genoeg voor shet?..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mavosje

genoeg voor shet?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 16:55

hee,
mij lijkt het heel leuk om een shetje te nemen, maar ik wil even weten of ik er wel genoeg plek voor heb.. dus zal ik even uitleggen wat ik denk:
een ruime stal,
ik heb een tuin van 150 m2 waar ik haar in de winter wil laten rennnen/lopen/grazen
maar in de zomer wil ik dan graag de shet op een wei zetten met 2 andere paarden komt te staan of op een wei met een aantal schapen, nou wil ik wel graag weten of dit genoeg is voor een shet? de wei is wel veel groter, volgens mij iets van 700 m2 (die ik ga huren)

Xx :)
Laatst bijgewerkt door mavosje op 18-03-12 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkersjakie

Re: genoeg voor shet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:05

:n nee dit is te klein voor een shet en daarbij 1 pony alleen laten staan vind ik ook niks.
Het zijn kudde dieren dus lekker op een plekje waar meerdere pony's staan.

mavosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:18

ok bedankt :)

mavosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:23

Mag wel een slotje op

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:25

Jij bent goedgelovig.. :Y)

150m² is voor een shetje echt wel genoeg hoor.. Alleen dat alleen staan is idd niet ideaal voor een pony.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:26

waarom kan de shet niet op de zomerweide blijven lopen in de winter, mag dat niet?

mavosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 18:15

jaa, maarmet 2 pony's op 150 m2 is zeker veel te klein?
en in de winter is het weiland te nat voor paarden.. (in elk geval een aantal maanden waren dat)
dat is omdat het laag ligt

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:43

Hoe lang komt de pony dan op het 'winterlandje' te staan?
150m2 vind ik persoonlijk groot genoeg als de pony er niet het hele jaar op staat.
Heb je misschien de mogelijkheid om de pony dan in de wintermaanden met een geit o.i.d. te zetten?
Niet ideaal, maar voor even kan het wel. Als de pony dan de rest van het jaar lekker met vriendjes op een groot stuk land staat, dan vind ik dat het prima kan :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:44

Een slotje wordt niet zomaar op verzoek geplaatst, en al helemaal niet omdat de gegeven reacties je toevallig niet aanstaan ;) Zo werkt het dus niet..... (en da's maar goed ook).

150m2 als 'paddock' is op zich best netjes. Maar, een pony alleen zetten is echt not-done. 't zijn niet voor niks kuddedieren hé.....

Daarnaast; vinden je ouders het wel goed dat hun tuin verbouwd wordt tot winter'weide'/paddock? Gras zal er dan niet meer te vinden zijn hoor. :n Dan lopen ze alles kapot. En gras genoeg zal er natuurlijk helemaal niet zijn.
En een stal/schuilstal/tuinhuisje in je tuin bouwen mag ook niet zomaar ;)

Het is allemaal niet zo makkelijk als het lijkt; 'pony in de achtertuin en klaar'.

frodo1993 schreef:
150m2 vind ik persoonlijk groot genoeg als de pony er niet het hele jaar op staat.
Heb je misschien de mogelijkheid om de pony dan in de wintermaanden met een geit o.i.d. te zetten?
Niet ideaal, maar voor even kan het wel. Als de pony dan de rest van het jaar lekker met vriendjes op een groot stuk land staat, dan vind ik dat het prima kan :)

Wat moet een pony nou met een geit als maatje? Pony van m'n weide-buurman staat ook alleen, met 3 schapen en een geit. Beest heeft daar helemaal niets aan hoor, trapt als het even kan alle schapen en geiten weg en staat continue naar die van mij te hinniken, want ik heb er nl. 3 lopen.
Geiten vreten vaak helaas ook de manen en staart aan.

En waarom zou een geit er bij, een voordeel zijn of makkelijker zijn dan er een andere shet bij te zetten? Dan kan je er dus net zo goed een shet bij zetten.....

Wij mensen kunnen ook niet echt communiceren met een aap of een koe.

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:48

150 m² als paddock kan prima. Je geeft immers aan ook over een weide te beschikken. Maar ik zou er een tweede shetlander bij kopen. Een pony alleen laten staan is niet bepaald paardvriendelijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:51

Annika__ schreef:
150 m² als paddock kan prima. Je geeft immers aan ook over een weide te beschikken. Maar ik zou er een tweede shetlander bij kopen. Een pony alleen laten staan is niet bepaald paardvriendelijk.

Of iemand anders aanbieden om zijn/haar shet bij jou te stallen in de wintermaanden. Uiteraard wel tegen vergoeding van hooi e.d.
Dan hebben beide pony's een vriendje en hoeft geen van beiden er een 2e pony bij te kopen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:54

150 m² komt neer op 15m bij 10m. Dat vind ik een mooie afmeting voor een paddock als ze regelmatig in een groot weiland hun benen kunnen strekken. Om de pony de hele winter op te zetten daar vind ik het te klein voor. Helemaal voor 2 shetjes. Van die tuin is binnen een week niets meer over vrees ik, denk niet dat je ouders daar blij mee gaan zijn? Dan zou ik er toch eerder voor kiezen om de shet ergens op pension te zetten in de winter. Of een weiland te zoeken waar ze in de winter wel op mogen lopen of een weiland waar een ruime paddock bij zit.

mavosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:04

Nou, dat 'winterlandje' is dus die tuin, alleen ik vind het niet leuk voor het shetje als hij in de winter de hele tijd op stal moet staan..
niet dat ik haar niet genoeg beweging ga geven, ik bedoel ik heb elke dag wel de tijd, haar genoeg beweging te geven, maar ik vind het wel zielig als hij alleen in de stal komt, zegmaar

@joycie ik zeg niet dat de reacties me niet aanstaan :n ik had een reactie dat dat niet kon, maar ik zag geen reactie's meer dus dacht ik, doe er maar een slotje op..

en een stal bouwen, dat kan ik dan wel aanvragen, of dat kan en het liefst met een beetje uitloop, zodat ze zelf kan kiezen of ze buiten of binnen wil staan.
Ze zal dan ook niks te kort komen, omdat ik genoeg geld heb, (ook voor DA, hoefsmid enz..) alleen het probleem is dus dat ze in de winter niet een erg groot stuk heeft om even de benen te streken en lekker te grazen ;)

Ik zal kijken of het mogelijk is om 2 shetlanders te nemen, maar dat zal helemaal snel te klein worden (tuin) maar dan heeft ze wel een maatje

mavosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:05

ja, misschien is een pension ook een goed idee :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:45

als je ouders het al goed vinden om de tuin er voor op te offeren, bestraat het dan gewoon en maak het aan het eind van de winter weer goed schoon (leeg van mest en de hogedrukspuit erover) zodat je er de hele zomer gewoon als terras gebruik van kunt maken, want gras blijft er niet in staan in de wintermaanden en dan heb je de hele zomer een vertrapt hobbelig stuk modder in de achtertuin.
Schuilstal hoeft niet perse, als er zijwanden zijn aan je tun (schutting ofzo) en evt. een klein afdakje aan de schutting. Maar waar laat je je mest? En je hooivoorraad?

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:34

JoyCiej007 schreef:
Annika__ schreef:

Of iemand anders aanbieden om zijn/haar shet bij jou te stallen in de wintermaanden. Uiteraard wel tegen vergoeding van hooi e.d.
Dan hebben beide pony's een vriendje en hoeft geen van beiden er een 2e pony bij te kopen.

Dat is natuurlijk ook een optie.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:42

Paddock van 150 m² is te doen maar ze zegt dat ze een tuin heeft van deze maat. Dus daar moet dan nog de stal op. Opslag voor hooi en de mestafval.
Veel blijft er dan niet over vind ik.

Alles betegelen lijkt me niks. Te eerste niet ideaal voor de hoeven lijkt me, kunnen dan toch behoorlijk slijten en ligt voor de pony ook niet echt lekker, helemaal niet als je geen schuilplaats hebt
Ook gaat dit enorm stinken met de pis op de tegels.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:14

JoyCiej007 schreef:
Een slotje wordt niet zomaar op verzoek geplaatst, en al helemaal niet omdat de gegeven reacties je toevallig niet aanstaan ;) Zo werkt het dus niet..... (en da's maar goed ook).

150m2 als 'paddock' is op zich best netjes. Maar, een pony alleen zetten is echt not-done. 't zijn niet voor niks kuddedieren hé.....

Daarnaast; vinden je ouders het wel goed dat hun tuin verbouwd wordt tot winter'weide'/paddock? Gras zal er dan niet meer te vinden zijn hoor. :n Dan lopen ze alles kapot. En gras genoeg zal er natuurlijk helemaal niet zijn.
En een stal/schuilstal/tuinhuisje in je tuin bouwen mag ook niet zomaar ;)

Het is allemaal niet zo makkelijk als het lijkt; 'pony in de achtertuin en klaar'.

frodo1993 schreef:

Wat moet een pony nou met een geit als maatje? Pony van m'n weide-buurman staat ook alleen, met 3 schapen en een geit. Beest heeft daar helemaal niets aan hoor, trapt als het even kan alle schapen en geiten weg en staat continue naar die van mij te hinniken, want ik heb er nl. 3 lopen.
Geiten vreten vaak helaas ook de manen en staart aan.

En waarom zou een geit er bij, een voordeel zijn of makkelijker zijn dan er een andere shet bij te zetten? Dan kan je er dus net zo goed een shet bij zetten.....

Wij mensen kunnen ook niet echt communiceren met een aap of een koe.

Daar heb je helemaal gelijk in hoor. Vind een pony alleen zetten ook echt geen goede zaak.
Daarom vroeg ik ook hoelang de pony op het winterlandje komt te staan.
Voor de een is de winter 2 maanden, voor de ander een halfjaar, vandaar.
Zelf zou ik mijn pony nooit alleen zetten, maar mocht de TS toch doorgaan met dit plan, dan is een maatje in de vorm van een geit o.i.d. altijd beter dan niets :)