Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Angela schreef:Een andalusier moet je passen, net als ieder ander paard. Ik wil nooit meer anders... de uitstraling, de aanhankelijkheid, het temperament (een andalusier weet wat ie wil, vraagt om veel respect maar ook om duidelijkheid), het koel in de kop zijn, en vooral heerlijk om te rijden.
Andalusiers zijn er in alle soorten kwa temperament. De meeste zijn heel gevoelig, en daar moet je mee om kunnen gaan. Wel zijn ze niet snel onder de indruk van dingen om zich heen, en daardoor fijne buitenrij paarden. Voorwaarts? Sommige enorm, andere zijn luie donders....
Ik zou zeggen: ga eens een aantal andalusiers rijden, dan weet je wat ik bedoel

) en zoekt echt het paard wat bij je past.Alenteja schreef:Hoi, ik heb ervaring met Iberische rassen en zou je de volgende adviezen willen geven:
- staar je niet blind op die manen. Sommige paarden hebben een volle bos, anderen helemaal niet. Kijk vooral naar het paard dat eronder zit.
- let op de gangen. Er zijn nogal wat Iberische paarden die maaien of krabbelen. Dat doet het niet goed in de dressuurring
- over het algemeen zijn ze sensibel. Dit betekent dat je altijd consequent maar ook rechtvaardig moet zijn
- het zijn inderdaad fijne buitenrijpaarden. Mijn ervaring is dat ze nieuwsgierig en kijkerig kunnen zijn, maar dat zich dit meestal niet uit in schrikreacties.
- het zijn paarden die je veel aandacht moet geven en veel afwisselend werk moet bieden. Ze zijn slim en leren snel en willen ook uitgedaagd worden.
- over het algemeen zijn ze werklustig maar er zitten ook luie donders bij
- uitzonderingen daargelaten blinken ze niet uit als sportpaard. Maar voor recreatief buitenrijden, recreatieve dressuur en af en toe een sprongetje zijn ze heel geschikt. Je doet ze met dat soort afwisseling ook een plezier- ze zijn enorm aanhankelijk, dat kan ook wel eens opdringerig worden. Je moet ze leren dat ze jouw ruimte respecteren, dan heb je een super paard.
- een goed Iberisch paard is niet goedkoop. Als je wel een heel goedkoop paard ziet staan dan zou ik daar vraagtekens bij zetten.
- over het algemeen worden Iberische hengsten in hun eigen land niet geruind. Merries worden niet bereden maar zijn voor de fok. De kans is dus groot dat je tegen een hengst aanloopt. Hoewel deze hengsten over het algemeen niet lastig zijn moet je een hengst willen/kunnen houden. Veel pensionstallen accepteren geen hengsten.
Het is best moeilijk om een goed Iberisch paard te kopen. Niet alle paarden die in Nederland in de handel komen zijn van even goede kwaliteit. Als een Lusitano ook een optie is, pb me dan even, dan kan ik je wat adressen geven. Voor andalusiers heb je al een aantal tips.
(en nog APTO goedgekeurd ook).
Goed voorbereiden is echt het halve, of misschien wel meer dan het hele, werk!!