[TI] Tinker(dek)hengst gz voor dekking gron, fries, boven drenthe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hinkewal

Tinker(dek)hengst gz voor dekking gron, fries, boven drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:27

Hallo,

Ik zoek een mooie TINKER dekhengst in de buurt van mijn woonplaats Doezum. Mijn maximale reistijd is 1 uur. Ik hoef helemaal geen goedgekeurde dekhengst maar gewoon een mooie. Ik heb een bruine KWPN merrie van 1.57 met belgenbloed. Het leukst zou dan ook zijn als hij bont doorfokt, maar dit is helemaal geen eis. Omdat het veulen puur recreatief wordt gebruikt willen we ook niet te veel betalen. Onze max is 225.- Als je een leuke hengst hebt hoor ik het graag. We willen graag natuurlijk dekken of aan de hand en de merrie heeft nog nooit eerder een veulen gehad en ze is nu 8 jaar.

groetjes,

HInke

cp112

Re: Tinker(dek)hengst gz voor dekking gron, fries, boven drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:36

Wat zoek je specfiek in een hengst? Wil je met je veulen meer zwaarte, wil je ruime gangen behouden? Wat zoek je exact?

Ik heb een mooie tinkerhengst van +- 1.60. Zwart bont (draagt ook vos). Super braaf, fijn karakter, werkwillig. Goed ondertredend en sterk achterbeen en een mooie rug/bovenlijn.

Dekgeld voor rassen anders dan tinkers bedraagd 200,- euro.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:45

Hallo,

Wat ik graag zie in een veulen is vooral een goed karrakter. Mooi uiterlijk zou leuk zijn. Gangen: zolang ze maar lekker rijden. Zoals ik al zei het is puur recreatief dus veel poespas hoeft ook absoluut niet. Hoever is de reisafstand naar je toe?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:48

In min onderschrift staat mn site daar kan je hem wel vinden. Zijn karakter is echt top! Kan hem overal mee naar toe nemen. Hij vind alles best. Hij is nu 4 jaar.

Ik woon in zuidwolde. Ik heb geen internet nog dus kan iet op de routeplanner zo op mn telefoon. Zou je zelf even moeten doen. Je mag altijd een keer komen kijken uiteraard.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 18:51

Hallo,

zuidwolde in groningen of in drenthe?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:29

Drenthe :) 7921 RC is de postcode. Huisnummer 4

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:11

jammer, dat is dik een uur rijden. Kom je ook wel is met je hengst bij ons in de buurt voor t een of t ander? Dan zouden we het ook kunnen proberen. Anders moet ik er even over nadenken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:18

Voor het dekken reis ik niet met mijn hengst.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:23

Nee dat had ik begrepen, maar voor een keuring of zoiets dat je toevallig in groningen of in de buurt bent?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:25

En hoelang ben je van plan dit veulen te houden? Je moet je goed realiseren dat fokken altijd een gok is, en dat kruisingen helemaal geen garantie bieden. Voor hetzelfde geld komt er een disproportionele salamiworst uit. Dat weet je niet. En je geschiedenis hier op bokt geeft wel aan dat je toch erg snel van gedachten wenst te veranderen. Als je besluit het veulen te verkopen, is het voor een papierloze kruising erg moeilijk om een plek te vinden, dikke kans, zeker nu in de recessie, dat die de handel ingaat via een slechte handelaar en uiteindelijk op een overvolle wagen naar italië vertrekt. Men komt zelfs van paarden met pedigree niet eens meer gemakkelijk af! Dus ik zou je eerst adviseren heel goed na te denken over de consequenties wanneer het veulen niet helemaal is wat je hoopt. En of je uberhaubt voor zeg 20 jaar de (financiele) ruimte hebt dat dier aan te houden.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:28

misschien staat er hier eentje bij? bij de meeste staat ook een 'woonplaats' bij.

http://www.nsvt.eu/resources/Tinker-Dek ... n-2012.pdf

daarnaast zou ik gewoon voor een goed gekeurde hengst gaan. dan is zijn zaad getest, kun je misschien al wat nakomelingen vinden enz.

anders het stamboek mailen of bellen, en vragen naar hengstenhouders in groningen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:32

Ook al ben ik in de buurt, dan wordt er niet gedekt. Mijn hengst dekt alleen thuis. Dit doe ik express omdat we vrij vaak ergens heen gaat en ik wil niet dat hij dat gaat asocieren met dekken. Met de trailer ergens heen = rijden oid. Zo blijft hij met zn koppie bij mij.
Vandaar :)

Dat terzijde, voor een goede hengst reizen mensen wel. Dus is het voor mij ook niet nodig met de hengst te reizen.

Wat hierboven gezegd wordt ga ik in mee. Mijn hengst bijv is rontgologisch getest en sperma kwaliteit is goed. Niet geheel onbelangrijk aals je een veulen fokt

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:40

PocoGaucha schreef:
misschien staat er hier eentje bij? bij de meeste staat ook een 'woonplaats' bij.

http://www.nsvt.eu/resources/Tinker-Dek ... n-2012.pdf

daarnaast zou ik gewoon voor een goed gekeurde hengst gaan. dan is zijn zaad getest, kun je misschien al wat nakomelingen vinden enz.

anders het stamboek mailen of bellen, en vragen naar hengstenhouders in groningen

Dat is wel een goed idee, maar zijn goedgekeurde hengsten niet veel duurder?

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:44

s6801881 schreef:
En hoelang ben je van plan dit veulen te houden? Je moet je goed realiseren dat fokken altijd een gok is, en dat kruisingen helemaal geen garantie bieden. Voor hetzelfde geld komt er een disproportionele salamiworst uit. Dat weet je niet. En je geschiedenis hier op bokt geeft wel aan dat je toch erg snel van gedachten wenst te veranderen. Als je besluit het veulen te verkopen, is het voor een papierloze kruising erg moeilijk om een plek te vinden, dikke kans, zeker nu in de recessie, dat die de handel ingaat via een slechte handelaar en uiteindelijk op een overvolle wagen naar italië vertrekt. Men komt zelfs van paarden met pedigree niet eens meer gemakkelijk af! Dus ik zou je eerst adviseren heel goed na te denken over de consequenties wanneer het veulen niet helemaal is wat je hoopt. En of je uberhaubt voor zeg 20 jaar de (financiele) ruimte hebt dat dier aan te houden.

Waarom ik mijn veulen verkoop is omdat ik er niet op kan rijden laat staan mennen. Het is een echte dressuur gefokte merrie en voor het mennen zou ze ook erg geschikt zijn maar daar hebben wij dan niet zo veel plezier in. We hebben nu 4 pony's, en bijna 5. De volgende is uitgerekend op 15 april. We hebben ruimte zat en financiëel is er ook geen probleem. Ik zie niet in wat voor nut je reactie heeft. Ik wil graag een veulen fokken die ik kan inrijden en waar we met z'n 2 en lekker mee op buitenrit gaan. Salami fokken is onzin. Het is zelfs bewezen dat het voor het veulen veel gezonder is om rassen te kruizen. En mijn veulen aan een handelaar verkopen? NOOOIT houd voortaan gewoon zulke onzinnige reacties voor je!

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:44

cp112 schreef:
Ook al ben ik in de buurt, dan wordt er niet gedekt. Mijn hengst dekt alleen thuis. Dit doe ik express omdat we vrij vaak ergens heen gaat en ik wil niet dat hij dat gaat asocieren met dekken. Met de trailer ergens heen = rijden oid. Zo blijft hij met zn koppie bij mij.
Vandaar :)

Dat terzijde, voor een goede hengst reizen mensen wel. Dus is het voor mij ook niet nodig met de hengst te reizen.

Wat hierboven gezegd wordt ga ik in mee. Mijn hengst bijv is rontgologisch getest en sperma kwaliteit is goed. Niet geheel onbelangrijk aals je een veulen fokt

Ja dat had ik nog niet eens bedacht. Ik kijk nog even verder wat ik nog meer kan vinden aan hengsten in de buurt en je hoort het zeker even van me!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:47

Je moet niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Goede hengsten zijn niet voor niets goed, en daarmee duurder.

Ik ga mee met s6801881, helemaal omdat je er niet te veel aan uit wilt geven. Goede paarden met papieren zijn al lastig te verkopen, kruisingen raak je helemaal niet snel kwijt. Nu zeggen dat je het dier zult houden en niet wilt verkopen is leuk, maar praktijk leert vaak anders.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:04

Mijn hengst is ook goedgekeurd en valt ook binnen je budget :+, al ligt zijn dekgelkd voor tinkermnerries aanzienlijk hoger.

Een goedgekeurde htinkerengst it je bij een niet tinkermerrie zo rond de 200 -250 euro gemiddeld.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:04

Heb je een pb gestuurd ;)

xDKFJx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:33

wat maakt het uit dat ze hem kruist? ik heb ook een kruising, en er stoppen zelfs mensen met de auto om te vragen of ze te koop is.. dus dat is onzin dat kruisingen niet makkelijk te verkopen zijn, en ze wilt hem of haar niet eens verkopen:P

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:34

Dit topic is een advertentie die op de Bokt Markt thuishoort. Hier nu dus een slotje ;).