hoeveel veulens mag een fokmerrie krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

max66

hoeveel veulens mag een fokmerrie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 15:36

"Mijn" paard is een fokmerrie en nu drachtig van haar 13de veulen. Vanaf haar derde dus ieder jaar drachtig (merrie is nu 16). Ik vind het nu eigenlijk wel welletjes geweest, maar de eigenaar denk daar toch anders over...

Volgens hem geeft een paard vanzelf wel aan wanneer het genoeg geweest is, want dan wordt ze vanzelf niet meer drachtig. Ik vind het eigenlijk een beetje zielig, ieder jaar een veulen...

Hoe denken jullie erover?

SophievdV

Re: hoeveel veulens mag een fokmerrie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:37

Zolang de merrie fit is, is er weinig loos :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:40

Idd, zolang een merrie fit is is het geen probleem.

Ik heb een merrie die 18 word en drachtig is van nummer 15. Het is de bedoeling om haar dit jaar leeg te laten voor het eerst. Ik ben juist bang dat ze dat slecht trekt omdat ze niet beter weet dan drachtig te zijn en veulens te hebben.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 15:46

Ze is zeker fit, dat is het probleem niet.
Waarom is er dan zo'n ophef over bv "broodfokkers" van honden? Die laten hun teven ook iedere keer dekken en als ze niet mee nuttig zijn (niet meer drachtig worden of slechte pups te wereld brengen) worden ze afgedankt.
De paardenfokkerij is dan toch hetzelfde?

Worden de veulens trouwens niet steeds slechter naarmate de merrie ouder wordt en al veel veulens heeft gekregen?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:03

max66 schreef:
Waarom is er dan zo'n ophef over bv "broodfokkers" van honden? Die laten hun teven ook iedere keer dekken en als ze niet mee nuttig zijn (niet meer drachtig worden of slechte pups te wereld brengen) worden ze afgedankt.

Worden de veulens trouwens niet steeds slechter naarmate de merrie ouder wordt en al veel veulens heeft gekregen?

Nee hoor! De kwaliteit van de eicel gaat wel wat achteruit naarmate de merrie ouder wordt. Dit betekent vooral dat de merrie moeilijker vol te krijgen is. Maar haar eerste veulen heeft net zoveel kans een goed veulen te zijn als haar laatste.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:06

Naar aanleiding van je titel zou ik zeggen ; 1 per keer :D :+

Als de merrie nog goed in orde is,conditie,uitstraling,etc dan is het helemaal geen probleem om ieder jaar een veulen te fokken.
Wat wel voorkomt als je een jaar ''rust''wil geven is dat de merrie daarna lastig drachtig kan worden.
Bij onze hengstenhouder was een merrie van 24 die ieder jaar een gezond mooi veulen bracht,het was ook echt een moeder merrie want ieder veulen mocht ook bij haar drinken <3

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:08

De moeder van mijn paard krijgt dit jaar geloof ik haar 17de veulen, en ziet er nog goed uit hoor!
Geen doorgezakte rug, niet mager etc. Totaal geen kenmerken van een oude merrie :j

En als ik haar zag vorig jaar met mijn paard is ze ook nog steeds dol op moederschap :j

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:18

max66 schreef:

Draagtijd hond: 9 weken, meerdere puppen per worp
Draagtijd paard: 11 maanden, 1 veulen per worp
Nu even een klein beetje rekenen en dan zie je zelf wel het verschil tussen een broodfokker en een paardenfokker ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:27

Albert schreef:
max66 schreef:

Draagtijd hond: 9 weken, meerdere puppen per worp
Draagtijd paard: 11 maanden, 1 veulen per worp
Nu even een klein beetje rekenen en dan zie je zelf wel het verschil tussen een broodfokker en een paardenfokker ;)

Dat is geen logisch argument.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:30

max66 schreef:

Wat broodfokkers betreft gaat het niet alleen om hoevaak het dier gedekt wordt.
Maar ook om de manier waarop de dieren worden gehouden.
De meeste broodfokkers houden hun dieren op een dieronvriendelijke wijze en bieden de dieren niet de medische zorg die ze nodig hebben.
Daarnaast wordt er vaak niet naar erfelijke aandoeningen gekeken en de juiste verzorging voor moeder en jongen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:32

Nou dat lijkt me wel : de hondefokker verdient er een hoop geld mee op die manier . Heb je weleens een veulen gefokt en de kosten betaald die erbij hooren en vervolgens het veulen verkocht? Kan je echt geen droog brood van eten hoor. Bijna alle paardenfokkers zijn hobbyisten of doen het erbij.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 19:13

het klopt dat in de (paarden)fokkerij geen droog brood meer wordt verdiend. De staleigenaar/fokker van onze stal is blij dat ie uit de kosten komt met de verkoop van de veulens. Om deze reden staan er nu nog 4 "veulens" (2 van 1 jaar, 1 van 3 jaar en 1 van 4 jaar) bij ons op stal. De fokker wil ze niet voor "een appel en een ei" verkopen, dan houdt ie ze liever... Om o.a. deze reden stopt ie nu met de fokkerij en is het voor "mijn" merrie bij hem in ieder geval het laatste veulen dat er nu in zit!

Een pup wordt verkocht tussen de 300 en 1000 euro, als je er dan 8 in een nestje hebt en meerdere keren per jaar... tel uit je winst! Pups worden inderdaad vaak in erbarmelijke omstandigheden gefokt/geboren, bij veulens is dat (meestal) niet het geval, gelukkig.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:36

Maar TS... vanuit je OP begrijp ik de de eigenaar toch nog wel een keer wil dekken met de merrie of niet?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:44

max66 schreef:
Een pup wordt verkocht tussen de 300 en 1000 euro, als je er dan 8 in een nestje hebt en meerdere keren per jaar... tel uit je winst! Pups worden inderdaad vaak in erbarmelijke omstandigheden gefokt/geboren, bij veulens is dat (meestal) niet het geval, gelukkig.

Waar haal jij die hond die meerdere nesten per jaar krijgt, met maar liefst 8 pups per nest? Die wil ik dan wel heel graag zien :D Hondenfokken is (meestal) geen winstgevende zaak, net als met de paarden. Je hebt meer kosten (HD/ED foto's , echo, dekreu enz) en als je mazzel hebt 6 of meer pups. Maar net zo goed kans op minder pups, of andere problemen. Daarbij ken ik zeker fokkers van paarden die hun dieren onder zeer slechte omstandigeheden houden (zowel de moeders als de veulens). Wij hebben een fokmerrie 'gered' vorig jaar, en ze was niet de enige die er daar zo bijliep (en nog bij een redelijk bekend fokker ook)

Wij hebben ook een oude merrie, maar die heeft wel een slechte/doorgezakte rug 9na 12 veulens). Daarom krijgt ze ook geen veulens meer bij ons. Als de merrie fit en gezond is zou ik er geen groot probleem in zien om nog een veulen met haar te fokken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 19:53

sweetheart schreef:
Maar TS... vanuit je OP begrijp ik de de eigenaar toch nog wel een keer wil dekken met de merrie of niet?

Nou, hij zelf niet meer. Hij is 78 en stopt helemaal met de fokkerij. Er was een belangstellende voor de merrie omdat ze goede veulens fokt, vandaar mijn vraag.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:56

Ik vind de gelijkenis met de hondenfokkerij ver te zoeken. Al zijn er ook fokkers die bij de paarden alleen voor de centen gaan hoor, maar in de meeste gevallen verdient een veulen zich lang niet zo gauw terug als een nestje puppies. En dat heeft wel degelijk met het argument van Albert te maken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 20:01

caroline_max schreef:
max66 schreef:
Waar haal jij die hond die meerdere nesten per jaar krijgt, met maar liefst 8 pups per nest? Die wil ik dan wel heel graag zien :D Hondenfokken is (meestal) geen winstgevende zaak, net als met de paarden. Je hebt meer kosten (HD/ED foto's , echo, dekreu enz) en als je mazzel hebt 6 of meer pups. Maar net zo goed kans op minder pups, of andere problemen.

Wij hadden nl bijna een hond gekocht van, waar we achter kwamen, een broodfokker. Zij had een schuur vol met teefjes met nestjes (van inderdaad wel 8 pups). Zij hadden zelf reuen lopen en foto's/echo's werden hier vast niet gemaakt hoor. Zelfs ontwormt werden ze volgens mij niet, gezien de dikke buikjes. Wij hebben hier (natuurlijk) geen pup gekocht!

Inderdaad lijkt me de hondenfokkerij meer lucratief dan de paardenfokkerij tegenwoordig.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:06

Als je stamboekhonden fokt verdien je net zo weinig als stamboekveulens ;).
Als je stamboomloos fokt is het zowel bij paarden als honden winstgevender zolang er mensen zijn die ze kopen ;)!

En even on topic zoals gezegd, kan prima zolang merrie goed is, ken merriesndie 23 veulens hebben gehad (op hun 25e) daar dekken ze namelijk me 2 jaar
Al aan (maar dat is hele andere discussie voordat iedereen daarover begint :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:48

max66 schreef:

:') dat laatste is best lachwekkend :')
ten eerste word een hond 2x per jaar loops en is maar 9 weken zwanger dus kan je ieder jaar veellll pups op de wereld zetten. uiteraard is dat heeel anders als een merrie die maar 1 veulen per jaar kan brengen

mijn merrie is 19 ook altijd fokmerrie geweest, wel eens een jaar gust gelaten maar die merrie lééft voor een veulen die is zooo ontzettend gelukkig als ze een veulen aan de voet heeft. daarnaast is ze kerngezond, doet ze elke bevalling zelf en geeft top veulens dus waarom zou ik nu stoppen?

@max66 top veulens uit een goede stam die goed bewegen zijn nogsteeds geld waard hoor. maar met een gemiddelde merrie of minder zou ik zeker niet fokken nu.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:20

Worden de veulens slechter naarmate een merrie meer veulens heeft gekregen? Je zou toch zeggen dat DNA, DNA blijft, erfelijke informatie wordt niet slechter, toch?

Maar:

Kijk even naar de statistieken van renpaarden, de beste/snelste paarden zijn meestal nakomelingen van de merrie die ze op jonge leeftijd gekregen heeft.
Want afgezien van het feit dat misschien de kwaliteit van het ei achteruit gaat, is de doorbloeding van de placenta misschien ook niet zo goed, is de kwaliteit van de moedermelk ook niet optimaal, en heeft een veulen dat een oudere fokmerrie krijgt misschien een achterstand? Is een achterstand dat een veulen in de baarmoeder gekregen heeft omdat het niet optimale voeding kreeg, echt op latere leeftijd nog weg te poetsen? Ik ben daar niet zo zeker van.

Of het zielig is dat merries ieder jaar een veulen krijgen? In mijn ogen niet. In de natuur worden ze ook drachtig als ze er klaar voor zijn, en ze slaan vanzelf een jaar over als ze een jaartje rust moeten hebben. Ik heb weleens gehoord dat je in 16 jaar maar maximaal 12 of 13 veulens krijgt. Merrie blijft vanzelf gust als het niet uitkomt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 00:35

Dezelfde argumenten gelden óók voor de honden, en die zijn bij 2 nestjes per jaar "maar" 4 maanden zwanger, een merrie , met 1 veulen per jaar 11...