Fries pareltje. Wie kan en wil info met mij delen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CoSnuf

Fries pareltje. Wie kan en wil info met mij delen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 15:27

Ik hoop dat het goed staat

Hallo Allemaal,

Vanaf 14 maart zijn wij in het trotse bezit van Emma D.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Renske Galant
Beintse 418

Ik ben totaal niet thuis in de wereld van een fries. Ik deel al jaren lief en leed met mijn twee shetjes en een prachtige kwpn merrie. (tussen door is er nog wel het 1 en ander geweest)
Maar nu kunnen we vanaf volgende maand genieten van een zwarte parel in de wei.

Ik zal even vertellen hoe het komt dat we nu een fries hebben gekocht.
Ik had hier nooit over na gedacht, ja natuurlijk wel prachtige paarden maar haalbaar? Nee.
Mijn schoon ouders fokken samen friesen.
Ze hebben geen bedrijf of fokkerij, dit is gewoon begonnen met één friesje.
Een uit de hand gelopen hobby kan je het gerust noemen.
Het is niet maar even aankl**ien geweest, maar ze hebben er serieus werk van gemaakt.
Met name mijn schoon moeder lette altijd goed op wat wel en niet kon. Stief vader van mijn vriend gaf ze eten en zorgde voor vervoer verkoop enzv.
En schoonmoeders deed het belangrijkste gedeelte.

Helaas is mijn schoon moeder in juli overleden aan long kanker.
Mijn vriend en stief vader waren geen vrienden. Na het overlijden van zijn moeder en vrouw is dit de andere kant op gegaan.
Gelukkig maar! Zo kwam ik begin dit jaar ook even op stal. Ik was hier nog nooit geweest! Ja toen ik heel klein was maar echt de paarden van mijn schoon moeder had ik nog niet allemaal gezien!

Toen viel mijn oog op Emma! Natuurlijk direct de hoofdprijs haha.
Ze had echt ons hartje gesloten!
Nu is alles rond, en wij hebben de papieren. Toen zag ik! Fokker: De naam van mijn schoonmoeder.
Natuurlijk wist ik dit wel maar dat je dit dan ook zwart wit hebt staan. Prachtig!!!

Volgende maand gaan ze allemaal het land weer in en hebben we afgesproken dat Emma dan gebracht word.
Natuurlijk kan ik niet wachten om haar te hebben maar het is het beste om gewoon even rustig af te wachten.

Nu wil ik mij iets meer gaan verdiepen in de fries.

De planning ligt als volgd:

Eerst even rustig het land in. Even lekker wennen aan nieuwe vriendjes en even een plekje vinden.
Ik wil gewoon lekker rustig met dr gaan wandelen, natuurlijk heeft ze een opvoeding gehad en heeft respect. Maar ik vind het belangerijk dat ze mij leerd kennen en ik haar.
Ik vind het dan altijd de beste manier om gewoon is lekker met dr te gaan wandelen. Lekker het bos in stukje over de straat enzv.
Daarna het longeren.
En dan volgt het zadel mak maken.
Ook is het de bedoeling dat ze voor de kar komt. Dit doe ik niet zelf dit laat ik doen.

Zoals ik het hier boven aan geef staat het er allemaal letterlijk zwart wit. Natuurlijk neem ik de tijd en gaat dit niet allemaal in 1 week gebeuren, maar dat word vast en zeker begrepen.

Ze heeft nu natuurlijk nog veulen stamboek. Eigelijk willen we wel wat met haar doen. Hier heb ik totaal geen kennis van.
Hier en daar spreek ik met mensen die mij verschillende dingen vertellen. Dit is dan ook mijn manier om van alles te weten te komen wat betreft keuringen en eisen eznv.
Natuurlijk is dit op internet te vinden, maar mensen kennis vind ik nog altijd het beste. Ik onthoud want mensen zeggen ookal zijn het verschillende dingen. Ik haal hier nog altijd de meenste informatie uit.

Ik zou graag jullie ervaringen delen.

Ik ben geen persoon die voor het eerst een paard gaat beleren dus geen paniek, deze kennis heb ik. Meningen heeft iedereen alles mag gezegt worden maar voor oordelen ben ik niet zo'n fan van

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:03

ik wil je best informeren maar stel je vragen eens onder elkaar wat wil je precies weten?
En als het over de merrie gaat geef dan haar originele naam (en of levensnummer) door.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 20:36

Haar originele naam is Emma D.
En wat betreft de vragen.... Ik ben eigelijk gewoon een beetje opzoek naar mensen met friesen ervaring.
Die gewoon hun verhaal kwijt willen en hun ervaringen willen delen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Fries pareltje. Wie kan en wil info met mij delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:21

Ik denk dat je op BKR, een subforum waaronder ook het Friesche paard behoort meer respons krijgt. Vandaar dat ik dit topic verplaats.
RPA -> BKR

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:33

Kijk eens op het friespaardenforum.
Daar zitten ook bijna alle fokkers en friezenruiters.
Heel veel plezier met je knappe dame!
Enne met gezond verstand kom je bij elk paard (ook een fries) het verst. ;)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:29

Ik wil niks anders meer dan friezen! Het zijn gewoon super lieve paarden, koel in het hoofd en heb nog nooit grote problemen met ze gehad. Tijdens het rijden kunnen ze gewoon echt wel heel erg fries zijn! Dus stijfkoppig, maar met rust en respect kan je dat zo ombuigen dat ze weer gewoon doen wat je wilt.

Degene die ik nu tegenwoordig rijd (2 jaar alweer) die heeft me nog nooit geprobeerd er af te bokken oid. Ze is in de omgang en met rijden e.d gewoon echt een super schat.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:39

Tja, wat wil je weten. Ik heb nu sinds 4 jaar een Fries, en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Hij is iedere cent dubbel en dwars waard geweest. Hij is mooi, heeft 3 goede gangen en heeft een gouden karakter.
Hij kan idd af en toe ook wat stijfkoppig zijn met rijden, maar ik heb hele goede begeleiding en met behulp van haar kan ik het meestal wel oplossen.
De mijne is nu 8 jaar en loopt inmiddels M dressuur. Beleren voor de wagen hebben we niet gedaan, omdat hij buiten nog wel eens op de hobbel gaat. Dan zit ik er liever op, dan erachter op een karretje ;)

Verder is hij enorm geduldig. Laat zich rustig behandelen door de tandarts, fysio en hoefsmid. Laden is nooit een probleem geweest. Ook het wachten op de wagen is geen probleem. Op concours is hij wakker, maar laat zich altijd goed bewerken. Al zeg ik het zelf, hij is goed opgevoed. Weet wat wel en niet mag/kan.
Nu heeft ieder dier natuurlijk zijn eigen karakter, maar over het algemeen zijn Friezen toch wel evenwichtig van karakter. Met name de ruinen.

Ik adviseer je dezelfde vraag eens te stellen op het FPF. Daar zitten mensen die je vast nog veel meer kunnen vertellen.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:50

Gefeliciteerd met je fries!
Blijft je fries in die wei staan (zoals op de foto’s) want friezen hebben sokken aan de benen en als er veel vuil + nattigheid in komt dan is de kans op mok heel groot.. effe een tipje :)

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 17:48

Ik ga me nu aanmelden op dat forum! Zover was ik zelf nog niet. Dus dat is wel een goede!

Ja ze komt bij ons buiten.
Ze staat nu nog op stal, en daar zijn ook de foto's genomen. Waar ze buiten loopt is geen wei (gelukkig) haha. Maar als de stallen gedaan worden kunnen de paarden hier even naar toe. Maar hier staan ze niet een hele dag.

Bij ons komt ze wel gewoon in een 'groene' wei. Maar wel handig om even te weten van de sokken inderdaad.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:54

Mijn fries staat in de herfst winter gewoon in de blub al 5 jaar lang ( kan ook droog staan) maar nog nooit mok gehad :) Verder is mijn fries erg koppig terwijl mijn kwpn lekker meewerkend is, verder merk ik niet zo heel veel verschil tussen de 2, leren snel en zijn overal voor in.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 18:06

Gister was ik even aan het googelen op de nakomelingen van Beintse 418 hier was niet heel erg veel van bekend. Maar wat er dan bekend was dat ze eigenlijk niet helemaal geschikt zijn voor het rijden en betuigen omdat de bouw er niet helemaal naar is.
In eerste instantie dacht ik..... Had ik dit maar niet op gezocht haha. Maar aan de andere kant..... Over welk rij gedeelte hebben ze het nu? Ik ga uit van wedstrijden enzv.

Ik was niet van plan om op hoog niveau rijden met Emma gewoon lekker recreatie en ik zie wel wat eruit komt.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:40

Mijn eigen pony is half fries, en heb een friese ruin doorgereden en 2 jaar getraind, en een keertje op een fries van eentje van onze stal gezeten, en eigenlijk t enige wat ik je mee kan geven is geduld, vertrouwen en respect, zonder die 3 dingen kom je nergens bij een fries!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 07:31

Gerda20 schreef:
Gister was ik even aan het googelen op de nakomelingen van Beintse 418 hier was niet heel erg veel van bekend. Maar wat er dan bekend was dat ze eigenlijk niet helemaal geschikt zijn voor het rijden en betuigen omdat de bouw er niet helemaal naar is.
In eerste instantie dacht ik..... Had ik dit maar niet op gezocht haha. Maar aan de andere kant..... Over welk rij gedeelte hebben ze het nu? Ik ga uit van wedstrijden enzv.

Ik was niet van plan om op hoog niveau rijden met Emma gewoon lekker recreatie en ik zie wel wat eruit komt.

waar komt die onzin vandaan?
Met elk paard kun je dressuurmatig rijden (mits er geen lichamelijke beperkingen zijn). En ja er zit verschil tussen het dressuurtypische en tuigtypische paarden. Maar ook met een tuigtypisch paard kun je de dressuur in hoor.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:19

Mossel schreef:
Mijn fries staat in de herfst winter gewoon in de blub al 5 jaar lang ( kan ook droog staan) maar nog nooit mok gehad :) Verder is mijn fries erg koppig terwijl mijn kwpn lekker meewerkend is, verder merk ik niet zo heel veel verschil tussen de 2, leren snel en zijn overal voor in.

Voorkomen is beter dan genezen toch :) en vooral bij mok kom je er niet zo makkelijk vanaf.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:15

ik denk dat je dit zo leest op inet omdat Beintse is afgekeurd op nakomelingen. Het gemiddelde beeld van een groep nakomelingen was dus niet voldoende. Natuurlijk zijn er ook goede nakomelingen van deze hengst en speelt moeders ook een rol. En wat hier boven wordt gezegd. Elk gezond paard kun je mee rijden en dressuren/mennen