Horsetelex/Paardenfokken.nl fokkerijtools niet meer gratis

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gaia2010

Horsetelex/Paardenfokken.nl fokkerijtools niet meer gratis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 11:53

Ik ben als kleine fokker die jaarlijks een veulentje fokt wel eens op Horsetelex / Paardenfokken.nl en maak dan wel eens gebruik van hun fokkerijtools zoals virtuele dekkingen, lijnenteelt, hengstencalculator etc. Echt heel handig!
Nu zag ik dat het niet meer gratis is en je een abonnement moet nemen van maar liefst 75 euro per jaar om het nog te kunnen gebruiken! Je kunt nog wel in de database zelf kijken, maar zonder de fokkerijtools erbij, is het echt veel minder interessant.

Ik vind dat eigenlijk niet kunnen, iedereen (ik ook) heeft aan deze website bijgedragen door hun paarden, voorouders, nakomelingen e.d. in te voeren en bij te houden en nu willen ze er plotseling geld voor hebben, en veel ook! Als het nou een bijdrage van maximaal 10 euro was, zou ik het nog overwegen.

Wat vinden jullie? Kan je geld vragen voor iets dat zonder de input van gegevens van duizenden belangstellenden niet als zodanig had kunnen bestaan? Ik vind van niet.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:56

Echt? Ik vond het ook altijd heel intresant om die dingen te gebruiken.

Vind niet dat je er zoveel voor kunt vragen. Het is niet een klein bedrag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:06

Wel slim gedaan. Inmiddels hebben ze meeste paarden ook al 'bevroren'. Je kan dus geen gegevens meer wijzigen. Ze hebben idd een database opgebouwd met vrije en gratis hulp van iedereen en nu willen ze cashen. Ja slim. Maar ik ga er niet in mee.

Sammie

Re: Horsetelex/Paardenfokken.nl fokkerijtools niet meer gratis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:32

iedereen maar weer naar allbreed dus :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:30

Ik maakte toch geen gebruik van de fokkerijtools dus voor mij is dat geen verlies. Gewoon enkel paarden raadplegen of aanvoeren en voor de rest niets.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:22

lekker slim aangepakt dus. maar ik ga er ook niet aan mee werken.

Gaia2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 16:36

Ik weet niet of het wel zo slim is. Het stoot de gebruikers af, en dat is toch niet wat men wil bereiken lijkt mij. Denk maar aan stallion.com van de KWPN, die vroegen ook (te) veel geld en die website bestaat bij mijn weten niet meer.
Er is wel een verschil trouwens: stallion.com gaf eigen KWPN informatie en Horsetelex nu parasiteert als het ware op zijn gebruikers.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:24

Vraag me af of ze iemand kunnen weerhouden wanneer die de eigen paarden er af wil halen???

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:29

sarabande schreef:
Vraag me af of ze iemand kunnen weerhouden wanneer die de eigen paarden er af wil halen???

Ja want je kan ze er niet meer afhalen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:35

Suzanne F. schreef:
Ja want je kan ze er niet meer afhalen.

Dat vraag ik me dus af. Het kostte mij een paar jaar geleden een heleboel moeite om een paard van mij, zelf gefokt en in eigendom, maar door iemand anders er op gezet er af te laten halen maar het is toen wel gelukt.

Verder doe ik er weinig mee trouwens, dus het kan mij niet schelen, ik vroeg het me af wat de rechten van een eigenaar van een paard zijn in deze.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:42

Ik zag het inderdaad ook een tijdje terug toen ook ik bezig was met het uitzoeken van een geschikte hengst.

Vind het een belachelijke prijs voor de 'service' die men aanbiedt, een kleurencalculator die niet goed werkt,ontbreken van informatie, enz.

Heb de proeftijd erop zitten en hiermee ook de mogelijkheid om virtueel te dekken, enorm jammer, maar ik ga er geen 75 euro in stoppen. Als het inderdaad een keer een tientje was geweest, of zelfs 15 euro, prima, dan was het geen probleem, maar 75 euro is me zeker teveel.

Tja,op naar een andere site dus voor het virtuele dekken :P

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:34

Of weer lekker ouderwets en zelf alles uitzoeken en puzzelen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:57

Gaia2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 22:39

Bedankt voor die websites Peterina, die kende ik nog niet.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:11

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:59

nadeel van Horsetelex is ook dat de info niet altijd even betrouwbaar is, zowel mijn paard als het paard van een vriendin van mij staan er niet juist in, bij mij is het iets kleins, maar bij het andere paard is de verkeerde vader ingevoerd (zelfde naam, andere hengst), waardoor de afstamming in het geheel niet meer klopt.

Je kan dus niet blind varen op hun gegevens en dan willen ze er nog geld voor ook? Zorg eerst maar dat alles klopt wat er in staat.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:11

Dan is jou paard gewoon verkeerd ingevoerd door de fokker of degene die voor jou de eigenaar was. Horsetelex vult zelf geen paarden in. (Misschien nu wel de goedgekeurde hengsten). Als je een mailtje stuurt passen ze het doorgaans toch wel aan hoor.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:30

petraaken schreef:
Dan is jou paard gewoon verkeerd ingevoerd door de fokker of degene die voor jou de eigenaar was. Horsetelex vult zelf geen paarden in. (Misschien nu wel de goedgekeurde hengsten). Als je een mailtje stuurt passen ze het doorgaans toch wel aan hoor.

Dat weet ik ook wel, maar mijn punt is eigenlijk dat iemand die dit niet weet en informatie gaat kopen van horsetelex er niet eens zeker van kan zijn dat die info ook klopt. Dat vind ik een kwalijke zaak.
Als je info gaat verkopen voor dik geld moet deze ook correct en gecontroleerd zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:34

Vindt ik ook. Ik zit op een soortgelijk iets maar dan met werkhonden. Kost 30 euro per jaar en wordt allemaal gecontroleerd. je kan er films foto's enz. opzetten. Dat is me dat geld gerust waard als je fokken wilt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:39

er is bij horsetelex ook controle, maar dit zijn dingen waar je amper iets tegen kunt doen. Mensen die het invoeren moeten niet als een blinde kip zomaar dingen invoeren. Je krijgt verschillende schermen te zien bij namen van paarden en afstammingen. Die moet je lezen voor je een paard kan invoeren. Ik denk dat het meeste gewoon klopt. 100% kloppend krijg je het nooit. Dan zal 't kwpn z'n bestand openbaar moeten maken. <<)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:50

Ja ik denk dat mensen gewoon veel te snel een merrie en een hengst aanklikken ipv dat ze kijken of ze wel de juiste hengst vast hebben. Er zitten verdomd veel paarden in soms met dezelfde naam.

Gaia2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 14:35

Sammie schreef:
er is bij horsetelex ook controle, maar dit zijn dingen waar je amper iets tegen kunt doen. Mensen die het invoeren moeten niet als een blinde kip zomaar dingen invoeren. Je krijgt verschillende schermen te zien bij namen van paarden en afstammingen. Die moet je lezen voor je een paard kan invoeren. Ik denk dat het meeste gewoon klopt. 100% kloppend krijg je het nooit. Dan zal 't kwpn z'n bestand openbaar moeten maken. <<)

Mijn punt waarom ik dit topic heb gestart is nu juist dat er geld wordt gevraagd terwijl de invoer van paarden aan de gebruikers wordt overgelaten (en daarmee accepteer je dus ook de foute invoer!). Ik vind dat niet kunnen. En daarnaast: bijvoorbeeld de hengstencalculator die nu ook in hun betaalde abonnement zit: die maakt gebruik van de fokwaarden van de KWPN. Men gebruikt dus informatie die eigendom van de KWPN is en vraagt daar dan geld voor! Als ik de KWPN was, stak ik daar een stokje voor.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:34

tja, servers kosten geld... is bij zo veel zaken zo dat je voor een algemeen gebruik niks moet betalen, maar voor bepaalde extra's wel.
Ik vind het zonde, maar niet het einde van de wereld...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:44

Gaia ik begrijp je punt wel, maar er klopt het .e.e.a. niet aan je uitleg. :D De gegevens van de paarden worden ingevoerd door gebruikers. Dat klopt. Maar om die gegevens in te zien wordt geen geld gevraagd. Dat is enkel voor de 'extra tools' die niet tot weinig afhankelijk zijn van die (foute) invoer.

En dan even beschouwing gelaten of je uberhaubt (veel) geld mag vragen voor een tool die (deels) gebaseerd is op een andermans gegevens (welke wél vrij te gebruiken is).

Gaia2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 16:58

Sammie, dit topic gaat wat mij betreft dan ook alleen over de fokkerij tools. En de goede weergave van de populaire tool "virtuele dekking" is 100% afhankelijk van de juiste invoer van de voorouders.