Is een Andalusier iets?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Is een Andalusier iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 18:38

Hallo bokkers,

Na veel twijfelen open ik toch maar een topic. Ik ben nog jong en groei (logisch) en helaas groeit ponylief niet mee. Ik pas er nu nog wel netjes op, maar omdat ik echt naar een tophuis voor haar zoek kijk ik altijd al wel vooruit.

Zo ook naar een toekomstig nieuw paard ,namelijk een Andalusier.
Ik heb ze altijd al ontzettend mooi en gaaf gevonden en n.a.v beeldmateriaal van vele andalusiers gezien te hebben (op Andalusieropmaat.nl) lijkt het me echt iets voor ons (mijn moeder en ik)

Nu nog alleen de vraag : Kijk ik reeël of heb ik me laten verleiden door hun sprookjesachtigheid en uitstraling?

Ik zoek in een paard:
-Voor de dressuur ,meer voor training dan echt de wedstrijden voor niveau M of hoger .. dus echt de wens om Z te rijden is er niet.
-Voor af en toe een sprongetje , net als het bovenstaande hoef ik er geen kampioen mee te zijn ,maar af en toe zo'n 60 á 80 cm lijkt me wel leuk.
-Vrijheidsdressuur

Mijn moeder wilt:
-Vooral recreatief , dus paard moet koel in de kop zijn en niet voor alles op de loop gaan.

Wat ik dus eigenlijk zoek is een werkwillig, controleerbaar temperament en gewoon koel in de kop ,maar wel voorwaarts.

Bij andalusieropmaat heb ik al veel mooie PRE 's gezien die wel voldoen ,maar ik vraag me af of jullie nog tips ed hebben ?

Groetjes Elin

Angela

Re: Is een Andalusier iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:10

Een andalusier moet je passen, net als ieder ander paard. Ik wil nooit meer anders... de uitstraling, de aanhankelijkheid, het temperament (een andalusier weet wat ie wil, vraagt om veel respect maar ook om duidelijkheid), het koel in de kop zijn, en vooral heerlijk om te rijden.

Andalusiers zijn er in alle soorten kwa temperament. De meeste zijn heel gevoelig, en daar moet je mee om kunnen gaan. Wel zijn ze niet snel onder de indruk van dingen om zich heen, en daardoor fijne buitenrij paarden. Voorwaarts? Sommige enorm, andere zijn luie donders....

Ik zou zeggen: ga eens een aantal andalusiers rijden, dan weet je wat ik bedoel :j

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 20:25

Angela schreef:
Een andalusier moet je passen, net als ieder ander paard. Ik wil nooit meer anders... de uitstraling, de aanhankelijkheid, het temperament (een andalusier weet wat ie wil, vraagt om veel respect maar ook om duidelijkheid), het koel in de kop zijn, en vooral heerlijk om te rijden.

Andalusiers zijn er in alle soorten kwa temperament. De meeste zijn heel gevoelig, en daar moet je mee om kunnen gaan. Wel zijn ze niet snel onder de indruk van dingen om zich heen, en daardoor fijne buitenrij paarden. Voorwaarts? Sommige enorm, andere zijn luie donders....

Ik zou zeggen: ga eens een aantal andalusiers rijden, dan weet je wat ik bedoel :j

Dankjewel voor je uitleg!
Enige waar ik echt tegenaanloop is dat ik niet eens een paard zoek dat Z loopt ,maar wel met een volle bos manen ,maar die zijn kennelijk net zo duur als een paard dat Z loopt :+

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:05

Bij Andalusieropmaat.nl (Mariette Stegwee) krijg je heel goed advies, ze denkt echt met je mee en heeft een hart voor het werk wat ze doet. Ze heeft een mooie selectie paarden voor een goede prijs :j
Je kunt ook bij Monya Spijkhoven (www.baroquehorses.nl) gaan kijken, dat is wat dichterbij :D
Zij heeft prachtige paarden staan (heb er net eentje bij haar gekocht ;) ) en zoekt echt het paard wat bij je past.

Ik denk dat je eisen voor het paard heel reëel zijn en dat je dit zeker in een PRE zal terug vinden. Maar laat je niet bedotten door mooie advertenties of aanbiedingen. Laat je adviseren door mensen die er echt verstand van hebben en je eerlijk begeleiden.

Succes met jullie leuke zoektocht!

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:28

Hoi, ik heb ervaring met Iberische rassen en zou je de volgende adviezen willen geven:
- staar je niet blind op die manen. Sommige paarden hebben een volle bos, anderen helemaal niet. Kijk vooral naar het paard dat eronder zit.
- let op de gangen. Er zijn nogal wat Iberische paarden die maaien of krabbelen. Dat doet het niet goed in de dressuurring
- over het algemeen zijn ze sensibel. Dit betekent dat je altijd consequent maar ook rechtvaardig moet zijn
- het zijn inderdaad fijne buitenrijpaarden. Mijn ervaring is dat ze nieuwsgierig en kijkerig kunnen zijn, maar dat zich dit meestal niet uit in schrikreacties.
- het zijn paarden die je veel aandacht moet geven en veel afwisselend werk moet bieden. Ze zijn slim en leren snel en willen ook uitgedaagd worden.
- over het algemeen zijn ze werklustig maar er zitten ook luie donders bij
- uitzonderingen daargelaten blinken ze niet uit als sportpaard. Maar voor recreatief buitenrijden, recreatieve dressuur en af en toe een sprongetje zijn ze heel geschikt. Je doet ze met dat soort afwisseling ook een plezier
- ze zijn enorm aanhankelijk, dat kan ook wel eens opdringerig worden. Je moet ze leren dat ze jouw ruimte respecteren, dan heb je een super paard.
- een goed Iberisch paard is niet goedkoop. Als je wel een heel goedkoop paard ziet staan dan zou ik daar vraagtekens bij zetten.
- over het algemeen worden Iberische hengsten in hun eigen land niet geruind. Merries worden niet bereden maar zijn voor de fok. De kans is dus groot dat je tegen een hengst aanloopt. Hoewel deze hengsten over het algemeen niet lastig zijn moet je een hengst willen/kunnen houden. Veel pensionstallen accepteren geen hengsten.

Het is best moeilijk om een goed Iberisch paard te kopen. Niet alle paarden die in Nederland in de handel komen zijn van even goede kwaliteit. Als een Lusitano ook een optie is, pb me dan even, dan kan ik je wat adressen geven. Voor andalusiers heb je al een aantal tips.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:20

Alenteja schreef:
Hoi, ik heb ervaring met Iberische rassen en zou je de volgende adviezen willen geven:
- staar je niet blind op die manen. Sommige paarden hebben een volle bos, anderen helemaal niet. Kijk vooral naar het paard dat eronder zit.
- let op de gangen. Er zijn nogal wat Iberische paarden die maaien of krabbelen. Dat doet het niet goed in de dressuurring
- over het algemeen zijn ze sensibel. Dit betekent dat je altijd consequent maar ook rechtvaardig moet zijn
- het zijn inderdaad fijne buitenrijpaarden. Mijn ervaring is dat ze nieuwsgierig en kijkerig kunnen zijn, maar dat zich dit meestal niet uit in schrikreacties.
- het zijn paarden die je veel aandacht moet geven en veel afwisselend werk moet bieden. Ze zijn slim en leren snel en willen ook uitgedaagd worden.
- over het algemeen zijn ze werklustig maar er zitten ook luie donders bij
- uitzonderingen daargelaten blinken ze niet uit als sportpaard. Maar voor recreatief buitenrijden, recreatieve dressuur en af en toe een sprongetje zijn ze heel geschikt. Je doet ze met dat soort afwisseling ook een plezier- ze zijn enorm aanhankelijk, dat kan ook wel eens opdringerig worden. Je moet ze leren dat ze jouw ruimte respecteren, dan heb je een super paard.
- een goed Iberisch paard is niet goedkoop. Als je wel een heel goedkoop paard ziet staan dan zou ik daar vraagtekens bij zetten.
- over het algemeen worden Iberische hengsten in hun eigen land niet geruind. Merries worden niet bereden maar zijn voor de fok. De kans is dus groot dat je tegen een hengst aanloopt. Hoewel deze hengsten over het algemeen niet lastig zijn moet je een hengst willen/kunnen houden. Veel pensionstallen accepteren geen hengsten.

Het is best moeilijk om een goed Iberisch paard te kopen. Niet alle paarden die in Nederland in de handel komen zijn van even goede kwaliteit. Als een Lusitano ook een optie is, pb me dan even, dan kan ik je wat adressen geven. Voor andalusiers heb je al een aantal tips.

Ik denk juist dat door de werkwilligheid en bouw ze zeker in de dressuursport wel uitblinken

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:01

Het ligt er aan wat voor gangen ze hebben, niet allemaal hebben ze het gangenwerk voor gewone dressuur, wat het niet een minder paard maakt, het is maar net wat je wilt. Maar er zijn er ook zat die wel het goede gangenwerk er voor hebben, terwijl ze toch rastypisch blijven (dus wel met knieactie, maar dan ook verruimen en niet hectisch).

Ik heb nog een 3 jarige hengst te koop (castreren geen probleem). Hij heeft de beweging voor de gewone dressuur en is super cool in zijn hoofd!! Het is een Cruzado, daardoor goed betaalbaar; http://www.youtube.com/watch?v=dh13vJWaM84

Hier een film van zijn vader PRE Cantaor WH; http://www.youtube.com/watch?v=66Y18Jmx ... ure=relmfu

Van bovenstaande hengst heb ik ook nog een bruine raszuivere PRE dochter te koop, ook deze heeft uitstekende gangen voor de dressuur en een enorme pak manen al. Ze is enkel pas een jaar oud, hierdoor wel ook nog heel goed betaalbaar.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:11

Het zegt inderdaad niet zoveel of een paard maait (campeoneert) of niet. Die van mij kan ook heel ruim lopen en heeft toch wel dat maaien. het is maar net, of het paard van zichzelf dat talent heeft, of dat jij dat hebt.
Niet iedereen kan met het sensible omgaan. Meestal in de omgang zijn het echte maatjes als je kunt aantonen dat jij degene bent waar ze het vertrouwen in kunnen hebben. Ben je rustig duidelijk consequent en eerlijk, krijg je het meest eerlijke aanhankelijke paard ervoor terug.
Klikt het, dan krijg je het vriendje van je leven!

Daarnaast ga ik helemaal mee in met bovenstaande posten over de juiste mensen met kennis op te zoeken. Die personen staan hier meerdere malen op het barokke forum vermeld. Wees kritisch, kijk naar wat jij wilt en zoekt en kijk niet alleen naar het mooie plaatje of mooie woorden..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:02

Dat maaien is heel persoonlijk, sommige zijn er van gecharmeerd, ikzelf vind het echt een afknapper. Wat ik graag zie is dat een paard ook wel meters blijft maken.. Sommige PRE's verzamelen zo erg dat ze amper vooruit komen. Kort gekrabbel op de plek wordt het dan. Maar dat is meestal ook een kwestie van goed rijden. Ik zie de paarden dan ook het liefst los en vrij bewegen om een goed oordeel te vormen.

Maar goed, er is dus voor ieder mens wel een passend paard te vinden. Ik denk dat je al twee mooie adresjes hebt gekregen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:09

Ik hou ook niet van het maaien, maar heb (gelukkig) een hele fijne PRE gevonden met echt hele mooie dressuurgangen, zonder maaien :j (en nog APTO goedgekeurd ook).

Krabbelen is vaakl inderdaad dat ze te kort gehouden worden in de nek, met meer lengte komt er vaak ook meer lengte in de passen. Los zie je ze vaak wel ruim bewegen, en wat los kan, kan onder het zadel ook.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:57

Als je wilt kunnen jij en je moeder ook altijd een kijkje bij ons op stal nemen. We hebben veel verschillende barokke rassen op stal (PRE, Lusitano, Lipizzaner, Frederiksborger enz) waardoor je een duidelijk beeld kunt krijgen van de verschillende rassen. We geven je graag alle informatie en natuurlijk een gezellige ochtend/middag :) Goed voorbereiden is echt het halve, of misschien wel meer dan het hele, werk!!

groetjes Aletta Duivenvoorden, stal Moravita

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:04

Andalusiërs zijn geweldige paarden!
Ik heb zelf een Andalusiër en hij kan alles, het zijn echte top paarden.
Ze worden oud en kunnen heel lang doorgaan met hun werk.
de meeste Andalusiërs zijn alles kunners en ze zijn ook nog de mooiste paarden!
ze kunnen springen (die van mij kan zo 1,75 springen), dressuur (ze zijn heel flexibel en leergierig dus kunnen zo aan de top komen!), vrijheidsdressuur (ik doe ook shows), mennen. ze kunnen echt alles omdat ze zo flexibel zijn, leergierig heel slim, oud kunnen worden, altijd luisteren en helemaal op hun baasje af gesteld zijn.
ik zou zeggen zeker kopen! ze zijn al het geld en de moeite waard. maar verzorg de manen wel goed.