Te oud voor een veulen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SUSANNEx

Te oud voor een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 20:30

Ik hoop dat het hier goed staat.
Bokkers!<3
Mijn moeder en ik willen misschien onze mooie merrie Kwinta laten dekken dit jaar.
Ze is op het moment 19, in mei 20.
Is dit te oud om haar nog te laten dekken? Of zou het nog wel kunnen?
Het is een pittige, drukke, gezonde merrie, en ze wordt vaak jonger ingeschat.
xoxo.♥

chath

Re: Te oud voor een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:42

gewoon proberen, als de merrie het niet opneemt na 1 of 2 dekkingen dan wil het niet meer, dan moet je niet blijven proberen, wordt ze wel drachtig dan is dat mooi. de natuur beslist zelf.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:43

het ligt er ook aan of ze al eerder een veulen heeft gehad, als dat het geval is zal de bevalling makkelijker gaan.
als het wel haar eerste is zou ik haar sowiezo door een kleinere hengst laten dekken en dan idd wat hierboven wordt gezegd :j

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 20:54

chath schreef:
gewoon proberen, als de merrie het niet opneemt na 1 of 2 dekkingen dan wil het niet meer, dan moet je niet blijven proberen, wordt ze wel drachtig dan is dat mooi. de natuur beslist zelf.

Okee! Bedankt!;D

__Lauraa schreef:
het ligt er ook aan of ze al eerder een veulen heeft gehad, als dat het geval is zal de bevalling makkelijker gaan.
als het wel haar eerste is zou ik haar sowiezo door een kleinere hengst laten dekken en dan idd wat hierboven wordt gezegd :j

Nee, ze heeft zover ik weet volgens mij nog nooit een veulentjes gehad... Okee! We zullen er op letten!;D

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:58

Toen ik eens overwoog om mijn merrie te laten dekken, werd geadviseerd het eerste veulen voor ongeveer 12 jaar te krijgen. Als je op latere leeftijd een eerste veulen wilt, schijnt dat met de bevalling veel moeilijker te gaan.

Maar er zijn vast meer ervaringen mensen hier op bokt, die dat met zekerheid kunnen zeggen.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:03

Paar jaar geleden een 22 jarige merrie per ongeluk gedekt door de hengst. Was gelijk drachtig, bevalling ging perfect en heeft daarna nog 3 heel gezonde veulens gehad. Vorig jaar merkten we dat ze het gewoon zwaar had de laatste twee weken van de dracht en hebben we het erbij gelaten. Drie weken geleden vonden we haar in de wei. In het voorjaarszonnetje is ze ten midden van haar vriendjes vredig ingeslapen.

Dus het kan, maar als ze het niet oppakken het vooral niet blijven proberen.... En blijf erbij nadenken dat een oudere merrie het soms zwaarder heeft als een jonge merrie. Denk hierbij aan magerder worden, minder werk kunnen verrichten etc...

Succes ermee!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:07

Ik zou de zoekfunctie eens gebruiken, er zijn een heleboel topic's hierover geweest. En evenzoveel meningen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:11

..en anders je DA eerst naar de merrie laten kijken en het hem eens laten beoordelen.
Ervaringen van mensen zijn leuk om te lezen, maar denk dat je DA er het beste echt antwoord op kan geven of het nog veilig is of niet ;)

Veel voor plezier :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:13

Vraag het eens aan een D.A.
Er zijn veel "goede verhalen" en die worden het hardst geroepen, want er zijn er weinig die graag vertellen dat ze de verkeerde beslissing hebben genomen en hun paard of veulen tijdens de bevalling zijn verloren...
Ook mijn D.A zegt dat het risico hoger ligt wanneer de merie ouder is en geen veulens heeft gehad (Of de laatste jaren geen veulens meer heeft gehad)

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 21:15

Women2 schreef:
Paar jaar geleden een 22 jarige merrie per ongeluk gedekt door de hengst. Was gelijk drachtig, bevalling ging perfect en heeft daarna nog 3 heel gezonde veulens gehad. Vorig jaar merkten we dat ze het gewoon zwaar had de laatste twee weken van de dracht en hebben we het erbij gelaten. Drie weken geleden vonden we haar in de wei. In het voorjaarszonnetje is ze ten midden van haar vriendjes vredig ingeslapen.

Dus het kan, maar als ze het niet oppakken het vooral niet blijven proberen.... En blijf erbij nadenken dat een oudere merrie het soms zwaarder heeft als een jonge merrie. Denk hierbij aan magerder worden, minder werk kunnen verrichten etc...

Succes ermee!

Okee! Heel erg bedankt!
We zijn sowieso niet van plan haar meerdere jaren te laten dekken, maar gewoon echt alleen voor 1x keer (Wist even niet hoe ik het anders moest zeggen;$).
Maar heel erg bedankt iig!

Dispar_Vulgo schreef:
Toen ik eens overwoog om mijn merrie te laten dekken, werd geadviseerd het eerste veulen voor ongeveer 12 jaar te krijgen. Als je op latere leeftijd een eerste veulen wilt, schijnt dat met de bevalling veel moeilijker te gaan.

Maar er zijn vast meer ervaringen mensen hier op bokt, die dat met zekerheid kunnen zeggen.

Ik heb net nog even nagekeken en gevraagd, maar ze heeft idd niet eerder een veulen gehad.. Maar bedankt iig!(:

Amy77 schreef:
..en anders je DA eerst naar de merrie laten kijken en het hem eens laten beoordelen.
Ervaringen van mensen zijn leuk om te lezen, maar denk dat je DA er het beste echt antwoord op kan geven of het nog veilig is of niet ;)

Veel voor plezier :)

Ja, we gaan sowieso de DA nog even naar haar laten kijken.(: Maar was gewoon benieuwd, haha. Als jullie meteen allemaal al zouden zeggen dat het niet kon hadden we het sowieso niet overwogen.(:

superwoman schreef:
Vraag het eens aan een D.A.
Er zijn veel "goede verhalen" en die worden het hardst geroepen, want er zijn er weinig die graag vertellen dat ze de verkeerde beslissing hebben genomen en hun paard of veulen tijdens de bevalling zijn verloren...
Ook mijn D.A zegt dat het risico hoger ligt wanneer de merie ouder is en geen veulens heeft gehad (Of de laatste jaren geen veulens meer heeft gehad)

Ja, zoals ik hierboven ook al zei, we laten de DA sowieso nog even naar haar kijken.(: Als hij zegt dat het echt niet kan, blazen we het natuurlijk alsnog af.(:

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:16

Een DA gaat nooit zeggen je hebt de verkeerde beslissing genomen of je moet het niet doen. Een DA legt je risico''s en de gevolgen uit. De beslissing neem je zelf. Een DA raadplegen heeft imo dus ook weinig zin, die kan alleen de conditie van de merrie vaststellen en een swapje maken. Uitslag geven en wat je doet is jou keuze. Een DA gaat die nooit voor je doen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 21-03-12 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:17

Als je merrie vaker veulens heeft gehad kan het prima, maar als je merrie nog nooit eerder een veulen heeft gehad zou ik het niet doen. Je zou het stamboek waar ze staat ingeschreven eens kunnen bellen, die kunnen zo voor je nakijken of ze veulens heeft gehad.

Mijn merrie is ook 19 dit jaar en ik laat haar dit jaar nog dekken, ze heeft al veel veulens gehad afgelopen jaar nog.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 21:24

silverbrumby schreef:
Als je merrie vaker veulens heeft gehad kan het prima, maar als je merrie nog nooit eerder een veulen heeft gehad zou ik het niet doen. Je zou het stamboek waar ze staat ingeschreven eens kunnen bellen, die kunnen zo voor je nakijken of ze veulens heeft gehad.

Mijn merrie is ook 19 dit jaar en ik laat haar dit jaar nog dekken, ze heeft al veel veulens gehad afgelopen jaar nog.

Onze merrie heeft nog nooit eerder veulens gehad.. We zullen inderdaad nog wel even KWPN raadplegen, misschien dat ze toch met een niet wetend geboren veulen komen.;) Haha.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:25

een paard van deze leeftijd dat nog nooit een veulen heeft gehad zou ik persoonlijk echt niet meer laten dekken. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:28

Sammie schreef:
Een DA gaat nooit zeggen je hebt de verkeerde beslissing genomen of je moet het niet doen. Een DA legt je risico''s en de gevolgen uit. De beslissing neem je zelf. Een DA raadplegen heeft imo dus ook weinig zin, die kan alleen de conditie van de merrie vaststellen en een swapje maken. Uitslag geven en wat je doet is jou keuze. Een DA gaat die nooit voor je doen.

Idd!
Ik zou haar iig niet laten dekken :o

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 21:42

Bedankt voor jullie reacties!♥ We zijn nu beetje aan het twijfelen, maar we laten sowieso eerst de DA kijken en letten op zijn advies.(:

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:52

Sammie schreef:

Dan heeft een kennis van ons geluk gehad. Haar veearts zei dat het niet verstandig was geweest ivm de eventuele gevolgen en risico's. Wat zij met dat advies zou doen, was geheel aan haar, maar het was duidelijk negatief. Zij is er gelukkig ook niet mee doorgegaan.
Een DA raadplegen vind ik wel degelijk een goed idee..wij kunnen immers niet de baarmoeder inkijken, onderzoekjes doen en het bloed van buitenaf checken of het dier gezond is, gezond genoeg om eventueel nog een veulen te kunnen dragen.
Wellicht voor veel mensen 'onzin' en extra kosten wat zich vooraf met zich meebrengt..maar kan een hoop ellende schelen.

Zo hebben wij eens een merrie op proef gehad..om er ook mee te fokken..kwamen we in de proeftijd mee in de kliniek terecht, van alles in die baarmoeder etc onderzocht. Bleek link te zijn om te fokken met die merrie..Als we dit niet hadden laten onderzoeken, had het vervelend af kunnen lopen voor de merrie..eventueel he, want dat zullen we nooit weten ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:09

Ik raad het voor onderzoek ook niet af, zoals je kan lezen. :+ DA geeft aan wat de algehele conditie is, die neemt een swapje af, onderzoekje dit en onderzoek dat en that it. Maar een DA MAG niet eens voor jou beslissen. Dat MOET je als eigenaar zelf doen. Je krijgt de feiten, mogelijke gevolgen en de keuze die neem je als eigenaar zelf. En zo hoort het beroepsethisch gezien ook. Een DA mag niet eens zeggen je moet niet dekken of je moet het wel doen.

Tip: Neem dan sowieso een paardenarts of een die vaker met voortplanting bij paarden te maken heeft gehad. Niet elke willekeurige dierenarts weet er nl. van af. Heb te vaak teveel onzin gehoord van een dierenarts. Sommige da's moeten zich lekker bij een hond en kat houden.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 22:49

Superbedankt voor alle info! We gaan het er zeker nog over hebben, en sowieso er een dieren/paardenarts bijhalen om onderzoekje te doen, en dan gaan we beslissen of we het wel of niet doen.(:

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:53

Sammie schreef:

Natuurlijk heeft het wel zin, als de merrie nooit een veulen heeft gehad en haar conditie is ook niet meer optimaal zal een veearts het zeker afraden, zou niet weten waarom niet, hij mag toch gewoon zijn mening geven? En natuurlijk onderbouwd hij die met de risico's.
Uiteindelijk ben je zelf degene die beslist wat je met dat advies doet, als jij alsnog wilt doorzetten gaat hij je niet tegenhouden natuurlijk, dat moet je zelf weten.

Ik zou zowieso even de DA laten komen voor een algehele check, er kunnen altijd dingen zijn waar jij niet aan denkt.
Maar afgezien daarvan zou ik niet eens op het idee komen een 19 jarige voor het eerst te laten dekken, dan moet ze wel heel goed in conditie zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:16

anneliesdj schreef:
zou niet weten waarom niet,

Op het moment dat een DA zegt: Je kan dr gewoon laten dekken en het gaat fout dan is de DA de sjaak := Heel simpel. Daarom breidt een DA, zeker in dit soort 'vage' gevallen, om de hete brei heen. Op het moment dat een DA zegt ik zou het niet doen of ja het kan best is de persoon in kwestie al eigenlijk fout bezig. Risico's opnoemen, voorbeelden uit 't verleden kunnen allemaal voorbij komen, maar verwacht nooit een antwoord van een DA als Doen of Niet doen. Die keuze ligt nl. 100% bij de eigenaar. En zo hoort het eigenlijk ook, hoewel het in sommige gevallen niet altijd eerlijk of terecht is.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:42

..en toch werd het ons afgeraden met onze merrie op proef te fokken, door de kliniek notabene.

Maar ik snap je punt volkomen hoor Sammie..zo werken de meeste dierenartsen.
Nadeel hiervan is en dat vind ik altijd wat vreemd..dat als DA a zegt, niet verstandig want...dan gaan mensen vaak wel naar DA B, die zegt, ja hoor, risico's zijn er altijd, merrie is gezond, dus doe wat je denkt dat goed is, medisch oog is niets te zien..dan zullen sommige mensen toch voor het positieve antwoord gaan, omdat ze het zo graag willen.
Maargoed, das een heel andere discussie.

Ik persoonlijk heb geen ervaring met fokken, veel mensen om mij heen wel en al sik voor zo'n punt kwam te staan, zou ik een 19 jarige niet laten dekken, die nog nooit eerder een veulen heeft gehad..maar das puur persoonlijk he, een ander zou dat wel weer doen ;)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:39

Vertrouwen op de natuur zou ik in deze niet doen. Het kan prima dat de merrie wel drachtig wordt en toch het erg zwaar krijgt.

In de natuur moeten ze ook ergens aan dood gaan, dus of die nou altijd die juiste afweging maakt.

Advies van een DA lijkt me heel verstandig.
Persoonlijk zou ik op deze leeftijd niet meer aan een eerste veulen beginnen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:07

Gezien de leeftijd en de marktprijzen voor een leuk jong paard zou ik het ook afraden bij een maidenmerrie. Dat is puur een verstandskwestie, geen gevoelskwestie. Dikke kans dat je meer kwijt bent aan het proberen drachtig te maken ( als ze dan drachtig raakt, 11 maanden wachten, merrie is dan 21(!) jaar veulen oplaten groeien, 3,5 jaar niks mee doen, kan nog steeds fout gaan) dan dat je een paard van 4 of 5 jaar aanschaft. Precies zoals je wil. Je kan geslacht, kleur, hoogte, karakter allemaal uitkiezen. Is met dekken nog maar afwachten.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 18:56

Superbedankt voor alle info en tips enzo! We gaan het er nog even over hebben...!