Ik heb in andere topics gekeken of dit al eens besproken is maar kon het zo gauw niet vinden.
Ik ben de mogelijkheden aan het bekijken om vanaf 2014 vers/diepvriessperma van mijn hengst beschikbaar te stellen, dit ivm. het feit dat ik nu al diverse aanvragen uit het buitenland heb gekregen. Maar..ik heb tot nu toe alleen ervaring met natuurlijk dekkende hengsten. Het verzenden van het sperma zou op dit moment alleen om Europa gaan. Ik heb onlangs een bedrijf langs zien komen dat in geheel Europa levert maar ben de link weer kwijt. Waar begin ik? Ik woon in de kop van NH en het gaat om een ponyhengst. Ik wil me goed inlezen van tevoren en de mogelijkheden en onmogelijkheden tegen elkaar afwegen maar dan moet ik wel weten hoe dit in zijn werk gaat en waar ik moet beginnen. Is het verschil in kwaliteit tussen vers en diepvries echt enorm groot of is dat verschil verwaarloosbaar? Ik heb gelukkig heen haast, ik hoor jullie reakties graag! Alvast bedankt!
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 31-03-12 12:52
Ga eens bij een KI station langs en bespreek daar de mogelijkheden. Zelf heb ik mijn hengst via KI beschikbaar gehad en deed de winning op het KI-station van Stal Bessemeind. In mijn geval regelden hun heel veel, het transport onder andere.
Peterina
Geplaatst: 31-03-12 19:13
Wat ik wel weet is dat: - als een hengst internationaal ... en dat betekend buiten Nederland ... verssperma levert dan mag hij NIET natuurlijk dekken - hij moet zowiezo getest zijn in een EU-erkend KI station ... hier ook nadruk op EU erkenning! - voor diepvriessperma moet de hengst 30 dagen in qarantaine op de KI station waar verschillende ziekte testen, bloedtesten enz gedaan moeten worden VOORDAT sperma afgenomen wordt voor infriezen. Gebeurt dit niet dan kan je geen internationale gezondheids verklaringen krijgen ivm verzending van 'levend' product (desondanks feit dat het diepgevroren is) - eenmaal sperma ingevroren mag de hengst weer natuurlijk dekken in eigen land, maar NIET verssperma leveren.
Dat allemaal gezegt ik weet ook voor een feit dat er heel veel hengsten houders zijn die deze EU regels helemaal links laten liggen.
Veterinair Centrum NHN doet dat ook weet ik en ik zag op jouw site (sorry voor het spieken ) dat jullie het ook daar laten doen?
Ik ben ook echt alleen nog maar aan het orienteren, maar wil me wel voorbereiden mocht de vraag wel doorzetten vanuit het buitenland. Los daarvan ben ik aan het overwegen om hem voor NL ook via vers beschikbaar te gaan stellen, dus het is voor mij sowieso belangrijk om info te krijgen.
Bij VCHN hebben ze een hoge bok en dat lijkt me voor jouw paarden wel een probleem. Heb wel een filmpje gezien dat ze bij een kleine pony staand deden.
Peterina
Geplaatst: 03-04-12 12:28
Ik heb ook al is gezien bij een pony waar zij een constructie maakte met hooi pakken en met daarover plastiek en een laken. Beestje had geen probleem met de constructie en het was op maat gemaakt!