Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
chath schreef:gewoon proberen, als de merrie het niet opneemt na 1 of 2 dekkingen dan wil het niet meer, dan moet je niet blijven proberen, wordt ze wel drachtig dan is dat mooi. de natuur beslist zelf.
__Lauraa schreef:het ligt er ook aan of ze al eerder een veulen heeft gehad, als dat het geval is zal de bevalling makkelijker gaan.
als het wel haar eerste is zou ik haar sowiezo door een kleinere hengst laten dekken en dan idd wat hierboven wordt gezegd
Women2 schreef:Paar jaar geleden een 22 jarige merrie per ongeluk gedekt door de hengst. Was gelijk drachtig, bevalling ging perfect en heeft daarna nog 3 heel gezonde veulens gehad. Vorig jaar merkten we dat ze het gewoon zwaar had de laatste twee weken van de dracht en hebben we het erbij gelaten. Drie weken geleden vonden we haar in de wei. In het voorjaarszonnetje is ze ten midden van haar vriendjes vredig ingeslapen.
Dus het kan, maar als ze het niet oppakken het vooral niet blijven proberen.... En blijf erbij nadenken dat een oudere merrie het soms zwaarder heeft als een jonge merrie. Denk hierbij aan magerder worden, minder werk kunnen verrichten etc...
Succes ermee!
Dispar_Vulgo schreef:Toen ik eens overwoog om mijn merrie te laten dekken, werd geadviseerd het eerste veulen voor ongeveer 12 jaar te krijgen. Als je op latere leeftijd een eerste veulen wilt, schijnt dat met de bevalling veel moeilijker te gaan.
Maar er zijn vast meer ervaringen mensen hier op bokt, die dat met zekerheid kunnen zeggen.
Amy77 schreef:..en anders je DA eerst naar de merrie laten kijken en het hem eens laten beoordelen.
Ervaringen van mensen zijn leuk om te lezen, maar denk dat je DA er het beste echt antwoord op kan geven of het nog veilig is of niet
Veel voor plezier
superwoman schreef:Vraag het eens aan een D.A.
Er zijn veel "goede verhalen" en die worden het hardst geroepen, want er zijn er weinig die graag vertellen dat ze de verkeerde beslissing hebben genomen en hun paard of veulen tijdens de bevalling zijn verloren...
Ook mijn D.A zegt dat het risico hoger ligt wanneer de merie ouder is en geen veulens heeft gehad (Of de laatste jaren geen veulens meer heeft gehad)
silverbrumby schreef:Als je merrie vaker veulens heeft gehad kan het prima, maar als je merrie nog nooit eerder een veulen heeft gehad zou ik het niet doen. Je zou het stamboek waar ze staat ingeschreven eens kunnen bellen, die kunnen zo voor je nakijken of ze veulens heeft gehad.
Mijn merrie is ook 19 dit jaar en ik laat haar dit jaar nog dekken, ze heeft al veel veulens gehad afgelopen jaar nog.
Sammie schreef:Een DA gaat nooit zeggen je hebt de verkeerde beslissing genomen of je moet het niet doen. Een DA legt je risico''s en de gevolgen uit. De beslissing neem je zelf. Een DA raadplegen heeft imo dus ook weinig zin, die kan alleen de conditie van de merrie vaststellen en een swapje maken. Uitslag geven en wat je doet is jou keuze. Een DA gaat die nooit voor je doen.
Sammie schreef:Een DA gaat nooit zeggen je hebt de verkeerde beslissing genomen of je moet het niet doen. Een DA legt je risico''s en de gevolgen uit. De beslissing neem je zelf. Een DA raadplegen heeft imo dus ook weinig zin, die kan alleen de conditie van de merrie vaststellen en een swapje maken. Uitslag geven en wat je doet is jou keuze. Een DA gaat die nooit voor je doen.
anneliesdj schreef:zou niet weten waarom niet,