Welk ras past bij mij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hummingbird

Welk ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 14:53

Even een kort verhaaltje over mijzelf... ik ben momenteel 3 maanden zwanger van ons tweede kindje.
Wanneer ik bevallen ben (en enigszins ben bijgekomen haha) wil ik weer gaan paardrijden, bij een Natural Horsemanship/Western stal, aangezien ik altijd al aan NH heb willen doen.
Als kind heb ik jaren gereden op ponyclubs. Dus simpele dressuur. Als tiener heb ik een eigen paardje (Haflinger) gekregen, maar we (mijn ouders) hebben haar eigenlijk heel impulsief gekocht omdat ik verliefd op haar was (en op het idee om een eigen paardje te hebben). Ze was pas 4 en eigenlijk amper ingereden. Dit bleek vooral toen we haar al hadden. Ik kon niet op haar rijden, ze gooide me er steeds af. Dus bleef het bij de verzorging en wandelde ik veel met haar (ik liep dus gewoon naast haar). We kregen een band en ze was echt mijn alles. Ze stond op een prachtige stal, waar ze in de zomer 24/7 in een kudde op het land stond en in de winter in een grote paddock met inloopstal. Na een jaar verloor ik mijn baantje (ik betaalde alles zelf) en ik kon geen nieuwe baan meer vinden, die net zo goed betaalde. Ik ben bij de Albert Heijn gaan werken, maar dit was maar een tijdelijk contract en ik verdiende er de helft van wat ik eerst verdiende. Op een gegeven moment kon ik gewoon nergens meer aan de slag. Ik ben toen naar een goedkopere stal gegaan. Op een gegeven moment heb ik zelfs al mijn spullen inclusief het zadel verkocht, terwijl ik maar bleef solliciteren. Mijn rekening werd bevroren en dat was het moment dat het niet meer kon. Ik moest haar van mijn ouders verkopen en dit heb ik met heeeeeel veel verdriet gedaan. Ze zeiden 'je kunt in ieder geval zeggen dat je ooit een paard hebt gehad'.
Alsof het een statussymbool is... ze was mijn beste vriendin! Ze is gelukkig heeeeeel goed terechtkomen, ze woont sindsdien bij mensen waar ze aan huis staat, met enkele andere paardjes en ze is goed ingereden en helemaal gelukkig. Dat is fijn om te weten, maar ik ben inmiddels 26 en het doet nog steeds pijn :)
Nu... (het is een langer verhaal geworden dan ik wilde, sorry) heb ik dus besloten om weer te gaan paardrijden en lekker helemaal opnieuw te beginnen. Ik wil goed leren rijden, naar het gedrag leren kijken, etc. Hier ga ik uiteraard uitgebreid de tijd voor nemen, dus dit topic is niet iets voor nu. Maar ieder mens droomt, toch? :)
Ik zou graag, als mijn kinderen straks op school zitten (dus over een jaar of 5) weer een eigen paardje willen.
Vandaar dit topic! Ik vind het leuk te dromen, me in te lezen etc.
Ik ben erg benieuwd welk ras bij mij past, al weet ik natuurlijk dat elk paard anders is qua karakter en dat dat niet alleen van het ras afhangt.
Maar niet alleen het karakter vind ik belangrijk (maar wel het belangrijkste).

Mijn "eisen" even op een rijtje:

- schofthoogte: max. 1.50 m (maar niet te klein, ben 1.76m lang)
- ik hou van een beetje stevige pony's/paarden
- ik zou het fijn vinden als hij het hele jaar door op het land kan staan, zonder deken
- ik zou het ook fijn vinden als er niet elke dag gereden hoeft te worden (dus bijv. 5-6x per week)
- qua karakter graag rustig, betrouwbaar, niet schrikachtig etc., maar dit hangt natuurlijk ook af van het dier zelf
- en ik zou puur recreatief rijden, hopelijk ook buiten, als ik dat aandurf tegen die tijd

Volgens mij zijn dit de belangrijkste punten... ik zou dit keer sowieso voor een wat ouder paardje gaan, die al uitgepuberd is en ik zal begeleiding zoeken, zodat we goed leren samenwerken. En ik niet dezelfde fouten maak. En uiteraard aan Natural Horsemanship gaan doen.

Nu heb ik vroeger veel gereden op Haflingers (ook wel eens op een ander ras/kruising hoor), maar doordat ik zo gewend ben aan Haflingers, staar ik me hier een beetje blind op. Misschien is het wel de beste match voor mij, maar ik hoor het graag als jullie aan iets anders denken :)

Nou, dit was het volgens mij :) ik hoop op een reactie en sorry voor het lange verhaal!

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:02

Wat dacht je van een Tinker? info kan je vinden op de Wiki van bokt. Het ras voldoet volgens mij wel aan al je eisen.

Avalon87

Re: Welk ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:09

Wat leuk dat je het paardrijden weer wilt gaan oppakken!
Ik denk dat er wel wat rassen zijn die een beetje in jouw categorie passen.
Je kunt het beste een beetje zoeken in de 'koudbloed' rassen.

Haflinger heb je zelf al ervaring mee.
Fjord ( hoewel ze erg sterk kunnen zijn en een eigen willetje kunnen hebben. )
Merens
Highland pony
Konik ( hoewel de meningen daar erg over verdeeld zijn, er is nu een leuk topic over op bokt)

Natuurlijk kun je ook eens kijken voor leuke kruisingen. Zelf heb ik een Fjord x Arabier. Ze heeft een beetje de bouw en karakter van een fjord, maar net wat eleganter en actiever.

Succes met je zoektocht!
Houd ons op de hoogte :)

Horse4life10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:20

wat dacht je van een gelderlander??
dat zijn ook hel leuk paarden

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:27

Gelderse paarden zijn 1,60 of groter :) te groot voor TS. Al zijn ze inderdaad erg leuk!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:40

Wel eens gedacht aan een Groninger? Er zijn er heel wat die niet erg groot zijn. Het zijn echt geen 'karrepaarden', zoals wel wordt gezegd. Het zijn sterke, robuuste, betrouwbare paarden, heel werkwillig en moedig. Ze kunnen zo ongeveer het hele jaar buiten en zijn gewoonlijk gezond.

http://feelfreefoto.nl/view.asp?serieid=100&serieindex=73

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:46

dit wil je wellicht niet horen
Maar ik vraag mij af wat jouw rijervaring en niveau is. Kun je niet gaan lessen en ervaring op doen. Daarna gaan kijken wel karakter je aanspreekt en dan pas op zoek gaan naar een geschikt paard, ongeacht ras.

Hummingbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 16:05

Bedankt voor alle reacties. Fijn om te lezen en ik zal alle rassen eens op gaan zoeken die genoemd worden!

@ friesiszwart: ik denk dat je mijn topic niet helemaal hebt gelezen, of eigenlijk weet ik dat wel zeker :)
Er staat dat ik na mijn bevalling weer ga lessen op een Natural/Western Center en dat ik pas een paardje wil kopen als mijn kinderen allebei op school zitten. En aangezien een van de twee nog in mijn buik zit zal dat pas over een jaar of 5 zijn, míts ik er dan aan toe ben, qua rijervaring etc.
Ook staat er dat ik nu vast heerlijk fantaseer en me graag wat wil verdiepen in de rassen etc., ook al is het nog niet voor nu en zal ik natuurlijk ook in het 'echt' een geschikt paard moeten tegenkomen. Met lezen alleen komt immers niemand er :) en aangezien ik amper wat kan door mijn extreme misselijkheid, vind ik dit een heerlijke bezigheid! Iedereen mag dromen, toch? ;)
Maar goed, dit staat allemaal in mijn topic :)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edit: ik heb inmiddels even de rassen opgezocht en de Merens en de Highland pony (vooral deze laatste) spreken me samen met de Haflinger erg aan! Is de Highland pony inmiddels wat minder 'zeldzaam' in Nederland? Ik las dat ze hier nog niet zo lang waren?
Maar goed... ik zal me verder verdiepen in de karakters en ik zou ze ook graag in het 'echt' meemaken :)

Horse4life10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:20

bij mij op de manege staat een fell pony die zijn ook erg leuk ;)

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:27

IJslander past volgens mij ook wel in je plaatje, misschien wat te klein voor wat jij wilt, maar kunnen wel veel gewicht dragen. Zijn ook erg robuuste paardjes en kunnen ook het hele jaar buiten staan.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:27

Leuk dat de Highlander je ook zo aanspreekt!
Ik vind het zelf ook erg leuke paardjes om te zien en wat ik ervan gehoord hebt zijn ze ook heel leuk van karakter.

Wellicht kun je hier wat meer info opvragen?
Highland Pony's Nederland
highlands@club.tip.nl

Schots moederstamboek:
the Highland Pony Society
www.highlandponysociety.com.uk

..............................................................

IJslanders zijn geen koudbloeden en passen niet bepaald in de categorie rustiger paardjes.
Ook de gangen vereisen nogal wat specifieke kennis. Ook hele leuke paardjes, maar ik zou ze niet in de bovenstaande categorie scharen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:32

Je zou aan een Connemara kunnen denken. Nuchter, wel pittig en met looplust, maar iha geen gekkenhuizen. Zijn om aan te schaffen wel duur ( je betaald voor het ras...)
Maar wéreldpaardjes om te rijden. Zitten rond de 1.45, hebben voldoende massa om een volwassene te dragen én zijn echte sportpaardjes ( mn springen,maar er zitten ook goede bewegers tussen).

Zie voor wat foto's ook mijn profiel

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:34

Zelf heb ik al twee jaar een Fjord - ontzettend leuk, maar kunnen inderdaad een eigen willetje hebben. (Maar goed, dat kan elk paard, als je een 'veilig' paard wil hebben, moet je een hobbelpaard nemen, zeg ik altijd. :P ) Ik zet rustig mijn peetdochter van 10 op mijn Fjordje, ze kan d'r streken hebben, maar ze is goudeerlijk en ontzettend sensibel.

Maar genoeg over mijn meisje! ;-)

Ik wilde een toevoeging maken: De Exmoor!
Sinds mijn tweede aanwinst, Emris, ben ik mezelf erg gaan verdiepen in dit ras, en ik moet zeggen: Wauw!
In hun land van herkomst (Engeland) staan ze aangeschreven als bijzonder veelzijdige, eerlijke, dappere, koele paardjes die overal inzetbaar zijn, makkelijk naar de mens gericht zijn, en ondanks hun stokmaat (1m30 tops, officieel, maar er zijn tegenwoordig steeds meer uitschieters!), meer dan sterk genoeg een volwassene te dragen. Ze zijn erg robuust in bouw, zeker geen iele, ranke paardjes, waardoor ze er toch al gauw groter uitzien.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:39

@ riagr

Wat een GAAF paardje heb je.
De Connemara vergeet ik steeds.. ten onrechte als ik zie wat een mooie exemplaartjes er tegenwoordig zijn!

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:47

Over het algemeen wel een beetje groter dan 1.50 Maar voor de rest voldoet prima aan je eisen, Misschien wel een leuk ras om je in te verdiepen :)

www.noordzweedspaard.nl

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:10

Nordsvensk schreef:
Over het algemeen wel een beetje groter dan 1.50 Maar voor de rest voldoet prima aan je eisen, Misschien wel een leuk ras om je in te verdiepen :)

http://www.noordzweedspaard.nl

Goh! Ondanks dat ik momenteel redelijk dicht bij Zweden zit, nog nooit van gehoord. Wat een leuk ras, zeg!

Hummingbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 14:41

Wat een reacties, bedankt! Ik heb weer veel te lezen, sommige rassen kende ik nog niet.
Ik ga aan de slag!

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:53

Wij hebben een Fell pony, en die voldoet ook aan je beschrijving! Denk dat dat ook wel wat is.. Jammer dat je nog niet aan een eigen pony toe bent, wij hebben m te koop ..

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:30

Ga eens kijken naar quarters of paints, zij voldoen volledig aan jou eisen.
Ze zijn niet zo groot maar wel stevig en compact gebouwd en hebben over het algemeen een rustig, cool karakter.
Als je dan leert om je paard goed op te voeden zodat het jou als zijn kudde leider ziet heb je een betrouwbaar paard.
Kijk eens op www.aqha.com en www.apha.com voor een eerste indruk, als je beter wil kennis maken met deze rassen ga dan eens naar een wedstrijd kijken.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:57

Arabier? En dan meer de pools/russisch gefokte kant is wat steviger en ik vind het karakter helemaal fantastisch <3
Zijn veelzijdig, leergierig, je kan er alle kanten mee op.
Maar het moet we bij je passen.
Voor de rest maakt het denk ik niet veel uit wat voor ras je neemt, de klik moet er wel zijn en dat is het belangrijkste!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:32

quarter/paint

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:34

Nordsvensk schreef:

http://www.noordzweedspaard.nl

Op bokt is er ook nog een topic over dit ras, dus als er vragen zijn > [RPA] Noordzweden

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:35

schwarzwalder fuchs?

Hummingbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 22:53

Wederom bedankt voor de reacties!
Quarters/paints lijken me geweldig, heb er alleen nog geen ervaring mee.
Maar dit gaat veranderen, aangezien de stal waar ik ga rijden straks zulke paarden heeft.
Ben erg benieuwd! Ook naar het westernrijden. Heb vroeger alleen dressuur gereden.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:33

Ik heb een Highland pony sinds een paar weken nog niet bereden maar tot nog toe een goud eerlijke pony