sperma op melkbasis? wie weet dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisch

sperma op melkbasis? wie weet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:27

hallo,

ik heb een merrie die niet tegen verdunningsmiddel kan...
nu hoorde ik van iemand die hetzelfde `probleem` had en die merrie kreeg sperma op melkbasis?
nog nooit van gehoord :+ hoe en wat is het verschil met gewone verdunning?

bedankt!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:30

Kan er niet vers gebruikt worden? Ken mensen die problemen hadden met een Friese merrie en daarbij hebben ze van alles geprobeerd en uiteindelijk is die drachtig geworden van vers onverdunt sperma. Enige nadeel is dat je merrie naar de hengst toe moet. Heb trouwens geen idee hoe de KWPN hengstenboeren daar tegenover staan, maar als ik ze allemaal hoor klagen moeten ze hun nek maar eens uitsteken ;)

Op melkbasis heb ik nog nooit van gehoord, maar zou ik gewoon hengstenboeren mee afbellen. Of een veearts/ kliniek?

lisch

Re: sperma op melkbasis? wie weet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:32

dat weet ik ;) maar ik ben gewoon heel benieuwd naar meer informatie hierover :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:33

Ik denk dat je het beste je DA telefonisch kan consulteren. Die zou je kunnen vertellen of het kan en of hij eraan mee wil werken. Je zou inderdaad vers KI kunnen overwegen, maar ik kan je niet vertellen of de hengstenhouder van de hengst die jij wilt eraan mee wil werken.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:45

De meest gebruikte spermaverdunners zijn de eigeelverdunner en de ondermelkverdunner. De eigeelverdunner is wat gelig, de ondermelkverdunner is wit. De hengstenhouder maakt over het algemeen zijn keuze voor een bepaalde verdunner door te bekijken op welke verdunner het sperma van de hengst het langste goed blijft.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:50

Ik dacht eigenlijk dat eigeel standaard was Donja? Niet dat is er echt in thuis ben hoor ;) waar ik meehelp wordt er vrijwel altijd natuurlijk gedekt, dus daar komt niet echt verdunning aan te pas :+

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:52

maakt het dan verschil wbt de reactie van de merrie? bijv op eigeel wel vocht ect. en op ondermelkverdunner niet of andersom?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:37

Natuurlijk! Als je merrie niet tegen het eigeelverdunner kan en daar een reactie op krijgt (= vocht) dan zal ze nooit drachtig worden met gebruik van die verdunner; het kan ook andersom zijn en dat zij niet tegen de ondermelkverdunner kan.

Let wel ... hetzelfde verhaal geldt ook voor de sperma van de hengst ... de ene kan niet tegen eigeel en de andere niet tegen ondermelk.
Jaren geleden werd hierop niet getest en had je gewoon geluk als je merrie drachtig werd met eigeel-verdund sperma van een hengst die bijvoorbeld niet tegen eigeel kon.
Nu worden er testen gedaan op de sperma van de jonge hengsten en weet je meteen als hengstenhouder welke verdunner te gebruiken.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 15:38

dankje peterina!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:41

Je zou ook is kunnen vragen aan de hengstenboer of hij 'zuiver' verssperma wilt leveren. Als je dan de merrie langs de hengst hebt staan (bij wijze spreken) en meteen kan insemineren, dan hebt je de verdunner niet nodig. Beetje omslachtig maar ken al verschillende mensen die het zo hebben moeten doen om hun merries drachtig te krijgen.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 15:55

dat doe ik ook zo hoor peterina :j maar ik had hier nog nooit zo over na gedacht vandaar de vraag

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:13

Precies, naast de hengst zetten, hengst springt op fantoom, eventueel zwemmertjes nog bekijken onder microscoop en dan gelijk door de merrie in. Kan binnen een minuutje gepiept zijn, ben je helemaal geen verdunners nodig en grotere kans op dracht.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 16:39

ik ben ook niet van plan om het te proberen! hoorde ook nog over een ander verdunningsmiddel? dat ze in duitsland veel gebruiken?