Dressuren, rechtrichten jonge Spaanse paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

imola40

Dressuren, rechtrichten jonge Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 02:55

Wie is beste om les aan te volgen ivm dressuren/rechtrichten? Methode volgens Bent Branderup of via Pedro D'Almeida (leerling van Nuno Oliveira).
Of is dat gelijk als je maar fijn bezig bent met je paard?
Ik vernam dat Branderup toch wel veel meer grondwerk is, lossere teugel gereden wordt veel in stap en via Pedro D' Almeida eerder wordt gereden (minder grondwerk) en wel eens een bijzetteugeltje gebruikt wordt....(het komt me iets klassieker over dan het academische rijden van BB)
Iemand ervaring in dit milieu?

SophievdV

Re: Dressuren, rechtrichten jonge Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 07:23

Ik heb geen ervaring in die wereld, maar ook een Spaans paard is een paard en het lijkt mij dat je die gewoon recht kunt richten onder het zadel :) ik weet niet waar je vandaan komt, maar er zijn meerdere instructeurs die zich met rechtrichten bezig houden. Hier is het bijvoorbeeld dagelijkse kost :) en we hebben een KWPNer.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 07:53

De methode moet jou liggen maar ook je paard. Ik zou zeggen neem eens een paar proeflessen en kijk wat bij jullie past.

imola40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 09:52

Ik woon in België.
De persoon die me zou helpen zei me dat Iberische paarden iets minder krachtig zijn en ik best niet zou trainen bij mensen die warmbloeden gewoon zijn.
Ik heb dat toch al van veel mensen gehoord, waarom het dan niet van de eerste keer goed doen? Daarom wou ik graag les nemen van iemand die deze soort paarden kent en niet bij iemand die normaal warmbloeden traint.
Meer nog, dat deze personen ook helemaal niet slecht zijn om warmbloeden te trainen.
Ik twijfel enkel nog tussen enkel bereden werk door Pedro D'Ameida (Oliveira) ofwel met veel grondwerk erbij van Bent Branderup.
Proeflessen en clinics heb ik al gevolgd van beide, vroeg me gewoon af waarmee ik het best zou zijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:59

Dat is dan toch afhankelijk van je paard? Bij welke manier van trainen merk je de snelste vooruitgang? Dan zou ik daarvoor gaan :) Dat kunnen wij vanachter de computer niet bepalen. Beide zullen wel functionele aspecten hebben.

Hoewel ik nog steeds vind dat je ook bij een "normale" instructeur terecht zou moeten kunnen. Ieder paard heeft zijn plussen en minnen en daar moet je ten alle tijden rekening mee houden. En er zijn ook warmbloeden die minder kracht hebben :)

imola40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 11:34

Misschien moet ik dan meteen maar iets duidelijker zijn.
Volgende week ga ik van start met een leerling van Nuno Oliveira, vanaf 0 (dus paard zonder kennis van dressuur). Grondwerk zoals Bent doet, doet deze leraar niet.
Is dat nodig of kan het perfect bereden?
Dat is iets wat ik nu graag van achter m'n computer kan bepalen ;)

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:47

Als je zelf ook al proeflessen en clinics over de bent methode hebt gevolgd, kan je het grondwerk gedeelte toch zelf uitbreiden daarmee? Ik ben er nooit zo van om strak 1 methode te volgen, meer wat mixen en de dingen die op jou en je paard het beste lijken te werken gebruiken.

imola40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 15:35

Aestrith schreef:
Als je zelf ook al proeflessen en clinics over de bent methode hebt gevolgd, kan je het grondwerk gedeelte toch zelf uitbreiden daarmee? Ik ben er nooit zo van om strak 1 methode te volgen, meer wat mixen en de dingen die op jou en je paard het beste lijken te werken gebruiken.

Ik heb het geprobeerd, maar ik vind het enorm enorm moeilijk om iets wat ik zelf nog maar amper snap, aan m'n paarden te leren. Het is zien wanneer iets gebeurt, dan moet je tikken met je zweepje om dat achterbeen actiever te maken. Vooraleer je op je paard zit, creeër je al een band en leer je voelen en handelen op het juiste moment.
Eerlijk gezegd vind ik Branderup en Marijke De Jongh hun grondwerk fantastisch. Ik geloof veel meer in grondwerk dan rijden voor jonge paarden, maar de trainer die leerling is van Pedro, werkt zo niet (er is niemand in de buurt hier die Bent z'n methode volgt, daarom had ik voor de lesgever van Pedro DA gekozen.)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 01:01

hoe oud is je paard?
ik vind persoonlijk grondwerk heeeel erg belangrijk niet alleen voor het recht richten maar ook voor zijn balans en om kracht op te bouwen. maar ook leiderschap (heb je een hengst?)ik zou zeggen doe eerst grondwerk en dan pas erop...

imola40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 20:12

Bedankt voor uw antwoord.
Het is inderdaad een hengst van vijf jaar. Ik heb veel grondwerk gedaan met hem, maar dan niet in de vorm van fit en lenig maken.
Ik wou graag mijn paard rechtrichten en de trainer bij wie ik wil gaan lesvolgen vind het gevaarlijk om achter een hengst aan te lopen via dubbele teugelwerk (ik denk vooral dat het zijn manier van werken niet is...). Ook zou het veel langer duren zei hij. Hij stelde voor om bereden te gaan rechtrichten, omdat je dan meer kan doen. Die trainer traint al jaaaren Iberische paarden, dus ik luister wel als hij iets zegt.
aan wie heb jij dat grondwerk geleerd? Waar ben jij mee begonnen?

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:32

OOO nou als hij al 5 is en je heb al veel grondwerk gedaan dan is het inderdaad tijd om dit geleerde om te zetten op zijn rug...Dan is het tijd om zijn ballans te trainen met gewicht.
Ik zit denk ik het zelfde heb een 5 jarige hengst en ben met hem heeel rustig de basis gangen aan het rijden veel (slange)voltes,overgangen en het belangrijkste op je been reageren.dus voor het been zijn.Bewust maken van je zit en je gewicht die je verplaatst met je zit.En daar mee druk geeft, waar hij op moet reageren.Ik denk dat als je dit met een goede instructeur doet het allemaal goed komt..veel succes gr jose

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:10

imola40 schreef:
Aestrith schreef:

Ik heb het geprobeerd, maar ik vind het enorm enorm moeilijk om iets wat ik zelf nog maar amper snap, aan m'n paarden te leren. Het is zien wanneer iets gebeurt, dan moet je tikken met je zweepje om dat achterbeen actiever te maken. Vooraleer je op je paard zit, creeër je al een band en leer je voelen en handelen op het juiste moment.
Eerlijk gezegd vind ik Branderup en Marijke De Jongh hun grondwerk fantastisch. Ik geloof veel meer in grondwerk dan rijden voor jonge paarden, maar de trainer die leerling is van Pedro, werkt zo niet (er is niemand in de buurt hier die Bent z'n methode volgt, daarom had ik voor de lesgever van Pedro DA gekozen.)

Waar woon je? Mijn instructrice heeft zelf ook bij Bent gelest en gaat daar geloof ik nog regelmatig heen. Misschien is dat wel wat voor je.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:16

imola40 schreef:
Bedankt voor uw antwoord.
Het is inderdaad een hengst van vijf jaar. Ik heb veel grondwerk gedaan met hem, maar dan niet in de vorm van fit en lenig maken.
Ik wou graag mijn paard rechtrichten en de trainer bij wie ik wil gaan lesvolgen vind het gevaarlijk om achter een hengst aan te lopen via dubbele teugelwerk (ik denk vooral dat het zijn manier van werken niet is...). Ook zou het veel langer duren zei hij. Hij stelde voor om bereden te gaan rechtrichten, omdat je dan meer kan doen. Die trainer traint al jaaaren Iberische paarden, dus ik luister wel als hij iets zegt.
aan wie heb jij dat grondwerk geleerd? Waar ben jij mee begonnen?

Het spijt me maar ik ga een enigzins kritische vraag stellen.
Wil je het goed doen of wil je het snel doen? Als je het goed wilt doen dan begin je op de grond. Dit om meerdere redenen ten eerste je ziet zelf veel beter wat je doet en wat je ermee bereikt en ten tweede om je paard de mogelijkheid te geven op een rustige manier zijn spieren op te gaan bouwen ten derde omdat de ruiter vaak eerder een paard in de weg zit (denk aan scheef zitten en miscommunicatie). Volgens mij zijn er genoeg mensen die ook met een hengst lange teugelwerk doen en dus gewoon achter hun paard lopen maar je kan er ook wat meer naast gaan lopen hoor. Neem eens contact op met Moll hier op bokt over wat meer info hij heeft er meer kaas van gegeten dan ik. Ik begrijp overigens wel dat je naar je instructeur luistert als hij iets zegt maar vergeet niet dat het ook heel belangrijk is wat je zelf wilt en nog belangrijker wat je paard wilt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:17

als je een jong of onbeleerd paard gewoon aan de longe begint sterker te maken , kan je er daarna als ruiter gewoon op. zelfs aan de longe kan je al een scheefheid zien bij je paard en dit heel simpel aan de longe rechter krijgen.

alleen is het belangrijk als ruiter te weten en te voelen, wanneer het paard recht is en wanneer scheef...en hoe je dat met je zit kunt corrigeren.
meer is het niet.
ik ben geen voorstander van het aan de hand beleren (van de grond) men zit dan teveel (vaak onbewust) aan de mond (bit) en daarmee krijg je het van achter naar voor rijden er bij een jong paard niet in.
wel als je erop zit en rijd, kan je je paard naar je hand toe rijden. en het sturen met zit op een jong paard is heel eenvoudig ( mits je als ruiter weet hoé)
ik ben benieuwd van wie je les gaat krijgen die een leerling is geweest van Nuno....(als dat een belg is ken ik hem wel)
pas op met in allerlei verhalen te geloven. Door de jaren heen al heel wat instructeurs tegengekomen die mooie verhalen vertellen over van wie ze leerling geweest zijn? wat achteraf niet klopte.