Kan mijn pony (2,4 jaar) nog op keuring voor een premie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hinkewal

Kan mijn pony (2,4 jaar) nog op keuring voor een premie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 00:54

Hallo,

Ik heb een geweldige fantastich mooie welsh merrie. Ze heeft een paspoort en ze is dus ingeschreven bij de welsh. Ik zit niet zo in deze wereld, maar wil haar toch wel graag een 1e of 2e premie bij haar. Ze heeft het makkelijk in zich en is een genot voor het oog om haar te zien. Ze is valkkleurig. Haar vader is Woldhoeve's Bart. Als ik haar door iemand mee zou laten nemen naar de keuring, wat zou dan een reeël kostenplaatje zijn? Kan het überhaupt nog? Als julie meer informatie nodig hebben hoor ik het graag.

Alvast bedankt! :j

ps, als je geen 1e/2e premie haalt krijg je dan ook nog iets? En ze is eind juni jarig, dan word ze 3.

petraaken

Re: Kan mijn pony (2,4 jaar) nog op keuring voor een premie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:54

F-AM --> WPC

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:41

je kunt ze met alle leeftijden meenemen naar de keuring,er zijn zelfs rubrieken van 20 jaar en oudere.

heb je een foto? daar kunnen mensen wat meer op beoordelen.

je hebt ook nog een 3de premie maar die worden bijna niet gegeven.
over het algemeen word het vaak 1ste of 2de premie.

ze zal ingedeelt worden bij de 3 jarige,dat houd dus in als ze een 1ste premie en CK zou krijgen dat ze op de CK ster kan worden.

edit; is het deze merrie?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:42

Maar als er alleen een paspoort bij is, en geen stamboekpapier, dan kun je niet met haar naar de keuring.
Ik herinner me van je advertentie dat er alleen een paspoort bij is toch?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:06

Dat kan wel WPCV zijn. Ontstaat vaker verwarring over. Dan staat de afstamming gewoon in het paspoort ipv. extra op een apart papier, wat weer extra betaald moet worden ;)

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:58

Dat is waar, maar in haar advertentie staat een foto van het paspoort, welke is afgegeven door het NWPCS.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 16:04

Hallo,

bedankt voor jullie reacties. In haar paspoort staan: vader moeder en opa's en oma's. Als ze met dit paspoort niet naar de keuring kan, kan ze dan wel als ik een aparte stamboom aanvraag, en waar kan dat dan?

@inowa het betreft deze merrie inderdaad maar dat is al wel een veroudert filmpje. Dat was de eerste keer longeren. Dit is een nieuwer filmpje. Foto's kunnen ook gemaakt worden.

ze is wel een beetje vies... :P

Wat betekenen de afkortingen CK en WPCV?
En wat zou een reële prijs zijn als de fokker haar mee zou willen nemen naar een keuring (hij gaat zowieso al)

Alvast bedankt!

Groetjes, Hinke

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:00

CK is de centrale keuring. Je moet je pony eerst mee nemen naar een regionale keuring, als ze goed genoeg is wordt ze daar dan uitgenodigd voor de centrale keuring. Op de centrale kan ze dan een ster-predikaat behalen.
Wat betreft de WPCV, er zijn in Nederland 2 stamboeken voor de Welsh, namelijk het NWPCS (Nederlands Welsh Pony en Cob Stamboek) en het WPCV (Welsh Pony en Cob Vereniging). Voor de verschillen moet je de zoekfunctie maar even gebruiken, dat is al erg vaak besproken.
Je kunt achteraf alsnog een stamboekpapier aanvragen, alleen zal de afstamming wel bevestigd moeten worden door middel van DNA-onderzoek als ik het goed heb. Daar ben ik niet zo in thuis eerlijk gezegd, al zul je daar ook wel informatie over kunnen vinden op internet.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 17:09

Okee bedankt truselientje, maar als ik naar de centrale keuring mag, moet je dan ook weer ergens anders heenreizen?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:13

Ja. De centrale keuring is elk jaar in Kootwijk. Er zijn 2 regionale keuringen in de afdeling noord. Dit jaar eentje in Borger en eentje in Tolbert of Zuidenveld, dit is nog niet zeker bij mijn weten.
Verder zijn er natuurlijk ook keuringen in het oosten/westen en zuiden, bovengenoemde zijn dichtbij voor jou.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 17:18

Okee Dankjewel! en weet je ook nog wat dat ongeveer kost als ik het door iemand anders laat doen?

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:34

ik vind je pony niet echt spectaculair lopen mijn merrie komt ook niet in aanmerking denk ik zelf maar kan well geweldig lopen
maar je moet zelf zien vind het zelf niet een intressante pony om mee op de keuring te verschijnen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:39

Hallo, de regels staan op de website van het NWPCS en die van de WPCV, dat is gemakkelijk.

In geval van een NWPCS paspoort zal er ook een NWPCS papier bij moeten. Ik neem aan dat de merrie gechipt is, wat volgens mij een DNA onderzoek overbodig maakt, maar daar kunnen ze bij het stamboekkantoor antwoord op geven.

Voor zover ik weet kan je op een NWPCS keuring de volgende 4 premies halen:

- laagste: eervolle vermelding (heb ik allang niet meer gezien)
- derde premie
- tweede premie
- eerste premie

De beste eerste premies worden doorgaans naar de centrale keuring doorgestuurd, dus je zou dat een 5e niveau kunnen noemen.

Voordat je de keuringsbaan in mag op een keuring van het NWPCS wordt je merrie eerst aan een veterinaire keuring onderworpen, waarna de stokmaat gemeten wordt. Is je merrie ingeschreven als een NWR merrie of als een WPBR merrie? Voor een NWR pony geldt een minimum maat voor stokmaat opname (als ik me niet vergis 1.38m), voor een WPBR weer niet. Woldhoeve's Bart is een NWR hengst, dus je pony kan alleen maar een in van deze twee sekties zijn ingeschreven.

Voor stamboekopname moet de merrie minimaal een tweede premie behalen. Een derde premie of lager betekent geen stamboekopname.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:45

Ben je er al achter wat voor papier er bij je merrie zit? Want hierboven noem je nog dat ze alleen een paspoort heeft.
En ik maak uit jouw profiel ook op dat de pony uit een Welsh A merrie komt. Hoe groot is ze nu? Op het filmpje lijkt ze nog niet erg groot en overtuigd ze ook nog niet echt in beweging (al is het nog simpel longeren natuurlijk). Als ik jou was zou ik eerst eens gaan kijken wat ze precies willen zien op de keuring en kijken hoe je merrie straks een beetje uit haar vacht komt.

@Truselientje, volgens het programma op de website van het NWPCS zal de keuring dit jaar gewoon weer in Tolbert plaatsvinden.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 16:19

Hallo,

Ze een WPBR en komt uit een grote welsh B pony. Ze meet nu ong 1.30. Word WPBR ook op de keuring in tolbert gekeurt? Kan ik op zo'n keuring in tolbert ook al een 1e of 2e premie halen? De hengstenhouder is ook al 2x langsgeweest en vond haar een erg mooie goed bewegende merrie. Bij het longeren ziet het er inderdaat niet zo spetterend uit. Ze kan veel mooier en ze komt vast weer mooi uit haar wintervacht. Als dat niet zo is scheren we haar gewoon. Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,

HInke

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:49

Bij de WPBR is geen minimummaat, hoewel de streefmaat net als bij de NWR de D-maat is (1.47m). Maar bij de juiste kwaliteit zal men bij de WPBR waarschijnlijk iets eerder over het hart strijken qua maat als bij de NWR. Een WPBR van 1.20m (ook al gezien) is dan weer een ander verhaal.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:06

Voor de WPBR geldt hetzelfde fokdoel als voor de NWR, dus ook daar is de streefmaat 1.47m. Wel zijn ze misschien wat soepeler zijn met bijv. een merrietje van 1.44m, maar veel kleiner zullen ze niet erg graag zien...
Ze worden opgenomen in het stamboek, maar verder...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:29

Als je haar niet zelf wil voorbrengen en door iemand laat doen, vraag ik me af of het het allemaal wel waard is. Ten eerste wat wil je met deze merrie gaan doen dat je er een premie bijwil? Bewegingen zijn voor zover ik kan zien nu niet spectaculair en dat vaak willen ze toch wel flink goede beweging zien bij het stamboek. zeker bij nwr en part bred. ze is ook aan de kleine kant. Alles bij elkaar zou ik het zelf persoonlijk niet doen, hoop kosten en weinig toevoegends denk ik (denk maar aan klaarmaakkosten, vervoerskosten, ev. papieren in orde brengen mocht dit nog niet het geval zijn, stamboekopname en premiekeuring,...)Het is verder een heel leuk ponytje, maar of ze een eerste premie haalt durf ik eerlijk gezegd niet zeggen. (en dan zou het zonde zijn als dat op haar papier komt te staan)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 17:58

Wij denken wel dat het goed is om haar te laten keuren. Ik zal is bij de welsh in informeren hoe ze omgaan met maten. @Cemlys hoe bedoel je dat dat zonde zou zijn als dat op haar papier zou komen te staan?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:02

Hallo, een tweede premie is altijd nog beter dan een derde premie of minder, dus ik vind die reaktie wat overdreven. Je gaat naar de keuring voor een kwaliteitsoordeel en dat krijg je dan. En verder is het maar de vraag wat de bedoeling met de pony is. Door een stamboekkeuring heb je in ieder geval een veterinaire keuring bij de pony gehad (alhoewel een veterinaire keuring voor stamboekopname niet verward moet worden met een aankoopkeuring)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:18

Even tussendoor, maar volgens mij zijn de bewegingen bij het longeren voornamelijk niet spectaculair omdat de longeur continu verkeerd staat. Pony kan niet anders dan met de rem erop lopen. Daarom vind ik het niet reëel om op basis van deze filmpjes de gangen af keuren (je zou eerder kunnen zeggen dat de pony nog behoorlijk werkwillig is en een braaf karakter heeft omdat ze er, ondanks haar jonge leeftijd, het best van probeert te maken. Er zijn pony's zat die in zo'n situatie dichtslaan of agressief worden).

Met de vraag hoe het kostenplaatje er uitziet als je haar laat keuren kan ik je niet helpen, maar ik heb de indruk dat er hier wel mensen reageren die het wel weten. Misschien handig om onderscheid te maken in de verschillende onderdelen:

- vervoer (als ze met iemand meekan die toch gaat zal dat meevallen)
- klaarmaken (als dat betekent dat ze in training moet voor voorbrengen en netjes gaan staan gaat dat wel wat kosten, als je haar zelf kunt voorbereiden scheelt dat)
- toiletteren (kun je zelf doen, kun je ook laten doen. Laten doen gaat vermoedelijk wel sneller en ze zal er net iets flitsender uitzien dan wanneer je het zelf doet, 't is toch iets waar ervaring en handigheid duidelijk te zien zijn in het eindresultaat)
- voorbrengen (ook hier geldt weer dat je dat zelf kunt doen maar dat het er net iets beter uitziet als het 'professioneel' gebeurt. En hoe flitsender het oogt, hoe groter de kans op een mooie premie).

Er zijn vast mensen zijn die dit lijstje kunnen aanvullen bij elk onderdeel een schatting van de kosten kunnen geven.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 19:53

Nog even over het longeren. Wat is er zo fout aan het longeren dan? Hoe kan het beter. Wat zijn verbeterpunten?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:01

Hallo, ik zou beginnen met wat grotere rondjes te laten lopen. Een pony is gemaakt om rechtuit te draven.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:01

hinkewal schreef:
Nog even over het longeren. Wat is er zo fout aan het longeren dan? Hoe kan het beter. Wat zijn verbeterpunten?

Het allergrootste verbeterpunt is de richting van jouw lichaam. Als je het tweede filmpje op 3 seconden stilzet kun je het mooi zien. Stel je voor dat jij vanaf dat moment zelf vooruit gaat lopen, waar kom je dan uit? Vóór je pony, en zij weet dat, want ze steekt haar hoofd naar buiten, van de lijn waar jij over zou lopen af. Zij wil jouw lijn niet kruisen (en daar leid ik uit af dat het geen dominant dier is, want als ze zou vinden dat ze hoger in rang stond zou ze jouw lijn wel mogen kruisen en dan zou ze bovendien zelf wel uitmaken waar ze heen ging. Een erg dominant dier zou er dan waarschijnlijk voor kiezen om juist over jou heen te lopen, om even uit te leggen wie nu eigenlijk wie drijft).
Wat je dus eigenlijk doet is met de richting van je lichaam zeggen dat ze moet stoppen voordat ze jouw lijn kruist, terwijl je met de zweep zegt dat ze moet doorlopen en met de longeerlijn dat ze niet van je vandaan mag. Een half rondje later zie ze de omheining aankomen en daarom wijzigt ze haar koers (op 13 seconden). Ze kan niet links van jou vandaan vanwege de longeerlijn, ze kan niet rechtdoor door de omheining, ze kan niet stoppen want ze wordt door de zweep aangedreven en dus slaat ze rechtsaf om niet door jouw lijn heen te lopen. Ze kan natuurlijk, omdat het een braaf dier is, ook dan niet meer verder lopen omdat ze dan letterlijk tegen jou aanloopt. Dus ze stopt. Op 14/15 seconden zet jij een minimaal pasje naar links waardoor voor de pony ruimte ontstaat om verder te lopen en dat doet ze keurig.

Hoe moet het dan wel? Richt je lichaam anders, en wel zo dat als jij voorout zou gaan lopen je valk achter haar schouder uit zou komen. Je drijft als het ware met je buik aan, op de plek waar je vanuit het zadel met je been zou aandrijven.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 11:47

Okee, heel erg bedankt! Dus als ik het goed begrijp moet ik haar ruimte geven, en mijn lichaam zo "zetten" dat als ik vooruit loop vlak achter haar schouder terrecht kom. En ja inderdaat ze is helemaal niet dominant. Daaruit kan ik weer opmaken dat je er echt verstand van hebt en dat hoe jij het zegt ook zeker goed is. Ik ga het proberen. Ik maak dan weer een filmpje. Ik wil je dan ook wel even pb en en dan wil ik wel weer graag horen wat er nog meer verbeterd kan worden. Dit helpt mij heel erg! en mijn pony zeker ook!

Bedankt Maura!