Welk zadel gebruiken jullie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Welk zadel gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 20:16

Ik ben me alvast een beetje aan het orrienteren naar welk zadel ik het beste voor Valiente (bijna 3) ga gebruiken.
Valiente is een cruzado (BWP x PRE) met een erg korte rug en best brede schoft. Ik heb er een zadel op gehad (kieffer Munchen 18" zonder singel) als oefening, maar deze is veel te lang.
et liefst zou ik een Spaans zadel erop hebben, maar ook hoor ik graag ervaringen van andere zadels.
Ik weet dat het lastig is om een passend zadel te vinden bij een Anda, vandaar dat ik graag ervaringen over diverse zadels hoor. Het heeft geen haast aangezien ze me nog te veel puppy is om al te gaan berijden.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:19

Ik gebruik een massimo op een brede korte tinker.
niet het ras waar jij het over hebt maar toch.
Deze heeft franse kussens als je wilt.
En heeft ook brede boommaten.

haleyjames

Re: Welk zadel gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:45

ik heb een ludomar venus :D, goodluck!! hier ook een PRE en al mijn 4e zadel in 3 jaar tijd, naar achter liggende schouders, hele korte rug ect. oftewel mission inpossible, hahaha TIP! haal er iemand bij die verstand heeft van spaanse paarden, www.hipica.nl zou je miss goed verder kunnen helpen

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:49

Ik heb ook een Cruzado BWPxLusitano en gebruik een Barefoot na heel wat zadels te hebben gekocht en terug verkocht.
Deze zit geweldig en voelt voor haar geweldig. Het is een gewone Barefoot Cheyenne... alleen ben ik niet zo content van de Barefoot singel. Deze ga ik nog veranderen naar een neopreen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:34

Hier gewoon een JC quantum dressuurzadel. Zadel is kort, kan in brede boommaat besteld en de singelplaats ligt ook goed (deze ligt bij veel zadels te ver naar achteren, waardoor je singel met zadel en al naar voren gaat schuiven) en geen dikke keilkussen. Ik heb ook een Euroriding Jade brede boom, die past ook op veel, alleen is net ietsje langer dan de JC.

Mijn ervaring is juist dat je het helemaal niet in de superdure zadels hoeft te zoeken, juist omdat; hoe meer opsmuk, hoe minder ze passen bij die barokkies...

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:39

Strada :D Na veel zadel-ellende ligt dit zadel al naar 2 jaar tevredenheid op mijn PRE. Om te beginnen/inrijden is een wintecje prima bevallen. Maar elk paard is anders!

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:43

Cyrina schreef:
Hier gewoon een JC quantum dressuurzadel. Zadel is kort, kan in brede boommaat besteld en de singelplaats ligt ook goed (deze ligt bij veel zadels te ver naar achteren, waardoor je singel met zadel en al naar voren gaat schuiven) en geen dikke keilkussen. Ik heb ook een Euroriding Jade brede boom, die past ook op veel, alleen is net ietsje langer dan de JC.

Mijn ervaring is juist dat je het helemaal niet in de superdure zadels hoeft te zoeken, juist omdat; hoe meer opsmuk, hoe minder ze passen bij die barokkies...

zag dat er een Quantum te koop staat hier op bokt. Lijkt erg veel op die retivi verkocht heeft kortgeleden. Ben namelijk zelf ook op zoek naar een ander zadel voor Vik. Heb ook nog een zaldi star trek op het lijstje staan om te passen.
Ik heb zelf nu een Harry Dabbs True Britt liggen voor paarden met een korte rug maar wel schoft. Aangezien ie voor vik te smal is nu. 17.5 inch en 29 boommaat.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 12:56

Dank jullie wel voor je tips! Ik ga me eens in jullie zadels verdiepen....

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:08

overigens passen op PRE's zaldi zadels vaak goed ;) ben zelf ook op zoek dus kan lekker met je meedenken hahah

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:18

XshaartjeX schreef:
Cyrina schreef:

zag dat er een Quantum te koop staat hier op bokt. Lijkt erg veel op die retivi verkocht heeft kortgeleden. Ben namelijk zelf ook op zoek naar een ander zadel voor Vik. Heb ook nog een zaldi star trek op het lijstje staan om te passen.
Ik heb zelf nu een Harry Dabbs True Britt liggen voor paarden met een korte rug maar wel schoft. Aangezien ie voor vik te smal is nu. 17.5 inch en 29 boommaat.

Dat was die van retivi, degene die hem gekocht had vond de kleur bruin niet mooi. Alleen heeft renate (retivi) hem al weer terug gekocht! Ook die had een mooi nieuw hoog technisch zadel gekocht met twee kleuren etc. Zou doordat er alleen een kopijzer in zat en verder boomloos op bijna alle modellen paarden geschikt zijn, en vooral goed liggen op korte ronde paarden... DRAMA, zadel lag echt bar slecht op alle 3 haar PRE's! Wat, het lag niet eens, het schoof alleen maar, ook na 2 keer aanpassen. Zadel dus weer snel terug naar leverancies en JC snel weer terug :D .

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:25

Zo lekker dan! Gelukkig heeft ze hem weer terug kunnen kopen. Anders heb je alleen maar ellende!
Dan ga ik weer verder op zoek hahah

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:35

ik heb een kentaur (type weet ik niet) op mijn pony liggen, zij heeft ook een erg korte rug maar heb geen idee of ze er ook in zo'n brede boom maat zijn.

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:41

Ik heb een boomloos zadel, barefoot. Ligt op een erg brede tinker ( :D ) met een nogal korte rug, maar past!

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:55

Cyrina hoe zijn jij en renate aan de JC zadels gekomen? Ik kom alleen uit op buitenlandse sites als ik ga zoeken :S

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:56

Op mn andalusier had ik een Startrekk dressuur liggen, die ook op mijn haflinger ligt. Op beide ligt ie erg fijn :j

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:55

XshaartjeX schreef:
Cyrina hoe zijn jij en renate aan de JC zadels gekomen? Ik kom alleen uit op buitenlandse sites als ik ga zoeken :S

Klopt, hij is in Nederland niet verkrijgbaar. Ze heeft hem volgens mij uit Denemarken of Noorwegen laten komen. Ze wist natuurlijk al dat het zadels paste omdat ze mijne had geprobeerd.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:06

Jeetje hahah ik zag dat er ook duitse sites tussen zaten. Ga nu kijken voor een zaldi maar dit is ook zeker iets om in de gaten te houden. Ik zie wel een hoop saphires op MP staan is dat ook wat of niet?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:37

De sapghire is net ee ntikje langer, maar niet heel veel. Als je paard niet heel erg kort is ( zoals die van renate) dan zouden die ook kunnen passen. Neem alleen geen heel oude, want helemaal aan het begin was de boom daarvan niet zo geweldig heb ik gehoord.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:48

Heb voor mijn Quarter, Paint mixje met korte rug, brede schouders en best wat schoft een Zaldi dressuur, na een bezoek aan een zadel passervice aangeschaft, hiervoor heel veel niet goed liggende zadels gehad, waaronder Kieffer, Wintec, Knightrider.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:07

Heb voor mijn paard een strada. Heb lange tijd met een zaldi hanover gereden, paste ook goed, maar werd verliefd op de strada. Kan er zelf ook beter in zitten. Door een ongeluk met paard en wagen is mijn knie beschadigd, dus moet een zadel hebben zonder (of met miniem) kniewrong en zo min mogelijk dwingend.

Madieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:21

Wij hebben een MSFC zadel op onze PRE liggen, hopelijk kan dit zadel nog een tijdje mee aangezien hij nog jong is en dus nog breder zal gaan worden..?! We hebben echt veel zadels gepast, gelukkig is er toch een goede uit gekomen waar we zelf ook erg fijn op rijden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:25

Je mag mijn Barefoot wel een keer lenen om te passen hoor! :)

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:27

Cyrina schreef:
De sapghire is net ee ntikje langer, maar niet heel veel. Als je paard niet heel erg kort is ( zoals die van renate) dan zouden die ook kunnen passen. Neem alleen geen heel oude, want helemaal aan het begin was de boom daarvan niet zo geweldig heb ik gehoord.

Oké goed om te weten. Ik heb momenteel een Zaldi New kent in huis om te proberen en volgens mij ligt hij heel aardig. T is alleen wel goed om te weten wat de verdere opties zijn.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:43

Ik heb een Bates zadel, hij bevalt super goed! Het is een nieuwe van leer, en op lucht gebaseerd. Ideaal voor een wat jonger paard, er kan namelijk nog van alles heel makkelijk aan veranderd worden. En het zadel past al snel op elke rug, want lucht vorm zich makkelijk. Het zijn alleen wel wat duurdere zadels, de veelzijdigheid is al snel rond de 1200 euro, en de dressuur komt daar nog weer overheen.