Hengst voor keur preferente merrie van Contango

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Tomba_

Hengst voor keur preferente merrie van Contango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 11:02

Voor onze Contango merrie ben ik op zoek naar een geschikte hengst, ben benieuwd wat jullie adviseren. Haar afstamming: http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=132962
Ze bracht een elite nmk merrie van Rousseau, een stermerrie van Metall, een voorlopig keurmerrie van Rhodium, 2 jaar terug een veilingveulen van Armani: http://www.limburgseveulenveiling.nl/pr ... php?id=645 Op het filmpje is de merrie ook te zien, het is voor een Contango een erg bloederige merrie. Dat fokt ze ook, vorig jaar had ze een Rousseau hengstveulen, deze mocht wat meer lengte, maat en beweging hebben. Daarna gedekt met Jazz, maar helaas gust gebleven.
Merrie zelf is 1,67m. Zoek een hengst die maat en formaat doorgeeft, qua beweging zou ik graag de galop wat verbeteren. Qua gevoel past Charmeur goed, maar zou het ook leuk vinden om het bloed 'vrij' te houden, daarvoor zaten we aan Davino VOD te denken.
Ben benieuwd welke hengst jullie zouden aanraden? :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:21

Naast Charmeur denk ik ook aan Amazing star of Wynton.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:29

Desperado - Vivaldi x Havidoff x Ferro - is een hengst met maat, formaat en uitstekende galoppade. En een hele rassige hengst.
Tja en Jazz x Contango is wel een bewezen combinatie....

En gezien het feit ze wel goed combineert met Ferro bloed -Rousseau, Metall, Rhodium - zou ik een Ferro zoon cq. terugdekken ook geen gekke optie vinden, gebaseerd op je info.

_Tomba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 12:45

Suzanne F, waarom Amazing Star? Wynton nafok vond ik erg opvallend op de HK, maar ben bang dat ik dan te weinig maat en lengte krijg.
Smeetjoew, Desperado erg ruige hengst, hebben hem voor een andere merrie in gedachten, weet niet of hij echt maat gaat geven...moederlijn heeft dat in ieder geval niet.
Terugdekken met Jazz wil mn vader niet :p Metall en Rhodium heb ik niet echt het goede gevoel bij, en nog een keer Rousseau doen we ook niet. Jullie vinden Davino niks?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:50

_Tomba_ schreef:
Suzanne F, waarom Amazing Star? Wynton nafok vond ik erg opvallend op de HK, maar ben bang dat ik dan te weinig maat en lengte krijg.

Amazing star geeft mee: Maat, formaat, lengte en een mega galoppade. Voert ook nog Ferro bloed wat blijkbaar goed past bij jouw merrie. Is een Flemmingh x Ferro x Donnerhall.

Wynton geeft over het algemeen toch meer maat en lengte mee dan ik dacht.

smeetjoew

Re: Hengst voor keur preferente merrie van Contango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:49

Ben ik wel met je eens TS, de vererving van maat is een beetje een gok met zo'n jonge hengst, maar zn broer Chinook is 1.74 en de hengst zelf is een goede 1.70m. De andere nakomelingen van de moeder zijn ook mooi aan de maat.
Maargoed, is en blijft idd een beetje een gok. Maar het is een prachtig gefokte hengst en voldoet aan al je eisen.

Davino heb ik persoonlijk minder mee, maar da's meer kwestie van smaak. Absoluut mooi gefokt en bloedjemooi op stand, maar hij overtuigt me niet in beweging. Ik mis een beetje kracht. Maar verder wel een hele rassige hengst en veel formaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:34

Ik zou Ferro bloed niet zo verkeerd vinden op deze merrie..imo zou ze wel wat meer kracht,lichaamsgebruik en een wat beter achterbeen gebruik mogen hebben.
Charmeur zou ook een mooie optie kunnen zijn,mits ie genoeg kracht doorfokt.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:37