Diepvries sperma experts gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Diepvries sperma experts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 09:18

Toen ik mijn hengst verkocht heb ik bij een bekend hengstenstation sperma laten invriezen. Zij hebben destijds testen gedaan of het sperma goed tegen invriezen en ontdooien kon en dat was positief: de spermacellen waren voldoende levend en bewegelijk.

Helaas is in de afgelopen jaren gebleken dat verschillende merries niet drachtig worden van de hengst en is door verschillende dierenartsen naar het sperma gekeken. Van allen is de conclusie dat er onvoldoende bewegelijke cellen zijn. Het station waar ik het sperma heb laten invriezen heeft ook gekeken maar zij blijven van mening dat het sperma van voldoende kwaliteit zou zijn.

Het paard is tot mijn verdriet deze winter overleden, waarschijnlijk aan een gescheurde aorta, dus ik zou toch nog heel graag willen proberen om een veulen te krijgen met dit sperma.

Weet iemand wellicht producten, technieken of vooral experts op het gebied van (diepvries)sperma (en verbetering van de kwaliteit) adviseren?

Jes

Re: Diepvries sperma experts gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:38

Met diepvries sperma van onvoldoende kwaliteit ontdooien ze wel eens een heleboel rietjes die vervolgens net zoals vers sperma geinsemineerd worden, dat lijkt vaak te helpen, echter ben je wel veel rietjes kwijt.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 10:49

Ok, en over hoeveel heb je het dan? Dubbele dosis? Of meer?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:32

je zou diep insimineren kunnen proberen , kost iets meer ivm nodige apparatuur maar het resultaat mag er vaak wezen ..het sperma wordt dan rechtreeks aan de eileider gelegd zodat de visjes niet te ver hoeven zwemmen ;) ..en vooral een erg bekwaam KI station uitzoeken die niet vies is van een paar keer per nacht op te staan en zo dicht mogelijk bij ovulatie te dekken :j

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 11:01

Heeft iemand namen van KI stations die dat doen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 23:26

Ik heb vernomen dat Stal Bessemeind heel kundig is met DV. Zelf heb ik er geen ervaringen mee, alleen met vers sperma, maar dit is wat ik vernomen heb van fokkers die via hun met DV geïnsemineerd hebben.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 23:33

Wij zitten met hetzelfde probleem, alleen is de hengst nu ruin.
Hengstenstation is zich ook van geen kwaad bewust :(
Wij hebben onze rietjes nu thuis.
Je kunt het sperma in Utrecht laten testen, die vertellen je ook meteen hoeveel rietjes je nodig hebt, voor een succesvolle inseminatie.
Wij hebben er 23!! per keer nodig!
Dan zijn ze snel op!
Je kunt je merrie ook daar laten insemineren, ze zijn zeer kundig daar, ze doen zelfs embryo- transfers.
Verbetering is onmogelijk, een kundige inseminator en een hele hengstige merrie, en heel hard duimen.
Duim ook vast voor mij, ik heb 1 kans en dan zijn de rietjes op.
Laatst bijgewerkt door sonita op 01-04-12 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 23:36

Hoelang bewaren ze dan zo'n sperma?

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 23:37

Zolang je betaald voor de opslag.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 23:38

Ander vraagje, is die gescheurde aorta niet erfelijk? Als wel, dan zou ik daar niet mee willen dekken.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 23:50

Daar dacht ik ook aan..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:45

Saffier schreef:
Met diepvries sperma van onvoldoende kwaliteit ontdooien ze wel eens een heleboel rietjes die vervolgens net zoals vers sperma geinsemineerd worden, dat lijkt vaak te helpen, echter ben je wel veel rietjes kwijt.

Bij deze hengst zijn toen 21 rietjes gebruikt.
Hengst zelf is overigens goed alleen is er toen niet goed ingevroren.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 09:01

Abiola schreef:
Ander vraagje, is die gescheurde aorta niet erfelijk? Als wel, dan zou ik daar niet mee willen dekken.

Geen idee of dat erfelijk is, nog nooit van gehoord tenminste.

Is ook niet helemaal duidelijk waaraan de hengst gestorven is. In Dubai hadden ze het over koliek, ik vond de omschrijving meer op gescheurde aorta lijken.

@Sonita, klinkt als het zelfde hengstenstation ;) Ik duim voor jullie

Bedankt voor alle tips, ik ga ermee aan de slag. Utrecht wilde ik zoziezo nog bellen dus daar ga ik maar eens mee beginnen.
Maar wie nog tips en ideeën heeft: graag! Ik wil zo graag een veulentje van dit paard, zeker nu hij overleden is.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:34

Zou me niet verbazen als het idd dezelfde is.
Ik zal ook voor jou duimen!
Je kunt de te insemineren merrie op merriebrok-beta van Horsefood zetten, heb ik goede ervaring mee.