ik zat net eens door hele het paspoort te bladeren van mn fjord en zag staan dat hij in zijn geboortejaar een B premie heeft behaald. Waar is dat gelijk aan/ staat het voor?
Een fjordenveulen gaat vrijwel altijd naar de keuring, aangezien hij daar gechipt wordt en zijn paspoort krijgt. Als je er dan toch bent loop je de keuring zelf vaak ook mee en dan kan je veulen een A, B of C premie krijgen. Dit wordt beoordeeld op 5 punten (rastype, structuur en bespiering, beenstanden en beenkwaliteit, gangen en beweging, totale indruk). Je kunt dus maximaal 50 punten halen in theorie. In praktijk heb je het heel goed gedaan als je 40 punten scoort. Voor een A premie moet je minimaal 35 punten behalen. Voor een B premie tussen de 31 (toch?) en 34 en een C premie krijg je voor een nog lagere score.
Kleine correctie: een B-premie is tussen de 34 en 30 punten, 29 of lager is een C-premie. En dan bijna alle veulens naar de keuring gaan vind ik iets te positief bekeken. Vorig jaar bijv. zijn er iets meer dan 300 veulens geregistreerd waarvan er zo'n 165 naar de keuring zijn geweest.
Dank je wel voor de aanvulling Anita, ik had bewust een vraagteken erbij gezet omdat ik twijfelde aan de grens. Ik dacht ook dat er veel meer veulens naar de keuring gingen, al wist ik wel dat de grotere fokkers vaak thuis laten chippen.