Shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DeletedX

Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 09:57

Hallo allemaal,

mijn zusje van 6 jaar , ze is ongeveer 1,13 wil graag
paardrijden, Ze wil graag een shetlandpony die wij
kennen en eventueel kunnen kopen. Die is 1 meter
ongeveer. wil die pony ook graag,
ben zelf 1,50 en weeg 35 kilo(ik ga er niet oprijden) ,
maar moet een shetlander s'nachts in de stal? in de winter
een deken op? En kan mijn zusje nog op die shetlander
rijden?

xx

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:02

Shetten zijn vrij winterhard. Sommige mensen vinden het wel prettiger om hun pony voor de nacht op stal te zetten, en overdag buiten.
Maar elke pony en elk paard heeft wel beschutting nodig als ze buiten staan. Liefst een schuilstal waar ze zelf in kunnen gaan staan, of desnoods een muurtje of flink dichte begroeiing waar ze kunnen schuilen.

Dekens.......... in principe krijgen ze een gigantische vacht, dus meestal zijn dekens nergens voor nodig. Alleen als je ze scheert, heb je natuurlijk wel dekens nodig. Maar 99% van de ongeschoren pony's kan prima zonder deken. Mijn Welsh A merrie is helaas soms niet helemaal 'water-dicht'; beetje een mietjes-poown en wordt ook vaak getraind en dus geborsteld. Als die flink nat regent kan ik haar helemaal trillend van de kou uit de wei plukken. Beetje rillen is niet erg, maar zij staat dan echt te shaken.

Kijk dan zou je voor een regendeken kunnen kiezen. Maar is in principe onzin als ze dat prima zelf kunnen regelen.

Jij zal idd niet meer op de shet passen, je zusje nu nog wel makkelijk.

Maar wat ik me af vraag; waarom geen grotere pony kopen, dan kan je er zelf ook nog op rijden! En is je zusje er niet zo snel uitgegroeid. Want je groeit snel uit de shetten hoor..... vanaf een jaartje of 10 gaat het vaak erg snel......

DeletedX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 12:03

JoyCiej007 schreef:
Shetten zijn vrij winterhard. Sommige mensen vinden het wel prettiger om hun pony voor de nacht op stal te zetten, en overdag buiten.
Maar elke pony en elk paard heeft wel beschutting nodig als ze buiten staan. Liefst een schuilstal waar ze zelf in kunnen gaan staan, of desnoods een muurtje of flink dichte begroeiing waar ze kunnen schuilen.

Dekens.......... in principe krijgen ze een gigantische vacht, dus meestal zijn dekens nergens voor nodig. Alleen als je ze scheert, heb je natuurlijk wel dekens nodig. Maar 99% van de ongeschoren pony's kan prima zonder deken. Mijn Welsh A merrie is helaas soms niet helemaal 'water-dicht'; beetje een mietjes-poown en wordt ook vaak getraind en dus geborsteld. Als die flink nat regent kan ik haar helemaal trillend van de kou uit de wei plukken. Beetje rillen is niet erg, maar zij staat dan echt te shaken.

Kijk dan zou je voor een regendeken kunnen kiezen. Maar is in principe onzin als ze dat prima zelf kunnen regelen.

Jij zal idd niet meer op de shet passen, je zusje nu nog wel makkelijk.

Maar wat ik me af vraag; waarom geen grotere pony kopen, dan kan je er zelf ook nog op rijden! En is je zusje er niet zo snel uitgegroeid. Want je groeit snel uit de shetten hoor..... vanaf een jaartje of 10 gaat het vaak erg snel......

Ik heb al een welsh pony , maar mijn zusje durft niet op hem omdat hij heel erg druk is en echt voor een gevorderde ruiter, dus dat zal niet met mijn zusje gaan klikken. Bedankt voor je antwoord, hier kan ik wat mee =D

MarjoleinS

Re: Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:59

Maar heel veel shetlanders zijn ook niet zo makkelijk om op te rijden. Heel veel mensen zien shetlanders wel al kinderpony's omdat ze zo klein zijn maar het blijven boefjes :=

LadyMadonna

Re: Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:05

Shetlanders die door kinderen of andere onervaren personen zijn opgevoed zijn boefjes. Shetlanders die een consequente opleiding hebben gehad kunnen goud waard zijn

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:39

Shetten zijn niet de makkelijkste.. ;)
Ik heb zelf een shet van 1.15
Wie een shet kan rijden kan goed rijden, omdat je je hulpen heel erg moet verkleinen.. :o
Maar mijn shet staat gewoon buiten met een afdak, ze kan dus droog staan en uit de wind. (dit doet ze trouwens nooit,..)
En de deken krijgt ze alleen op als ze erg bezweet is.
Maar doe je er heel veel mee dan kan scheren + een deken toch wel handig zijn.
Ik hoop dat ik je een beetje een idee ervan heb gegeven succes!