hoe omgaan met een Friese?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CelineG

hoe omgaan met een Friese?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 17:27

Ik heb het Friese paard altijd graag gezien. Nu dat ik opzoek ben naar een paard, wil ik er wat meer over weten.
Misschien dat het wel wat is voor me! Heb je ervaring met Friese paarden of heb je wat tips...
Laat het me weten :D

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:33

Een Fries is er in alle soorten en maten, net als alle andere rassen. "De" Fries bestaat niet. :D wij behandelen onze fries net zo als onze Geldersen en NRPS 'er.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:37

Ik zou een cursus Fries gaan volgen :j anders krijgen jullie geheid communicatie problemen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:17

Kaula schreef:
Ik zou een cursus Fries gaan volgen :j anders krijgen jullie geheid communicatie problemen.

Aha daarom dat mijn fries der eigen zin doet. Ze kan me gewoon niet verstaan.

Zonder gekheid, wat wil je weten?
In feite zijn ze niet echt anders als andere paarden, het is het karakter dat telt maar ze rijden toch anders dan andere types. Fries heeft vrij veel knie actie en dat is erg wennen met rijden net als ze in de galop best weleens een goede sprong maken maar ook dat went wel verder kosten de manen en staart wat meer tijd als ze in ieder geval veel behang hebben.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:19

Veel mensen scheren Friezen over één kam, maar mijn ervaring is dat ze gewoon onderling heel erg verschillen. Kies een paard dat je aanstaat en waar je mee overweg kunt, ongeacht of het Fries bloed heeft ;)

CelineG

Re: hoe omgaan met een Friese?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 18:55

@Tigra, ik wil graag weten wat jullie ervaringen zijn. Maar ik weet niet zeker als het er eentje gaat worden, het was gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik zag er eentje op het internet die te koop stond. Daarom dat ik het me dit allemaal afvraag :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:57

Een fries is ook gewoon een paard, heeft dus geen speciale behandeling nodig. :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:39

RPA -> BKR

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:33

Ik hoor toch nog wel eens dat men denkt dat Friezen slome dieren zijn.....dat vind ik dus totaal niet.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:37

vind ik ook totaal niet. elke fries is weer anders. ze zeggen dat ze koeler zijn in de kop. die van mij is wel koel en leergierig en werkt graag maar kan soms ook buiten even gek doen of wat eng vinden. fries is een paard zoals alle paarden met ieder een eigen karakter vind ik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:39

Die van mij was zo in de dagelijkse omgang super gemakkelijk, vond iedereen even interessant en gezellig, je kon er bij wijze van spreken onderdoor kruipen. Maar vond ze iets eng....dan was het ook echt eng en dan kon het echt gevaarlijk worden.

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:43

Ik dacht ook altijd dat ze sloom waren :o of zoals dat heet "koel in het hoofd", maar mijn Fries is gelukkig heel heet en snel voor het been onder de man, dus voor de dressuur is dat heerlijk! In de omgang en op stal is ze wel heel relaxed. Klinkt best ideaal hè ;) ? Maar goed, dit is slechts mijn ervaring met één Fries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:48

Ik vind sommige Friezen wat lomp en wat minder sensibel in het rijden. Maar dat geldt toch ook niet voor alle Friezen.
't Is wel zo dat ze wat minder makkelijk op de achterhand zijn te zetten als warmbloeden, ze stuwen graag en kroppen zich graag op.
Qua omgang, tja, gewoon een paard. Niks specifieks.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:52

Yamcha, dat lompe, dat vond ik eerst ook. Toen ik Kinke net had moest ik haar gewoon met alle macht terugduwen als ze achteruit moest...maar blijkbaar had ze nooit anders geleerd, want dat heb ik snel aangepakt en in no time liep ze achteruit op alleen een lichte en korte aanraking van mijn hand. Hetzelfde gold voor het omzetten, stond ik daar tegen die dikke billen aan te duwen...dat dus ook maar snel even veranderd :)
En nog zo'n puntje...meelopen aan het touw...mevrouw wist blijkbaar niet beter dan dat zij vooraan liep en baasje probeerde mee te lopen met het tempo....dacht ut niet....was even oefenen en daarna bleef ze gewoon op een nette afstand achter mij. Stuk relaxter.
Hmmm..zou dit betekenen dat de gemiddelde Friezen eigenaar wat (te) gemakkelijk is met de opvoeding van een paard??? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:21

Kan best :j vind ik met haflingers ook vaak.

Maar met rijden vind ik ze wel minder sensibel hoor, vegs buigt en stuurt reuze licht, en is super scherp aan de hulpen, en dat is training maar ook paard-eigen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:26

Dat zou best kunnen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:10

Moet er wel bij zeggen dat je met training superveel kan doen, maar een Vegs gooit er veel makkelijker van alles uit dan een Fries doet.
Friezen zijn vaak wat moeilijk met de galop, dat moet je echt trainen, het aanspringen vinden ze erg moeilijk, en correct doorspringen ook. Dus daar pas aan werken als ze in draf en stap redelijk in balans en stuurbaar zijn, dan pas galop, en liever een paar goede sprongen, dan ineens een stuk willen galopperen.

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:55

wij hebben er 2, en zijn heel verschillend. me man heeft een merrie ooit uitgezocht die 1.72 groot is. heel cool in zijn hoofd en waar je alles mee kan doen zonder dat ze omkijkt of schrik. waar onze dochter van 3 en hij lekker samen op kunnen hobbelen. ik heb er 1 uitgezocht die van alles schrikt ook al kent ze het. en die verschrikkelijk heet is in haar hoofd is. dus ook fries paarden hebben het zelfde als alle andere rassen.

ik weet niet wat je zoekt maar ik zal gewoon eens naar diverse friesjes gaan kijken en kijk of er een klik is tussen jouw en het paard. dat is het belangrijkste en als je er 1 gevonden heb. eerst een paar keer erop gaan voor je hem of haar koopt. kijk ook of ze het rijden aan je verwachting voldoet

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:01

Je hebt volgens mij heel verschillende friezen :)
Bij ons op stal staat er eentje; met een heerlijk toepasselijke naam... Walter :')

Afbeelding

Afbeelding

Heel erg leuk beest, geweldig karakter. Maar dit verschilt nog steeds van paard tot paard, en dus ook van fries tot fries :)
Gewoon even uitzoeken wat voor paard het is ;)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:34

Rosanna schreef:
Ik dacht ook altijd dat ze sloom waren :o of zoals dat heet "koel in het hoofd", maar mijn Fries is gelukkig heel heet en snel voor het been onder de man, dus voor de dressuur is dat heerlijk! In de omgang en op stal is ze wel heel relaxed. Klinkt best ideaal hè ;) ? Maar goed, dit is slechts mijn ervaring met één Fries.

Hier hetzelfde! Wist wel dat ze niet sloom zijn, dat heeft de mijne ook wel bewezen. In het begin moest ik haar juist inhouden omdat ze me te snel ging! Nu geen last meer van, kan nu echt alle kanten met haar op.
Friezen? Ik wil nooit weer wat anders!! Zijn echt super lieve dieren.

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:17

Wat ik aan mijn Fries ook zo lief vind, is dat ze nooit in verzet komt als ik haar iets nieuws ga leren, maar echt meewerkt om het goed te doen. Het resultaat hoeft dan nog niet perfect te zijn, maar tijdens zo'n nieuwe oefening geeft ze nog eens extra na, of ze krijgt wat meer impuls, echt heel fijn om mee te werken. En op stal, hinnikt ze iedere keer als ik langsloop. Mijn andere paard (KWPN) hinnikt gewoon een keer, als ik aankom, mijn Fries iedere keer als ze me ziet :)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:16

jaren een fries gehad...sloom????? echt niet...cool???...echt niet...gaaaf ..echt wel :)
Ik heb nu al zeker 11 jaar andalusiers maar mijn trouwe fries deed echt niet onder voor hun.
super wakker en heel slim, het enige verschil is, de gangen die zijn wat trager dan de PRE.
je kan ook zeggen de PRE dribbelt meer.Ik zou zeggen ga er is een rijden....

Afbeelding

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:10

Kaula schreef:

Oohh dat verklaart zeker een hoop bij mijn friesje. Nu snap ik waarom ze me niet begrijpt. Ze verstaat me niet. Hahaha.

Oke nu serieus.
TS als je graag een paard wilt moet je zoeken naar een paard met een klik. Raad je niet aan om op ras te gaan zoeken.

Kinke schreef:
Ik hoor toch nog wel eens dat men denkt dat Friezen slome dieren zijn.....dat vind ik dus totaal niet.

Dat klopt zeker niet nee. Veel zeggen het er wel, maar ik heb er een die het totaal niet is.

Friezen zijn over het algemeen wel moeilijker met de galop. Je hebt er eigenlijk maar zelden één die de galop volledige makkelijk beheerst.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:32

Mijn fries heeft anders een erg mooie galop hoor :)
Verder is het soms nogal een angsthaas, en kan zich geregeld erg opwinden. Maar hij is erg lief en doet graag zijn best om je te begrijpen.