Ze kan meer aan dan wat ik kan, dat wel. Alleen haar karakter zit regelmatig nog eens in de weg (fabeltje van de vosse merrie klopt nog maar eens)

In haar jonge jaren zou ze internationaal 1.30m gesprongen hebben, maar dat heb ik maar van horen zeggen, dus kan een compleet verzinsel zijn.
Beest heeft al veel te veel eigenaars gehad.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:49

Als hij internationaal (of uberhaubt) wedstrijden heeft gelopen zou ik met de geevens even mailen naar knhs/belfgische sportbond en stamboek als die het niet hebben zal ze ook niet geklassificeerd zijn.
Mocht ze dat wel zijn is ze namelijk sport en dan is het wel interessant om dat officieel op papier te hebben ;)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 23:02

oh, kan je dat opvragen dan? Ik wist niet dat die gegevens bijgehouden werden.
ik vermoed dat ze de meeste wedstrijden in België gelopen heeft.
De fokker is ergens van Antwerpen, en de 2 eigenaars voor me waren ook al belg. De ruiter die haar op haar hoogste niveau gereden heeft zou een zekere David Tange zijn, maar daar vind ik niets van terug.

Maar ik kan dus gewoon een mailtje sturen naar zeg maar, de VLP, en haar wedstrijdresultaten opvragen? Ook al is het van 10 jaar terug?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:06

In principe wel ja. Mail de naam afstamming (vader en mv) met geboortedatum en evt chipnummer.
Dan komen ze vaak al heel eind (in belgie zijn er wel 2 verenigingen dus weet niet welke je moet mailen of allebei).
Vaak houden stamboeken (zeker als het bwp icm wedstriden in belgie of kwpn icm wedstrijdem on nederland) het wel bij als het over de grens is mpet je gewoon naar sportfederatie van lamd waar paard gelopen heeft mailen.
Zo heb ik al behoorlijk veel dieren teruggevonden. Maar bv in usa registreren ze alleen op naam en als paard dan sportnaam krijgt die jij niet weet kunnen ze niet zoeken op afstamming (heel frustrerend :()

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 23:10

oh, dan stuur ik meteen eens een mailtje! Ik ben benieuwd wat ze me kunnen vertellen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:34

Ik denk dat het David Tanghe moet zijn ... met een 'h'.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 13:42

Het is inderdaad Tanghe, vandaar dat ik niets terug kon vinden.
Ondertussen heb ik een mailtje terug met haar wedstrijdresultaten.

http://i3.photobucket.com/albums/y79/Ashkerlon/wedstrijd.jpg

Maar ik zie enkel cijfertjes en getalletjes zonder betekenis, ik heb absoluut geen idee hoe ik het moet interpreteren. :')