Exterieur beoordeling kruising merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Erretje

Exterieur beoordeling kruising merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 11:08

Om een lang verhaal kort te maken: Ik ben 4 jaar geleden op deze merrie gestuit die mij eerst verkocht werd als 4-jarige kruising KWPN x Andalusier, maar later een kruising KWPN merrie (vvm Zeoliet) met Haflingerhengst Liz Afloyd (Sportpredikaat) bleek te zijn. Ze is 1,65 hoog.

Ik zou haar graag op haar exterieur willen laten beoordelen om de volgende redenen: Met dressuur lopen wij nog wel eens tegen wat problemen aan. Ze is erg sterk en haar manier om onder moeilijk werk uit te komen is hangen en tempo versnellen. Ze loopt makkelijk weg op de voorhand in een lage halshouding. Stel je haar wat hoger in en moet ze wat meer gaan dragen, dan krijgt ze het erg moeilijk. Ze heeft ook erg veel moeite met een rustige, gesprongen galop. Ze is niet bepaald lenig in haar lijf, wel in haar hals. We hebben nu een onvoorziene rijpauze maar als ik straks weer ga beginnen is alles weer fris tussen de oren en in het lijf dus kunnen we met een schonen lei beginnen.

Wat kunnen jullie over haar exterieur zeggen in KWPN termen en functionaliteit van haar bouw voor dressuurwerk? Waar de moeilijkheden zitten en waar ik extra op zou moeten letten en kunnen trainen? Ze lijkt een nogal 'dunne' verbinding te hebben bij haar lenden naar haar achterhand, is dat een zwak punt? Plus een wat kort voorbeen?

Standfoto:

Afbeelding

Front:

Afbeelding

Draf foto waarin het eruit ziet dat ze op zich ruimte genoeg heeft, maar als je goed kijkt, zie link foto, zie dat ze volgens mij veel kracht moet zetten om te dragen als je erop gaat zitten vanwege de draai die ze maakt met het achterbeen.

Afbeelding

Op deze foto zie je goed dat ze haar achterbeen wel goed onder haar lijf zet, maar de heup behoorlijk moet indraaien?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-R8AM4ECB-D.jpg

In mijn profiel (onder) staan nog wat (rij)foto's.

Elisa2

Re: Exterieur beoordeling kruising merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:42

Zou je ook een filmpje kunnen maken van haar beweging en/of het rijden?

Wat mij opvalt op de foto's is het sterk hellende kruis in combinatie met een vrij steil achterbeen..waardoor het lijkt alsof ze niet heel erg kan buigen in het sprong gewricht en dus idd moeilijker draagt..maar om daar helemaal wat over te kunnen zeggen zou ik een bewegend beeld moeten zien.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 21:11

Heb ik voor je :)!

Dat kan wel kloppen ja. Haar vader is in Nederland ook op wacht gezet vanwege de sterke vererving van een hellend kruis. Nu is dat voor een Trekpaard niet onwenselijk, maar voor een dressuurpaard niet handig.

Ze springt ook graag en vrij springen doet ze aardig, maar onder de ruiter wordt het al gauw minder.

Zie:

en

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 21:26

Hier de laatste keer voordat we gestopt zijn, oktober 2011. Het ging de goede kant op, het verbaasde ons dat ze zelfs in tempo te laag ging zo op het filmpje, maar ze was hier behoorlijk ontspannen. Maar hier zit 3 jaar bloed, zweet, veel geduld en tranen in, aan deze paar minuten draf, stap en galop.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:01

Ja dat kan ik wel begrijpen..er is nog een klein beetje winst te halen op haar achter nog actiever te maken..maar dit paard zal nooit het achterbeen heel goed kunnen buigen en eronder kunnen zetten.Dat is onmogelijk met deze achterhand met het sterk hellende kruis en het steile achterbeen.Voorbeen is idd ook wat kort maar wat dat betreft heeft dit paard echt "trek"paard gangen..het zal altijd moeilijker zijn om met zo een dressuur te rijden en op een gegeven moment zit ze wel aan haar plafond.Je ziet het ook aan de galop die is erg vlak,ook weer omdat ze dat achterbeen niet heel goed kan buigen.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 10:59

@Elisa2: Bedankt voor je reactie. Ik was er al een beetje bang voor. Ik zit namelijk met het dilemma of wij samen nog verder moeten zo. Ik wil haar eigenlijk niet kwijt, want ik ben o.a voor haar 'looks' gevallen en het is verder een geweldig lief en fijn dier. Ze is werkt hard en doet wat ze kan.

Ik vind dressuur zelf het wel fijnst en dat is vind zij nou net het lastigst. Ik ben geen fanatieke wedstrijdruiter, maar mijn ambitie ligt tocht wel dat als ik de tijd weer heb (kleine kinderen etc. ;) ) uiteindelijk wel graag richting M-niveau zou willen. Dat mag van mij best 10 jaar duren en ik weet dat zij niet veel meer dan een degelijke proef zou kunnen neerzetten qua gangen. Ik vind M worden op zich al een uitdaging.

Maar kan ik dat dan wel van haar vragen? Zijgangen worden dan ook wel lastig? Als ze het nou 'leuk' vond, maar meer dan een keer of 3/4 in de week hoef ik haar niet lastig te vallen met dressuur. Ze wordt volgende maand 9.

Of moet ik haar gewoon een leven bij iemand gunnen die andere ambities heeft, buiten rijden, voor de wagen zou ze ook niet misstaan :D en af en toe wat bakhobbelen.

Beetje off-topic, maar dat is wel de reden dat ik dit Topic opende. Ik kan haar wel er doorheen dwingen en mij er niks van aantrekken wat zij wel of niet 'leuk vind' of 'moeilijk' vind, maar ik wil het wel samen doen :) . Maar als zij ook fysiek haar beperkingen heeft zou dat helemaal niet eerlijk zijn.

Ik hoor graag nog wat reacties!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:24

Je paard heeft een hellend kruis, zoals eerder al opgemerkt werd :) Daardoor komt ze moeilijker tot dragen. Dit zal ze naar alle waarschijnlijkheid van haar vader meegekregen hebben. De manier waarop ze beweegt doet ook wel aan als dat van een Haflinger.

Haflingers kunnen prima meedoen in de sport, ook op M niveau. Echter, het gaat wat minder makkelijk dan bij een ruim en krachtig bewegende KWPN-er ;) Je paard zal meer op karakter moeten doen. Als jij het gevoel hebt dat je je paard daar geen plezier mee doet, dan zou ik verkoop overwegen. Zeker als je zelf wel de ambitie hebt! Wedstrijden zijn leuk, maar als het keer op keer op een teleurstelling uit loopt terwijl je wel keihard traint, dan is de lol er snel af.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:08

Heb de video ook bekeken :D
De gangen lijken zuiver, je paard ziet er prima uit, ook een mooie stokmaat. De draf laat al leuke stukjes zien, waarin ze iets verzameld. Daar zit nog zeker mogelijkheden. Blijf vooral wat meer lichtrijden en goed vooruit (voorwaarts) en veel loswerken, hals strekken, laag en voorwaarts rijden, Z is opzich hellemaal niet onmogelijk, zo van de foto's en de video heeft je paard echt wel plezier, daar kun je ook zelf iets aan doen, door afwisseling en je paard ook echt los te gaan maken. Alles kan nog zeker in een stroomversnelling komen. De galop ziet er wat snel uit, hier moet je kijken of je wat rust in kunt krijgen. Ze heeft wellicht nog moeite hiermee, langzamer te gaan. Gewoon een paar ophoudingen met je buitenhand maken en de andere hand/teugel er aan houden (stelling naar binnen).
Paard is echt niet verkeerd en ze in gezond en niet kreupel of wat dan ook. Je zit er ook prima op, gewoon lekker en ontspannen doorgaan, en vooral niet direct naar een eindresultaat willen gaan, maar gewoon een lange periode nemen, voor puur los werken, en los maken van je paard, voorwaarts en neerwaarts. Doe ik ook nog steeds :D ;)
Succes hoor, mooi paard!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 20:43

@Pletje: Ben ik met je eens, maar je hebt ook Haflingers en Háflingers. Dat is ook deels de reden dat ik zoo baalde toen ik erachter kwam dat zij geen half-Anda was. Dan heb je toch sneller het idee dat je iets koopt wat neigt naar talent voor dressuur, als ik had geweten dat het een halve haf was had ik de advertentie niet eens bekeken ;).

Dit is haar vader overigens, het is wel duidelijk waar dat achterbeen en kruis vandaan komt:

Afbeelding

Ambitie is misschien een groot woord, ik hoef niet wekelijks een wedstrijd te rijden, maar ik zou uiteindelijk ooit wel M willen starten. Of dat me nog 10 jaar gaat kosten maakt dan niet uit. Als je sommige mensen ziet die rustig 5-6 x per week dressuurmatig trainen en die paarden vinden dat 'prima', daar hoef ik bij mijn buffel niet mee aan te komen, dan wordt ze vervelend. Bij het lessen werkt ze als een bezetene, ik kan niet anders zeggen.

@agerits: Thanks de complimenten :) ! Voorwaarts is nooit haar slechte kant geweest, ze is super voorwaarts. Dat is een voordeel, maar ze misbruikt dat graag. In het filmpje kwam ze voor het eerst echt zelf terug in tempo en liet ze los van voren.

Normaal stampt ze graag lang en laag keihard door en wacht ze totdat je een ophouding maakt (of boos wordt) en ze dan een aanleiding ziet om het bit vast te pakken om nog harder te gaan. Dat heeft wat bitten, bitloze acties, scheldpartijen :o en verschillende lesmethoden gekost om de juiste toon te vinden.

De meeste instructie kijkt niet naar de minpunten van het exterieur, maar zoeken naar een bepaald plaatje. Ze proberen van alles uit om dat plaatje voor elkaar te krijgen, maar dat redt je niet bij haar. Ze is te sterk.

Vanuit hier kunnen wij inderdaad pas voorwaarts neerwaarts gaan werken. En ik heb nu inderdaad een hele fijne instructrice gevonden waarmee ik in een paar maanden tijd meer ben opgeschoten dan in 3 jaar met al het andere gedoe.

De galop klopt ook, dit is voor ons heel beschaafd, ze ging ook loeihard door de bak, onbestuurbaar.

Maar we hebben hier hard voor moeten werken. Ik vroeg mij echt af of ze nou zo'n raar fundament heeft achter dat ze zo moeilijk tot dragen komt dat ze er echt last van heeft. Dat zou ik niet eerlijk vinden. Maar ik heb liever dat ze blijft, want ik vind het ook een mooi paard en werk ondanks haar nukken toch graag met haar, als ze gaat, gaat ze als een trein :D.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:31

Oef wel te zien waar het kruis vandaan komt ja,haar vader is uit de fokkerij gehaald? kan me voorstellen dat dit zelfs bij de haflingers niet echt wenselijk is..
Denk dat jouw paard door haar manier van bewegen heel snel erg op de voorhand gaat stuwen en daarom zo hard gaat en sterk wordt aan de voorkant.Maar als je al zo erg opgeschoten bent in een paar maanden met je nieuwe instructrice dan gaat het wel goedkomen.Je hebt idd iemand nodig die weet hoe je paarden traint in combi met hun lichaamsbouw en niet alleen naar het plaatje kijkt.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 10:05

In Nederland is hij uiteindelijk afgekeurd ja, maar in Belgie niet, hij heeft een sportpredikaat e.d. en is zelfs nationaal kampioen geweest. Maar als ik zijn draffoto's zie (onderaan de pagina), doet hij toch beter buigen dan mijn paard :D.

http://users.telenet.be/staldewulfhoek/dekhengst1.htm

Maar ja, ze is ook niet gefokt op functionaliteit, haar moeder draait mee op een paardenmelkerij waar verder alleen Haflingers staan ben ik later achtergekomen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:07

Naast een erg sterk hellend kruis en een wat recht gesteld achterbeen staat het achterbeen ook wat achter de massa en is ze erg kort gekoot en heeft een ingesnoerde pijp.

Ik vindt wel dat ze een mooie halsvorm heeft met mooie keeluitsnijding en de schouderligging vindt ik erg mooi.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 20:29

@NatasjavE: Wat is een ingesnoerde pijp? In hoeverre is dat 'negatief'. Heeft dat te maken met haar grotere gewrichten? :o?

Schouderligging heb ik vaker gehoord ja, terwijl ik altijd dacht dat dat een minder punt was omdat ik nooit helemaal heb begrepen hoe je dat moet zien. De hoek maakt dat hij steil of schuin is, maar waar loopt die hoek precies dan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:09

Als je kijkt waar de hals over gaat in de schouderpartij dan zie je een soort lijn liggen,dat is de schouderlijn..hoe verder ie naar beneden wijst,hoe steiler de schouder is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:21

Erretje schreef:
@NatasjavE: Wat is een ingesnoerde pijp? In hoeverre is dat 'negatief'. Heeft dat te maken met haar grotere gewrichten? :o?

Schouderligging heb ik vaker gehoord ja, terwijl ik altijd dacht dat dat een minder punt was omdat ik nooit helemaal heb begrepen hoe je dat moet zien. De hoek maakt dat hij steil of schuin is, maar waar loopt die hoek precies dan?

Een ingesnoerde pijp zie je net onder de voorknie. Je ziet dat het pijpbeen net onder de knie smaller is dan onderaan bij de kogel.
Het zal waarschijnlijk meer slijtage opleveren denk ik. Ik weet zo uit mijn hoofd het nadeel niet gelijk.

Voor de schouder kijk je naar het midden van de schoft en dan neem je een denkbeeldige lijn naar de boeg. Hoe schuiner die lijn ligt hoe schuiner de schouder ook is.
De schouder moet schuin liggen en lang zijn. Dan heeft een paard meestal meer ruimte aan de voorkant in de beweging.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 18:46

Maar heeft de ruimte wat betreft het voorbeen dan niet te maken met de verhouding ligging schouder-hoek elleboog? Als deze groter is dan 90 graden krijg je een ruim voorbeen, is deze hoek kleiner dan heb je dat niet?

Met alle respect voor mijn paard, maar ook al heeft ze een goede schouderligging, een goed voorbeen heeft ze ook niet echt ;).

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:47

Zou niet te veel stil staan bij de exterieur van je paard. Er zijn paarden van alle soorten en verschillen actief in de dressuur, het niveau wat je zelf aangeeft graag te willen behalen is met jou'n paard prima mogelijk.
Daar waar je paard nagevelijk word zie je op de video het tempo omlaag gaan. Pak dan eerst je paard op om juist voorwaarts te krijgen en dan weer nagevelijk. Veel hals stekken, losmaken, inbuigen etc. zal je paard na verloop van tijd steeds beter maken. Haal je paard niet onderuit zou ik zeggen, blijf positief, dat doen wij hier ook altijd :D Daar waar de oude amazone van onze hengst aangaf niet met hem te kunnen starten omdat de hengst geen potentie zou hebben, heeft hij lang stil gestaan, vorig jaar februari begon een nieuw aangestelde Amazone, Paard doorliep, in augustus de L1 en is nu al M1 met winst punten, en start de eerst volgende keer in de Z. Een klasse wat ieder gezond paard makkelijk kan halen. dus komt zeker goed gewoon lekker rustig trainen, lessen en rust bewaren. :D

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 20:12

Dat bedoelde ik ook niet echt hoor, dit was meer in het algemeen bedoeld wat betreft schouderligging. Ik probeer er ook in het algemeen wat van te leren van het topic :D! Van exterieur en de functionaliteit. Ik heb dat prachtige boekje van het KWPN maar daarin wordt alleen de afwijking t.o.v. het gemiddelde bepaald, niet wanneer een exterieur functioneel is, ook al is een gemiddelde KWPN-er die gemiddeld scoort een over het algemeen een prima sportpaard :j!

Dan kan ik misschien ook bepaalde dingen meer of gerichter trainen. Ik mis dat soort informatie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:46

Erretje schreef:
Maar heeft de ruimte wat betreft het voorbeen dan niet te maken met de verhouding ligging schouder-hoek elleboog? Als deze groter is dan 90 graden krijg je een ruim voorbeen, is deze hoek kleiner dan heb je dat niet?

Met alle respect voor mijn paard, maar ook al heeft ze een goede schouderligging, een goed voorbeen heeft ze ook niet echt ;).

Ja klopt, ik ga er bij een schuine schouder inderdaad ook vanuit dat die hoek goed is. Maar vaak is het zo dat als de schouder er goed inligt de ligging schouder hoek elleboog ook goed is. Niet altijd.

lique10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:48

Erretje, van mij geen exterieur beoordeling maar....ik vind het een leuk paard eerlijk gezegd, misschien niet de ideale bouw of gangen voor een dressuurpaard voor het hoge werk maar elk gezond paard kan Z1 lopen met goede training. Ik heb het filmpje waarin je rijdt ook even gekeken, je zit er netjes op, mis iig activiteit en tempo. Ga lekker met je paard aan het werk en laat je goed begeleiden.